• 0

Prive getekend, is dat geldig zonder aparte overeenkomst?

Beste HL'ers, 

Voor de huur van een pand werd mij gevraagd om voor een x bedrag prive te tekenen. 
Nu kan ik de huur met mijn BV niet meer betalen en probeer ik uiteraard tot een akkoord te komen met verhuurder. Dit lukt niet bepaald, aangezien hij meer verlangt dan ik met de BV kan ophoesten. 

Nu heb ik voor een deel prive getekend, echter is dit in het huurcontract vastgelegd als: ''Er wordt door huurder een persoonlijke hoofdelijke garantstelling afgegeven van x bedrag'' en als huurder in het contract staat enkel mijn BV. Nergens heb ik een los document ondertekend voor deze garantstelling. Daarnaast heeft een advocaat mij erop gewezen dat in het contract de huurder de BV is, en door huurder (de BV) de persoonlijke garantstelling is getekend. Nergens staat specifiek mijn naam in het contract aangaande de garantstelling. 

Ik heb in mailcontact wel meerdere malen verwezen naar het gedeelte wat ik prive heb ondertekend, dit lijkt me zeker geen handige zet te zijn geweest, maar toen was ik nog niet op de hoogte van het foutje in het contract. Uiteraard weet ik wat de bedoeling was van deze afspraak, maar vraag me toch af of het zinvol is in verweer te gaan tegen deze garantstelling. Zo niet, dan kan ik het beste gelijk overgaan tot het treffen van een betalingsregeling en blijven verdere kosten mij bespaard. 

Weet iemand hier toevallig of het noodzakelijk is dat voor dergelijke afspraken een apart document wordt opgesteld? 
Daarnaast, als ik doe of mijn neus bloed en zeg dat ik dacht de garantstelling te tekenen als bestuurder van de BV, daarom dus ''persoonlijk/prive'', enige kans van slagen denken jullie? 

Hartelijk dank vast voor jullie input. 
 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Hoe het juridisch zit lijkt mij minder belangrijk.

Een man een man een woord een woord zou ik zeggen.

 

Als je nu letterlijk gaat kijken of het contract juridisch 100% klopt en daarmee richting de verhuurder communiceert terwijl jij degene bent die zijn afspraken niet kan nakomen kan ik mezelf voorstellen dat hij dat absoluut niet kan waarderen.

 

Als één van mijn huurders dit zou doen zou ik per direct alle medewerking stoppen om er op een normale manier uit te komen en eventueel ook bereid zijn Fallissement van de BV aan te vragen. Ook al zou dit voor mij niet de meest gunsige financiele oplossing zijn.

 

Ik zou proberen voor een gedeelte uitstel te vragen eventueel met bijvoorbeeld je auto/huis als onderpand.

 

 

aangepast door sports
Link naar reactie
  • 0

Opzich wel met je eens, maar daarvoor heb ik dit topic niet gestart. 
Ben gewoon benieuwd hoe dit juridisch zit aangezien ik er praktisch niks over kan vinden. 

Daarnaast heb ik uiteraard niet alle context gegeven, zou je die wel weten dan kun je wellicht begrijpen waarom ik hier meer naar juridische regels wil kijken ipv simpelweg verlies nemen om maar mijn woord te houden. 

Link naar reactie
  • 3
Op 6-12-2021 om 12:37, Intra Out zei:

Daarnaast heeft een advocaat mij erop gewezen dat (...)

(...)
Weet iemand hier toevallig of (...)

Even kijken of ik het begrijp... je hebt dus advies van een advocaat die de overeenkomst kent, en dat wil je aanscherpen met de mening van een toevallige passant op dit forum die je geen context kunt geven? 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Op 6-12-2021 om 13:11, Ron van der Kolk zei:

Even kijken of ik het begrijp... je hebt dus advies van een advocaat die de overeenkomst kent, en dat wil je aanscherpen met de mening van een toevallige passant op dit forum die je geen context kunt geven? 

