• 0

incentive tot betalen

Beste mede HL'ers,

 

Ik heb wat nieuws bedacht om ervoor te zorgen dat ik mijn betalingen ook daadwerkelijk binnen 14 dagen binnen krijg.

 

Ik leg op het factuurbedrag een zogenaamde factuuropslag van 5 Euro per speler, dit bedrag mag bij betaling binnen 14 dagen van de factuur worden afgetrokken.

 

Nu heb ik dit ook opgenomen in mijn algemene voorwaarden, maar heb ik toch nog een paar vraagjes hierover.

 

Moet je over factuuropslag BTW berekenen? Het is tenslotte geen post die de klant perse hoeft te betalen, alleen als hij er voor kiest om niet binnen 14 dagen te betalen zal de opslag betaald moeten worden.

 

In dit bedrag zitten dan kosten voor administratie, rentederving en incassokosten...is dit naar jullie mening een rare constructie?

 

Ik ben erg geschrokken van het grote aantal klanten dat niet binnen de betalingstermijn betaald! >:(

 

Ik hoor graag van jullie.

 

Groet,

 

Martin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is het geen idee om alle klanten gewoon vooruit te laten betalen? Meestal komen ze in groepsverband neem ik aan en is er altijd wel een die de geldzaken wil regelen. Hoe ze dan onderling afrekenen doet er dan niet toe. En anders misschien een machtiging tot betalen?

 

Administratief lijkt het me namelijk best lastig om erna weer die 5 euro per factuur te crediteren.

http://websitejudge.com/nl/home

Meld nu gratis uw website aan in onze index en laat uw site beoordelen door websitebezoekers!

 

www.optimised.nl

Link naar reactie
  • 0

er zijn wel meer bedrijven die dat doen, maar wat ga je doen als ze 3 weken later betalen en toch die 5,- eraf trekken? dan moet je er weer achteraan gaan om dat te krijgen, is dat de moeite waard?

op zich vind ik je idee goed, maar ik heb van iemand gehoord dat er veel mensen zijn die het sowieso aftrekken, ook al zijn ze al weken verder.

misschein is het een optie te kijken of je gebruik kan gaan maken van eenmalige machtiging? ikzelf heb dan weer gedoe dat mensen niet genoeg geld op hun rekening hebben, maar dat zal bij jou wel meevallen, want je klanten zijn vooral bedrijven toch?

Link naar reactie
  • 0

Vooruit betalen is niet echt een optie, is niet gebruikelijk in de branche...en ik hoor ook dat veel bedrijven dat niet willen.

 

Als bedrijven er voor kiezen om pas na 3 weken te betalen en dan toch die 5 Euro toeslag niet betalen dan stuur ik inderdaad nog een rekening voor de kredietbeperking......desnoods met incasso, het is toch aan hen om te bepalen of ze binnen 14 dagen willen betalen.

 

Ik hoorde van een bevriende boekhouder net dat kredietbeperking geen BTW heeft, dus die vraag is opgelost.

 

En let op, het is geen 5 Euro per factuur maar 5 Euro per speler....dat is op een gemiddelde rekening een kredietbeperking van 100 Euro.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Cash laten betalen werkt niet, bij bedrijfsfeestjes komt ook vaak nog eten en drinken erbij....dit koop ik in bij derden die mij hiervoor factureren. Deze factuur neem ik dan 1 op 1 over op mijn factuur aan de klant.

 

Dus vandaar dat cash betalen geen optie is voor bedrijfsfeesten.

 

En het maakt niet zoveel uit wat de betaaldoorlooptijd is bij grote bedrijven, ze zijn toch echt gebonden aan mijn algemene voorwaarden...en daarin staat betaling binnen 14 dagen!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Martin,

 

Zojuist belde ik nog even gezellig met een collega-ondernemer die een klein half jaar geleden voor zichzelf is begonnen. Toen ik hem vroeg hoe het ging vertelde hij dat hij genoeg klanten heeft, maar dat ze alleen zo verdomde lang wachten met betalen. Er staat een stevig bedrag al meer dan 3 maanden open.

Je bent dus absoluut niet de enige die zich ergert aan het trage betaalgedrag van veel (grote) bedrijven en particulieren. En net als veel anderen had je daar vooraf niet op gerekend. Het is echter wel de realiteit dat niet jij met je algemene voorwaarden, maar je klant bepaalt wanneer de rekening wordt voldaan. Helaas voor ons kleine ondernemers is dat niet anders. Hoe frusterend dat af en toe ook is. Het enige voordeel van een korte betalingstermijn van (8 of 14 dagen) hanteren is dat je na een week of twee/drie al de eerste herinnering kunt sturen en sneller kunt overgaan tot incasso (als je dat wilt). Er is mij ooit verteld dat veel bedrijven/mensen pas na een eerste herinnering betalen en ik heb ervaren dat dat inderdaad voorkomt.

 

Ikzelf heb overigens zeven jaar bedrijfsevenementen georganiseerd met mijn eerste bedrijf en andere ervaringen met vooruitbetalingen dan jij. Toen mijn bedrijf ging groeien en de evenementen die ik organiseerde (ook veel personeelsfeesten) steeds groter werden, ben ik met voorschotnota's gaan werken. Bijv bij bedrijfsuitjes vroeg ik een vooruitbetaling van 50 tot 75 procent van het te verwachten factuurbedrag onder het motto dat ik voor mijn klant verplichtingen aan moest gaan. Die vooruitbetaling diende voor de feestdatum te zijn betaald.

Vervolgens factureerde ik na afloop de eindafrekening met daarin het uiteindelijke verbruik van eten en drinken. Doordat ik vooraf het factuurbedrag redelijk hoog inschatte viel de eindafrekening bijna altijd mee voor de klant. Daar waren ze dan vaak blij mee en dat zorgde er regelmatig voor dat ze die factuur snel betaalde. Ik heb in de vier/vijf jaar dat ik een voorschot vroeg, voor zover ik me herinner geen enkele klant gehad die daar problemen mee had. Het scheelde mij in ieder geval veel frustratie en zorgen over lang uitblijvende betalingen.

 

Misschien dat gedeeltelijke vooruitbetalingen ook voor jou kunnen werken. Wellicht is dat een stuk minder administratief gedoe en effectiever dan kredietbeperking.

 

In ieder geval succes met je geld innen en veel plezier met je bedrijf.

 

Karen (die het erg leuk vond op Holland Innovation de firma Lasercombat in actie te zien.)

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.