• 0

Geschil met ondernemer, wat zijn mijn rechten?

 

In november ben ik een samenwerking aangegaan met een marketeer via freelancer.nl, dus het zou de samenwerking (in mij ogen) op freelance basis moeten zijn. De marketeer heeft al zijn bedrijf, en website waar volgens abonnementen wordt gewerkt. We sproken 3 uur af werk voor hele opdracht/google campagne. 

 

Vanaf het begin zag ik de marketeer wat rommelig werk leveren en voelde mijn opdracht niet serieus worden genomen en kostte veel tijd. Doordat er geen sprake was van de  verwachte kwaliteit heb ik de samenwerking halverwege beëindigd, nu krijg ik een factuur voor hele opdracht,  dus voor totaal 3 uur terwijl er halve werk is geleverd. Hier ben ik natuurlijk niet mee eens want al zijn werkzaamheden kunnen nog maar amper 2 uur tijd hebben gekost, naast gebrek van kwaliteit. 

 

Ik wil de marketeer wel voor 2 uur betalen meer niet. Nu is mijn vraag, heb ik juridisch het recht om zijn factuur niet volledig te betalen? In geval dat ik een deel niet betaal wat kan ik dan van de ander ondernemer verwachten? 

 

Er zijn verder geen schriftelijke overeenkomsten afgesloten, alles is telefonisch en via emails geregeld op afstand.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 11-12-2021 om 11:19, Bernna zei:

Ik wil de marketeer wel voor 2 uur betalen meer niet. Nu is mijn vraag, heb ik juridisch het recht om zijn factuur niet volledig te betalen? In geval dat ik een deel niet betaal wat kan ik dan van de ander ondernemer verwachten? 

 

Er zijn verder geen schriftelijke overeenkomsten afgesloten, alles is telefonisch en via emails geregeld op afstand.

 

Nu er niets op schrift staat, is het gissen over wat er precies is afgesproken m.b.t. de op te leveren prestatie en de tegenprestatie daarvoor. Er is blijkbaar een overeenkomst die jij niet betwist, maar je bent teleurgesteld over de geleverde prestatie.

 

Het beste, lijkt mij, is de leverancier een bericht te sturen waarin je dit concreet aangeeft, bijvoorbeeld: de verwachte prestatie op grond van onderhavige overeenkomst was 'X', de geleverde prestatie voldoet echter niet aan punt 3, maar wel aan punt 1 en 2. Op basis daarvan zie jij dan ook geen andere optie dan 2/3e  van de factuurbedrag te voldoen en dat het voor jou daarmee dan ook is afgedaan. Dat factuurbedrag maak je dan ook meteen over, onder verwijzing naar jouw bericht.

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me voorstellen dat deze ervaring je tegenvalt, en Hans' advies lijkt me een poging die je altijd kunt wagen. Ik zou je wel adviseren om dit verder als leergeld te zien, nu je hebt ervaren dat het belangrijk is om duidelijke afspraken te maken en verwachtingen goed af te stemmen.

 

Voor één uur marketingwerkzaamheden lijkt het me het niet waard om er zelf erg veel tijd in deze strijd te steken, laat staan een juridische route te bewandelen.

 

Die tijd kun je waarschijnlijk beter besteden aan je bedrijf, daar haal je meer voldoening (en hopelijk winst) uit.

Link naar reactie
  • 1
Op 11-12-2021 om 11:19, Bernna zei:

We sproken 3 uur af werk voor hele opdracht/google campagne. 

 

Ook telefonisch en via email komen overeenkomsten tot stand. Drie uur is niet buitensporig, in tegendeel. Je bent zelf verantwoordelijk voor de selectie van mensen die je inhuurt en voor de afspraken die je maakt, dus wordt het lastig om achteraf te gaan beknibbelen. Dus eens met RubenT dat je beter kunt afrekenen en door naar de volgende...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 11-12-2021 om 15:21, StevenK zei:

'via freelance.nl'. Redelijke kans dat er communicatie via e-mail of andere berichten is, dus de aanname dat er niets op schrift staat lijkt me kort door de bocht.