Ik heb een tijd geleden een advocaat naar het huurcontract laten kijken en die heeft mij hierop gewezen. Verder heb ik niks meer van deze man vernomen toen duidelijk was dat ik met betaalproblemen zat, logisch wat dat betreft. 

De context die ik bedoelde was meer als reactie op sports, dat met de gehele context het wellicht wat duidelijker is waarom ik nu deze route kies. Deze context is verder voor de vragen die ik stel niet relevant. 

Link naar reactie
  • 0

Overeenkomsten zijn niet altijd zaligmakend op zichzelf. Als een eiser ook kan aantonen dat op grond van redelijkheid en billijkheid de overeenkomst ook anders (partijen hadden een bepaalde intentie, alleen is dat niet exact goed verwoord) gelezen kan worden dan wat er letterlijk staat, dan kan het best zijn dat de verhuurder een casus heeft tegen jou. Maar goed, INAL.

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Op 6-12-2021 om 13:15, Intra Out zei:

dat ik met betaalproblemen zat, logisch wat dat betreft. 

Uiteraard heel vervelend dat je met betaalproblemen zit in de bv. Ik snap ook wel dat je persoonlijk liever niet wilt bijspringen voor de huur. Echter, als jij bestuurder bent en de bv gaat niet goed, dan is het wellicht toch wijs om je snel goed te laten adviseren door iemand die de context kent.  Anders ben je straks mogelijk hoofdelijk aansprakelijk voor veel meer dan de huur alleen. Doen alsof je neus bloedt is geen goede strategie, zoek hulp!

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Op 6-12-2021 om 13:17, Joost Rietveld zei:

Overeenkomsten zijn niet altijd zaligmakend op zichzelf. Als een eiser ook kan aantonen dat op grond van redelijkheid en billijkheid de overeenkomst ook anders (partijen hadden een bepaalde intentie, alleen is dat niet exact goed verwoord) gelezen kan worden dan wat er letterlijk staat, dan kan het best zijn dat de verhuurder een casus heeft tegen jou. Maar goed, INAL.

Hartelijk dank voor de reactie. 
Ik denk ook dat een rechter niet heel snel met mij mee zal gaan. 

Link naar reactie
  • 0
Op 6-12-2021 om 13:20, Ron van der Kolk zei:

Uiteraard heel vervelend dat je met betaalproblemen zit in de bv. Ik snap ook wel dat je persoonlijk liever niet wilt bijspringen voor de huur. Echter, als jij bestuurder bent en de bv gaat niet goed, dan is het wellicht toch wijs om je snel goed te laten adviseren door iemand die de context kent.  Anders ben je straks mogelijk hoofdelijk aansprakelijk voor veel meer dan de huur alleen. Doen alsof je neus bloedt is geen goede strategie, zoek hulp!

Dank Ron, 

Zal het advies ter harte nemen!

Link naar reactie
  • 0
Op 6-12-2021 om 13:32, Intra Out zei:

Hartelijk dank voor de reactie. 
Ik denk ook dat een rechter niet heel snel met mij mee zal gaan. 

Als je het al zover laat komen want een gang naar de rechter kost ook geld wat er zoals aangegeven niet is.

 

Wil je ook stoppen met het pand te huren of zijn er alleen tijdelijke betalingsproblemen?

 

Link naar reactie
  • 1

Beste,

 

Er is misschien een mogelijkheid om van de huurovereenkomst af te komen en gelijk de schuldenproblematiek van de BV aan te pakken.

 

Sinds begin dit jaar bestaat de Wet Homologatie Onderhand Akkoord (WHOA).

Deze wet biedt de mogelijkheid aan een ondernemer om, onder bepaalde voorwaarden, de schulden te saneren en de onderneming voort te zetten.

Met die wet is het mogelijk huurovereenkomsten tussentijds te beëindigen dan wel voort te zetten met een lagere huur.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 68 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.