• 0

premie ziekenfonds

hallo,

 

Ik ben hier nieuw.

Ik was zoekende naar een antwoord op een vraag die ik heb en kon deze niet vinden.

 

Mijn vraag is deze.

Bij een eigen onderneming betaal je inkomstenbelasting.

De ziekenfondspremie die je aan de belastingdienst moet betalen, is die inkomen afhankelijk???

 

mvg Caatje

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

ff ter extra info.

 

Volgens onze accountant hoeven we die premie niet te betalen, omdat we te weinig inkomsten uit de onderneming hebben.

Nu heb ik echter van de belastingdienst een beslaglegging gekregen, omdat de rekening nooit is betaald.

 

weet iemand hoe dit zit???

Link naar reactie
  • 0

Hallo Caatje,

 

Een negatief inkomen betekent dat je met je bedrijf verlies hebt gedraaid ipv winst of dat je winst heel erg laag is waardoor hij na aftrekposten negatief wordt. Dat komt bij startende ondernemers regelmatig voor en is vaak van tijdelijke aard omdat in ondernemerschap de kosten nu eenmaal voor de baat uitgaan.

 

Als jullie accountant heeft gezegd dat je bij lage inkomsten het inkomensafhankelijke deel van de premie niet hoeft te betalen, bedoelde hij waarschijnlijk 'uiteindelijk'.

De Belastingdienst stuurt ondernemers op basis van verwachtingen - en eventuele ervaringen over voorgaande jaren - voorschotnota's voor de bedragen die zij moeten innen voor de staat. Op basis van de beperkte informatie die je geeft veronderstel ik dat ze jou een tijd geleden zo'n rekening hebben gestuurd voor ziekenfondspremie. Die rekening had je gewoon moeten betalen. Vervolgens ontvang je dan later in het jaar of na indiening van je belastingaangifte over een jaar, ook een definitieve aanslag over de ziekenfondspremie. Als dan op basis van je inkomen blijkt dat je teveel hebt betaald, krijg je het betaalde bedrag deels of helemaal teruggestort op je rekening. Uiteindelijk betaal je dan geen of zeer weinig premie.

Zo werkt het helaas voor ondernemers altijd bij de Belastingdienst.Dat is ook de reden dat hun mensen starters adviseren een zeer laag inkomen te schatten voor de eerste jaren, zodat je niet in de problemen komt door de voorschotbedragen (inkomstenbelasting en ziekenfondspremie) die je moet betalen.

 

Mijn advies is simpel:

Bel even naar je belastingkantoor (er staat vast een telefoonnummer op je brief) en leg uit dat je een beginnersfout hebt gemaakt en je deze graag wilt rechtzetten. Vraag hen hoe dat het beste kan. Geef overigens niet je accountant de schuld van je fout, want jij als ondernemer bent zelf verantwoordelijk voor het afdragen van belastingen.

 

Ik hoop dat je iets kunt met deze informatie en wens je veel succes bij het nemen van dit ondernemershobbeltje.

 

Groeten Karen

 

 

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

dank je voor je reactie.

 

Heb door je reactie de accountant gebeld (die ik nergens van beschuldig).

Het zit zo, dat we een negatief inkomen hebben en nog geld van de belasting moeten ontvangen. Daarom zegt de accountant, niet betalen.

Het te ontvangen bedrag is veel hoger dan hun vordering. Mogelijk zitten we fout in hun systeem.

Dit probleem loopt al een tijdje. Om gek van te worden.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Caatje,

 

Karen geeft een uitstekend advies. Bel met de belastingdienst en vraag hoe je het moet oplossen.

 

Karin krijgt van mij een reusje voor het mooie antwoord en dit topic kunnen we afsluiten.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.