• 0

Van werknemer naar ondernemer: opties huidige leaseauto

(aangepast)

Beste Higherlevel,

 

Allereerst ontzettend veel dank voor alle informatie die ik hier al heb kunnen vinden! Te gek hoeveel kennis er gebundeld is, en hoe snel (toekomstige) ondernemers worden geholpen.

 

Voor mijn situatie heb ik nog geen antwoord gevonden, en daarom heb ik een nieuw topic aangemaakt.

 

Huidige situatie:

- werknemer, in dienst bij bedrijf A

- leaseauto, waarbij het contract staat op naam van bedrijf A

- Auto heeft een waarde van €39k en ik rijd er ook privé mee t.h.v. 22% bijtelling, dus bruto €717 per maand

 

In de nieuwe situatie zal ik een Holding + management BV gaan oprichten. De auto zal ik moeten meenemen. Wat is voor mij de interessante constructie voor de leaseauto? Kan dit als startende ondernemer, of gaat de leasemaatschappij hiermee niet akkoord? Zijn er andere opties?

 

Als er meer informatie nodig is om die vraag te beantwoorden, geef ik die graag.

aangepast door SvanderW
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 6-12-2021 om 14:07, zzpegel zei:

Waarom "De auto zal ik moeten meenemen" ?  Blijf je met je nieuwe BV voor je oude werkgever werken?

Mijn arbeidscontract heeft een artikel opgenomen waarin staat dat bij ontbinding op initiatief werknemer, de werknemer de afkoopsom betaald, of de auto meeneemt naar een nieuwe werkgever. Gezien de nieuwe werkgever nu 'mijn BV' wordt, wordt de auto meegenomen daarnaartoe. De afkoopsom is naar waarschijnlijkheid te hoog om een interessante optie te zijn..

 

Of maak ik een denkfout?

 

Op 6-12-2021 om 14:08, Norbert Bakker zei:

En zo ja, wat is dan het verschil tussen een management BV en een Holding BV volgens jou? 

 

Welkom op Higherlevel overigens! 

 

Dankjewel Norbert! Als ik het goed heb begrepen factureert de Management BV een management fee aan de Holding BV, en keert de Management BV het salaris uit aan de medewerker. Het leasecontract met de leasemaatschappij zou ook in de Management BV moeten komen. Klopt dat? 

Link naar reactie
  • 0
Op 6-12-2021 om 14:35, SvanderW zei:

Dankjewel Norbert! Als ik het goed heb begrepen factureert de Management BV een management fee aan de Holding BV, en keert de Management BV het salaris uit aan de medewerker. 

 

Nee. Gevalletje begripsverwarring vrees ik. . Management BV en Holding BV zijn synoniemen van elkaar.

 

Het is normaliter de holding BV (= management BV) die de managementfee factureert aan de werkmaatschappij = de BV waar de werkelijke risicodragende omzet plaatsvindt. De management fee wordt dus nooit gefactureerd aan de holding, maar door de holding. 

 

Op 6-12-2021 om 14:35, SvanderW zei:

Het leasecontract met de leasemaatschappij zou ook in de Management BV moeten komen. Klopt dat? 

 

Als jij de enige aandeelhouder bent van de werkmij zou ik het leasecontract liever in de werkmij hebben, maar de vraag is of de leasemaatschappij dat ook wil. 

Bij meerdere aandeelhouders/ bestuurders liever in de holding  BV inderdaad 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Op 6-12-2021 om 14:42, Norbert Bakker zei:

 

Nee. Gevalletje begripsverwarring vrees ik. . Management BV en Holding BV zijn synoniemen van elkaar.

 

Het is normaliter de holding BV (= management BV) die de managementfee factureert aan de werkmaatschappij = de BV waar de werkelijke risicodragende omzet plaatsvindt. De management fee wordt dus nooit gefactureerd aan de holding, maar door de holding. 

 

 

Als jij de enige aandeelhouder bent van de werkmij zou ik het leasecontract liever in de werkmij hebben, maar de vraag is of de leasemaatschappij dat ook wil. 

ij meerdere aandeelhouders/ bestuurders liever in de holding  BV inderdaad 

 

Dankjewel Norbert, maar maar hoe komt de werkmij dan aan haar liquide middelen om de werknemer in de werkmij te betalen? Ik dacht dat de werkmij een factuur stuurt naar de holding/management bv en daaropvolgend de werkmij salaris betaalt aan de werknemer. Of wordt er gewoon een rekening-courant tot stand gebracht tussen holding/mgt bv en werkmij?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 6-12-2021 om 14:53, Joost Rietveld zei:

precies andersom

En het DGA salaris wordt dan dus betaald vanuit de Holding/management BV?

