• 0

Investeringsaftrek KIA en aankoop vastgoed

(aangepast)

Twee vragen over de aanschaf van een nieuwbouw bedrijfsruimte en het toepassen van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.

 

Vraag 1: Ik begrijp dat investeringsaftrekken in het algemeen niet gelden voor de investeringen in grond. Ik neem aan dat dit net zo goed geldt voor grond die tegelijkertijd met de aanschaf van een nieuwbouwpand wordt verkregen. Hoe bepaal ik de waarde van de grond in de totale aankoopwaarde voor de KIA? De overeenkomst vermeldt een aparte prijs voor de grond. Is dat simpelweg de waarde, of zou er een taxatie plaats moeten / kunnen vinden?

 

Vraag 2: In de algemene regels over investeringsaftrekken wordt vermeldt dat "u neemt de investeringsaftrek in aanmerking in het jaar waarin u het bedrijfsmiddel in gebruik neemt. Als u een bedrijfsmiddel nog niet in gebruik neemt, kunt u slechts investeringsaftrek claimen tot het bedrag dat u in het boekjaar hebt betaald".

 

Als ik de koopovereenkomst dit jaar teken, en daarin laat opnemen dat ik een bepaald bedrag voor de bouw van het bedrijfspand nog dit jaar moet betalen (in plaats van de gebruikelijke termijnen bij bouw). Zelfs al wordt de grond pas volgend jaar geleverd en start de bouw pas volgend jaar. Kan ik dan toch op deze manier de KIA uitsmeren over 2021 en 2022?

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 7-12-2021 om 02:14, Dalitso zei:

Hoe bepaal ik de waarde van de grond in de totale aankoopwaarde voor de KIA? De overeenkomst vermeldt een aparte prijs voor de grond. Is dat simpelweg de waarde, of zou er een taxatie plaats moeten / kunnen vinden?

De prijs die ervoor is betaald.

De aankoop van een computer laat je toch ook niet taxeren?


 

Op 7-12-2021 om 02:14, Dalitso zei:

Als ik de koopovereenkomst dit jaar teken, en daarin laat opnemen dat ik een bepaald bedrag voor de bouw van het bedrijfspand nog dit jaar moet betalen (in plaats van de gebruikelijke termijnen bij bouw). Zelfs al wordt de grond pas volgend jaar geleverd en start de bouw pas volgend jaar. Kan ik dan toch op deze manier de KIA uitsmeren over 2021 en 2022?

U neemt de investeringsaftrek in aanmerking in het jaar waarin u het bedrijfsmiddel in gebruik neemt.
Als u een bedrijfsmiddel nog niet in gebruik neemt, kunt u slechts investeringsaftrek claimen tot het bedrag dat u in het boekjaar hebt betaald.

Als er nog een restant aan investeringsaftrek is, kunt u dat in volgende jaren in aftrek brengen. Maar niet later dan het jaar van ingebruikname.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Quote

De prijs die ervoor is betaald.

De aankoop van een computer laat je toch ook niet taxeren?

 

Dat klopt inderdaad, en dat leek mij ook voor de hand liggen. Wel geldt dat de verdeling in kosten door de verkoper vrij willekeurig te maken is. Je zou in het extreme geval € 1 voor de grond kunnen vragen, en de rest voor de bebouwing, in een ondeelbare overeenkomst. Maargoed, dat is hier niet aan de orde.

 

Quote

U neemt de investeringsaftrek (...)

 

Ja, dat is de letterlijke tekst die ik ook in mijn openingspost had gezet. Ik vroeg het voornamelijk om te weten te komen of er niet nog andere zaken in de weg liggen in deze casus. Maar ik begrijp uit je herquote dat je denkt dat dat niet het geval is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.