• 0

Bedrijfspand privé aankopen (50/50 fiscaal partners) gebruik in EMZ

(aangepast)

Goedendag,

 

Na wat grondig zoekwerk heb ik een vraag m.b.t onderstaande situatie waarvan ik het antwoord niet heb kunnen vinden.

De situatie:

 

Twee personen (fiscaal partners met samenlevingscontract, zonder gemeenschap van goederen) willen twee bedrijfspanden kopen.

Ze hebben beide een eenmanszaak en willen 1 pand gebruiken voor één van de eenmanszaken.

 

Om het iets duidelijke te maken hierbij een kort overzicht:

Persoon 1 => EMZ A (met BTW belaste activiteiten)

Persoon 2 => EMZ B (met BTW belaste activiteiten)

 

Pand 1 (bedrijfshal 60m2 => nieuwbouw, met BTW)

Pand 2 (bedrijfshal 60m2 => nieuwbouw, met BTW)

 

Pand 1 => Deze willen ze gezamelijk (persoon 1 en persoon 2 beide 50/50) kopen en vervolgens ter beschikking stellen aan EMZ A.

Volgens mij moet Pand 1 dan "wordt verdeeld" in twee delen, namalijk beide 50%.

  • 50% persoon 1 met EMZ A => Pand 1 wordt geheel zakelijk gebruikt, en moet daarom als zakelijk vermogen worden opgenomen in EMZ A.
  • 50% persoon  2 => Deze heeft een TBS aan persoon 1 (aangezien ze fiscaal partner zijn)

 

Nu de vragen die ik heb:

  1. Moet persoon 2 (of het samenwerkingsverband persoon 1 en 2) een huurcontract opstellen (incl. opteren voor BTW) met persoon 1 (EMZ A)? En is dit dan een huurcontract voor 100% van de huur waarbij 50% als TBS toekomt aan persoon 2 en de andere 50% "niets mee wordt gedaan". 
  2. Moeten ze een samenwerkingsverband aangaan en een BTW nummer bij de belastingdienst aanvragen.
    1. BTW aankoop pand 1 terug vorderen in samenwerkingsverband (persoon 1 en 2)
    2. BTW 100% van het huurcontract afdragen  in samenwerkingsverband (persoon 1 en 2)
    3. EMZ A BTW voor 100% middels vooraftrek verwerken in BTW in EMZ A

 

Pand 2 willen ze gaan verhuren aan een derde (met BTW belaste activiteiten, dus opteren voor BTW).

De vragen die ik hierbij heb:

  • Kunnen ze deze met bovenstaande samenwerkingsverband (persoon 1 en 2) aangeven (mijn inziens is dit dezelfde samenwerking)?
    • Dus BTW aankoop pand 2 terug vorderen in samenwerkingverband (persoon 1 en 2)
    • BTW verhuur contract afdragen in samenwerkingsverband (persoon 1 en 2)

 

Bovenstaande is de gewenste situatie, indien dit zeer opslachtig / lastig is kunnen ze mogelijk ook beide 1 pand voor 100% kopen.

  • Persoon 1 => Pand 1 100% => Eigen gebruik in EMZ A, dus zakelijk vermogen
    • EMZ A met BTW activiteiten dus BTW pand 1 terugvragen
  • Persoon 2 => Pand 2 100% => Verhuur aan derde, dus privé vermogen
    • Wel opteren voor BTW belaste verhuurd, en dus BTW vooraftrek aankoopp pand 2 en BTW huurcontract afdragen
    • Aangezien ze al een eenmanszaak (met BTW nummer heeft), kan ze deze BTW afdracht doen via die aangifte, of heeft ze een ander/nieuw BTW nummer aangezien het pand voor de IB privé in box 3 zit.

 

Het is een hele casus, dit ik zo uitgebreid mogelijk heb beschreven. Ik hoop dat het duidelijk voor jullie en dat jullie me op weg kunnen helpen.

 

aangepast door svanzon
typo
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.