 

Je hebt gelijk, ik lees inderdaad terug in de openingspost  dat er wel het e.e.a. is vastgelegd. Daaraan kan Vraagsteller hopelijk genoeg ontlenen wat er is overeengekomen.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
Op 11-12-2021 om 11:19, Bernna zei:

In november ben ik een samenwerking aangegaan met een marketeer via freelancer.nl, dus het zou de samenwerking (in mij ogen) op freelance basis moeten zijn.

Freelance betekent niet vrijblijvend, mocht je dat met eigen ogen zo zien, en het betekent ook niet dat jij bepaalt wat hij gaat krijgen voor het geleverde  werk.

 

Een opdracht van drie uur halverwege beëindigen, om welke reden dan ook, komt op mij over als eenzijdige ontbinding van de overeenkomst door de opdrachtgever. Bij ontevredenheid over de gang van zaken moet je de opdrachtnemer de kans geven om de opdracht goed uit te voeren. Als daar drie uur voor staat, geef hem dan ook drie uur de tijd.
 

Mondelinge afspraakjes, een paar e-mailtjes … op mij komt uw handelswijze nogal amateuristisch over.

En wat zegt de opdrachtnemer hierover … voorafgaande aan de factuur voor drie uur werk?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 11-12-2021 om 15:23, Hans van den Bergh zei:

 

Je hebt gelijk, ik lees inderdaad terug in de openingspost  dat er wel het e.e.a. is vastgelegd. Daaraan kan Vraagsteller hopelijk genoeg ontlenen wat er is overeengekomen.

 

Wat er overeengekomen was, en ook via emais is bevestigd een google campagne voor een maand lang van 3 uur in totaal en verder zijn er vooral veel emails gewisseld over praktische en technische info ivm koppeling van de accounts etc,

 

maar gezien de opdracht is niet volledig uitgevoerd leek mij logisch en ethisch de kosten verrekend te moeten worden met de tijd, maar zo gaat het dus niet

Link naar reactie
  • 0
Op 12-12-2021 om 07:43, Cosara zei:

Freelance betekent niet vrijblijvend, mocht je dat met eigen ogen zo zien, en het betekent ook niet dat jij bepaalt wat hij gaat krijgen voor het geleverde  werk.

 

Een opdracht van drie uur halverwege beëindigen, om welke reden dan ook, komt op mij over als eenzijdige ontbinding van de overeenkomst door de opdrachtgever. Bij ontevredenheid over de gang van zaken moet je de opdrachtnemer de kans geven om de opdracht goed uit te voeren. Als daar drie uur voor staat, geef hem dan ook drie uur de tijd.
 

Mondelinge afspraakjes, een paar e-mailtjes … op mij komt uw handelswijze nogal amateuristisch over.

En wat zegt de opdrachtnemer hierover … voorafgaande aan de factuur voor drie uur werk?

 

Zo bedoel ik het ook niet, met freelance  bedoel ik de flexibiliteit en zonder bindende  overeenkomsten of abonnementen te hoeven werken. Ik ben niet voor niets een freelancer gaan zoeken terwijl er oneindige betrouwbare marketingbureaus in het land zijn.

 

Je zegt dat mijn werkwijze wat amateuristisch overkomt, en daar heb je natuurlijk ook wel ergens gelijk in. Ik ben hier ook heel nieuw in en onervaren, maar het zijn allemaal leermomementen voor mij.

 

Daarentegen zou de andere partij veel ervaring moeten hebben, en had mij kunnen wijzen op een overeenkomst of iets dergelijks waar duidelijk alle rechten en plichten worden vastgelegd ook als het gaat op freelance basis, anders weet ik het ook niet.

