• 0

Facturen betaald via privérekening: hoe inboeken?

Hallo allemaal,

 

Ik ben vorige maand begonnen met e-boekhouden en vanaf deze maand officieel met een Kvk.

Nu ben ik over het hele jaar al met voorbereidingen bezig.

De inkopen heb ik vanaf een prive rekening betaald, dit omdat ik nog geen zakelijke rekening had.

Nu wil ik mijn ingevoerde facturen over het hele jaar aanpassen naar prive betaling.

Hoe doe ik dit?
Had dit met het memoriaal te maken?

Als ik een mutatie in met memoriaal wil toevoegen loop ik al vrij snel vast.

De handleiding laat ook niet weten welke rekening ik daarvoor moet kiezen.

Is de rekening 1010 - Bank of 1700 - crediteuren?

De tegenrekening zou 1410 prive opnamen en stortingen moeten worden.

Hoe gaat dit in zijn werk?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt het ook makkelijker doen, of in ieder geval begrijpelijker als je weinig ervaring hiermee hebt. Maak per betaling die je vanaf je priverekening gedaan hebt precies hetzelfde bedrag van zakelijk naar prive over. Dan heb je bij het importeren van je bankbestand een overboeking en sluit alles op een makkelijke manier weer netjes aan. 

Link naar reactie
  • 1
Op 24-12-2021 om 22:02, Peter73 zei:

Je kunt het ook makkelijker doen, of in ieder geval begrijpelijker als je weinig ervaring hiermee hebt. Maak per betaling die je vanaf je priverekening gedaan hebt precies hetzelfde bedrag van zakelijk naar prive over. Dan heb je bij het importeren van je bankbestand een overboeking en sluit alles op een makkelijke manier weer netjes aan. 

 

Helaas werkt dit niet.

Als het bedrag van de zakelijke rekening naar de prive rekening moet dan had ik het net zo goed rechtstreekt vanaf de zakelijke rekening kunnen betalen.

Dit word trouwens afgeraden, mede doordat het bedrag wat ontoereikend is op de zakelijke rekening niet afgeboekt kan worden.

Als voorbeeld:

Ik heb 100 euro op de zakelijke rekening.

Ik koop producten voor 300 euro en betaal dit met de prive rekening.

Vanaf de zakelijke rekening kan ik niet 300 euro overboeken naar de prive rekening omdat ik dan op -200 zou staan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.