Klopt het onderstaande overzicht dan?

 

Holding/management BV: factureert klanten, factureert werkmij (management fee), betaalt DGA salaris

Werkmij: betaalt kosten (bijv. software, telefoon, verzekeringen en leasecontract), betaalt management fee aan holding

 

In welk van de bv's wordt pensioen etc gespaard?

 

edit: toevoeging kostenspecificatie

aangepast door SvanderW
Link naar reactie
  • 0
Op 6-12-2021 om 14:59, SvanderW zei:

In welk van de bv's wordt pensioen etc gespaard?

 

Vermogen bouw je bij voorkeur op buiten de risicosfeer van de werkmij, dus in de holding. 

Daadwerkelijke pensioensparen doe je als DGA overigens niet meer in de BV : pensioen in eigen beheer is eigenlijk niet meer mogelijk. Extern verzekeren kan nog wel, net als een (bancaire) lijfrente

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Alles zo lezende vraag ik me wel af: waarom ga je uberhaupt ondernemen vanuit BV's? Wat zijn voor jou de redenen geweest om daarvoor te kiezen in plaats van een eenmanszaak?  Geld kunnen oppotten in een BV is mooi, maar dat gaat je pas voordeel opleveren (ten opzichte van een eenmanszaak) vanaf een behoorlijke winst per jaar 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Op 6-12-2021 om 15:33, Norbert Bakker zei:

Alles zo lezende vraag ik me wel af: waarom ga je uberhaupt ondernemen vanuit BV's? Wat zijn voor jou de redenen geweest om daarvoor te kiezen in plaats van een eenmanszaak?  Geld kunnen oppotten in een BV is mooi, maar dat gaat je pas voordeel opleveren (ten opzichte van een eenmanszaak) vanaf een behoorlijke winst per jaar 

Dat is een terechte vraag Norbert. Zeker in het 1e jaar kan dat goed kunnen. Ik ga terug naar de tekentafel. :-)

Link naar reactie
  • 0

Hier ook nog een artikel over afkoopsom doorbelasten aan een vertrekkende werknemer.

https://www.accountancyvanmorgen.nl/2020/08/04/afkoopsom-auto-van-de-zaak-niet-zomaar-doorbelasten/

 

Het is dus ook geen uitgemaakte zaak dat jij die altijd (volledig) moet betalen, dat kan een onredelijk beding zijn.

Tenzij jij het redelijk vind natuurlijk. Want de leasemaatschappij gaat jou als prive persoon niet de mogelijkheid bieden het contract over te nemen en ook als je wel kiest voor een BV krijg je vrij zeker het contract niet overgezet.

Een werkgever mag in dat soort gevallen niet zomaar de financiële gevolgen van het niet nakomen van een contract dat hij is aangegaan bij de werknemer leggen.

De situaties waarin de nieuwe werkgever het contract overneemt (ook als dat jou bv zou zijn) is het redelijk dat het gebeurd. In andere gevallen kan het al snel onredelijk zijn, anders zou je als werknemer gedwongen telkens als je een andere auto krijgt feitelijk ook te beslissen dat je nog 3 of 4 jaar bij die werkgever blijft. Dat is al snel een onredelijk beding.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

nieuwe situatie (zzp)


In het geval van werknemer naar ondernemer met een eenmanszaak heb ik volgens mij de keuze tussen:

1) zakelijk op de eenmanszaak leasen, dus zakelijke leasekosten + prive bijtelling,

2) private lease + 19ct/km als onkosten, geen bijtelling maar wel de private lease volledig voor rekening prive (kan ik een deel aanmerken als zakelijke kosten?)

3) de auto kopen/financieren, dus net als fin.lease volledig prive + 19ct/km onkosten zakelijk. 
 

Volgens mij zijn optie 1 en 2 niet interessant als eenmanszaak, en 3 heeft niet mijn voorkeur. 
 

Zijn er interessantere opties in het geval dat de auto meegenomen wordt door mij?

aangepast door SvanderW
Link naar reactie
  • 0
Op 6-12-2021 om 13:48, SvanderW zei:

Huidige situatie:

- werknemer, in dienst bij bedrijf A

(...)

In de nieuwe situatie zal ik een Holding + management BV gaan oprichten.

Even een check: blijf je vanuit die nieuwe constructie dan ook werken voor bedrijf A? #voortgezetdienstverband

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 6-12-2021 om 19:21, Ron van der Kolk zei:

Even een check: blijf je vanuit die nieuwe constructie dan ook werken voor bedrijf A? #voortgezetdienstverband

Terechte vraag Ron, dank voor het checken. Dit is niet aan de orde.

aangepast door SvanderW
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.