 

Wat betreft  genoeg tijd gunnen aan opdrachtnemer, hij had genoeg tijd om zijn kwaliteiten te bewijzen maar telkens heeft hij alleen rustig in zijn stoeltje gewacht op een google campagne beoordeling die ruim 2 weken duurde,  een campagne beoordeling duurt nauwelijks 24 uur, anders hoort contact te worden opgenomen met google. Maar er was een duidelijke foutmelding in campagneinstellingen waar de meneer overheen had gekeken of hem niet eens kon schelen. Waar ligt dan zijn expertise? Als dat foutmelding mij niet opviel was ik nu nog steeds op een beoordeling aan het wachten denk ik. Dit is wat ik miste  in die opdrachtnemer, motivatie en initiativiteit, hij was te laks en zonder kwaliteit. Met zo'n iemand stop ik liever onmiddelijk en verlies ik geld dan mee verder gaan met nog meer verlies. Vertrouwen op zo iemand kan ik niet.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 11-12-2021 om 14:55, TwaBla zei:

 

Ook telefonisch en via email komen overeenkomsten tot stand. Drie uur is niet buitensporig, in tegendeel. Je bent zelf verantwoordelijk voor de selectie van mensen die je inhuurt en voor de afspraken die je maakt, dus wordt het lastig om achteraf te gaan beknibbelen. Dus eens met RubenT dat je beter kunt afrekenen en door naar de volgende...

 

 

Hoe kunnen overeenkomsten telefonisch tot stand komen? 

 

Hij kan beweren 10 uur werk hebben afgesproken en ik zeg 2 uur, hoe bewijs je dat? Tenzij een gesprek is opgenomen natuurlijk

 

Zeker eens dat ik hier de verantwoordelijke ben voor mijn keuzes en selecties tot samenwerkingen, er zullen ook vast niet altijd de juiste keuzes worden gemaakt zeker nu in deze beginfase! 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 11-12-2021 om 13:12, RubenT zei:

Ik kan me voorstellen dat deze ervaring je tegenvalt, en Hans' advies lijkt me een poging die je altijd kunt wagen. Ik zou je wel adviseren om dit verder als leergeld te zien, nu je hebt ervaren dat het belangrijk is om duidelijke afspraken te maken en verwachtingen goed af te stemmen.

 

Voor één uur marketingwerkzaamheden lijkt het me het niet waard om er zelf erg veel tijd in deze strijd te steken, laat staan een juridische route te bewandelen.

 

Die tijd kun je waarschijnlijk beter besteden aan je bedrijf, daar haal je meer voldoening (en hopelijk winst) uit.

 

Juist, ik heb ook geen tijd en zin om over een uurtarief moeilijk te doen en het gaat mij echt niet om die ene uurtarief hoor, maar om de eerlijkheid. 

 

Zeker omdat dit mijn 2e niet leuke ervaring is  bij samenwerkingen met andere ondernemers. Het is nu voor 2e keer, dat ik  zie de ander partij alleen maar geld wil  verdienen koste wat koste, zonder enige kwaliteit of afspraken te zijn nagekomen, en dat past niet bij mijn waarden daarom was ik benieuwd hoe zoiets juridisch te kunnen betwisten in de toekomst, maar helaas ben ik ook niet veel wijzer geworden dan beter leren mensen/ondernemers selecteren voor samenwerking. 

Link naar reactie
  • 0
Op 12-12-2021 om 14:23, Bernna zei:

maar gezien de opdracht is niet volledig uitgevoerd leek mij logisch en ethisch de kosten verrekend te moeten worden met de tijd, maar zo gaat het dus niet

Inderdaad ... zo werkt het niet.

 

Op 12-12-2021 om 15:17, Bernna zei:

met freelance  bedoel ik de flexibiliteit en zonder bindende  overeenkomsten of abonnementen te hoeven werken.

Ik ben niet voor niets een freelancer gaan zoeken terwijl er oneindige betrouwbare marketingbureaus in het land zijn.

Ook hier een eigen logica aan vast gekoppeld.

 

Op 12-12-2021 om 15:17, Bernna zei:

Je zegt dat mijn werkwijze wat amateuristisch overkomt, en daar heb je natuurlijk ook wel ergens gelijk in. Ik ben hier ook heel nieuw in en onervaren, maar het zijn allemaal leermomementen voor mij.

Niets om voor te schamen, maar het kan geen kwaad om vooraf uit te zoeken wat bepaalde termen betekenen en daar niet een eigen betekenis aan geven.

 

Op 12-12-2021 om 15:17, Bernna zei:

Daarentegen zou de andere partij veel ervaring moeten hebben, en had mij kunnen wijzen op een overeenkomst of iets dergelijks waar duidelijk alle rechten en plichten worden vastgelegd ook als het gaat op freelance basis, anders weet ik het ook niet.

Ondernemers worden geacht (veel meer) kennis van zaken te bezitten dan consumenten.

Dat gebrek aan kennis kan wettelijk gezien wel eens vervelend uitpakken. Nu valt de schade (in mijn ogen) nog wel mee, maar dat kan een volgende keer wel eens anders zijn.

 

Op 12-12-2021 om 15:28, Bernna zei:

Hoe kunnen overeenkomsten telefonisch tot stand komen? 

Hij kan beweren 10 uur werk hebben afgesproken en ik zeg 2 uur, hoe bewijs je dat? Tenzij een gesprek is opgenomen natuurlijk

Mondelinge afspraken zijn ook bindend ... maar lastiger te bewijzen. Wat er wordt beweert is daarom ook niet interessant.

Waarschijnlijk is er afgesproken dat er een opdracht voor een aangenomen prijs wordt uitgevoerd die gelijk staat aan  3 werkuren ...  ongeacht of dat in werkelijkheid nu 2 uur zijn of 10 uur.  Ook hierbij ... niet de eigen interpretatie of logica volgen, maar ervoor zorgen dat alles duidelijk op 'papier' komt te staan.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 12-12-2021 om 15:17, Bernna zei:

Met zo'n iemand stop ik liever onmiddelijk en verlies ik geld dan mee verder gaan met nog meer verlies. Vertrouwen op zo iemand kan ik niet.

 

Je bent er zelf bij als je afspraken maakt, per telefoon en via mail. Jij kan dus voorkomen dat er onduidelijkheid ontstaat, door duidelijke afspraken te maken en niet achteraf allerlei redeneringen toe te voegen. Twee uur of drie uur voor een kennismaking is niet extreem. Jij hebt tijd gehad om een indruk op te doen en kan nu besluiten een andere freelancer te zoeken. Gedoe over dat laatste uur is tijd- en geldverspilling.

 

Ik weet niet wat gangbare tarieven zijn, maar ik denk dat een echte goede expert een paar honderd euro per uur in rekening kan brengen, dat de doorsnee expert tussen de vijftig en tachtig euro rekent en dat je een goedwillende amateur voor een paar tientjes aan het werk kan zetten. Je kan ook afspraken maken met een resultaatbeloning, een performance-based fee.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 12-12-2021 om 07:43, Cosara zei:

Een opdracht van drie uur halverwege beëindigen, om welke reden dan ook, komt op mij over als eenzijdige ontbinding van de overeenkomst door de opdrachtgever. Bij ontevredenheid over de gang van zaken moet je de opdrachtnemer de kans geven om de opdracht goed uit te voeren.

 

Let op, je kunt nakoming eisen of ontbinden, maar als je eenmaal hebt ontbonden, kun je geen nakoming meer eisen.

 

De opdrachtnemer kan in dat geval een redelijke schadevergoeding in rekening brengen voor de gewerkte uren.

 

Ik lees verderop iets over "veel e-mails", dat zullen dan niet weinig gewerkte uren zijn.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Op 13-12-2021 om 11:41, Branko Collin zei:

De opdrachtnemer kan in dat geval een redelijke schadevergoeding in rekening brengen voor de gewerkte uren.

De opdrachtnemer kan ook een redelijke schadevergoeding in rekening brengen voor de niet-gewerkte uren.

Er is immers tijd gereserveerd voor de uitvoering van de opdracht. Als die opdracht komt te vervallen, dan kan de vrijgekomen tijd niet altijd en per direct door een andere opdracht worden opgevuld.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 89 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.