• 0

Garantie bij defect product zonder dat factuur is voldaan

Ik heb een vraag over een "voor mij" ingewikkelde zaak.

 

Kort geleden heb ik een product gekocht wat ik eigenlijk niet nodig heb.

Zakelijk gekocht helaas maar wel een betaaltermijn vast laten leggen.

Nu wil ik toch het product gebruiken en blijkt defect te zijn.

De leverancier zegt dat ik eerst moet betalen voor ik garantie krijg.

Ik wil dat het eerst wordt opgelost voor ik ga betalen.

In hoeverre moet ik hier in meegaan?

Ik heb er een ontzettend slecht gevoel bij alleen kan ik geen gebruik maken van de bedenktijd.

Zit nu met een defect product, een overeenkomst waar ik niet onderuit kan en een giga rotgevoel.

 

Wie kan mij hierin adviseren?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 1

Welkom op Higherlevel, Remco!

 

Op 14-12-2021 om 16:48, Ondernemer_T zei:

Ik wil dat het eerst wordt opgelost voor ik ga betalen.

Lang antwoord: dat snap ik wel, maar daar zitten haken en ogen aan. Ten onrechte niet (tijdig) betalen kan vervelende consequenties hebben, zoals aansprakelijkheid voor schade die de leverancier hierdoor lijdt (jawel, terwijl jij met een defect product zit!). Wanprestatie van de leverancier (voor zover daar hier sprake van is) ontslaat jou niet van je betalingsverplichting, maar je kunt betaling onder voorwaarden wel uitstellen (opschorten, art. 6:52 BW) en als pressiemiddel gebruiken. In die voorwaarden zit de crux, dus indien je overweegt om betaling op te schorten:

  • overweeg of de leverancier zijn afspraken inderdaad niet is nagekomen, bijvoorbeeld door leveren van een product dat niet de overeengekomen eigenschappen heeft (want anders mag opschorting niet zomaar) 
  • overweeg of er voldoende samenhang is tussen de op te schorten betaling en je vordering op de leverancier (want anders mag opschorting niet zomaar)
  • overweeg of je tijdig hebt voldaan aan je klachtplicht als klant (want anders mag opschorting niet zomaar)
  • controleer of in de voorwaarden van de overeenkomt opschorting niet is uitgesloten (want anders mag opschorting niet zomaar)
  • overweeg of het redelijk is om de volledige betaling op te schorten in plaats van een deel (want anders mag opschorting niet zomaar)
  • overweeg of nakoming van de overeenkomst door de leverancier nog mogelijk is (want anders heeft opschorting weinig zin)
  • overweeg of je voldoende medewerking verleent aan de leverancier om de overeenkomst na te komen (want anders mag opschorting niet zomaar)
  • controleer of de betalingstermijn is verstreken (want dan mag opschorting niet meer zomaar)

Als je besluit tot opschorting is het raadzaam deze opschorting schriftelijk mee te delen aan de leverancier (en nakoming van de overeenkomst door de leverancier te vorderen). 

 

Op 14-12-2021 om 16:48, Ondernemer_T zei:

De leverancier zegt dat ik eerst moet betalen voor ik garantie krijg.

Kort antwoord: die leverancier moet niet zo moeilijk doen en zonder nieuwe voorwaarden te stellen zijn deel van de overeenkomst nakomen, dus een niet-defect product leveren. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

DOA (B2C). Bron: Twinkle Magazine/ICTRecht.

 

Ik zou als advies morgenochtend (nogmaals) bellen voor een retourinstructie voor een kapot ontvangen product. Met verzoek tot opschorting van de betaaltermijn. Het heeft natuurlijk helemaal geen zin om dit als leverancier en klant niet voor kerst op te willen lossen. Verwijs gerust naar dit draadje.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0

Dank jullie wel voor deze antwoorden en hier kan ik wel wat mee.

Ik heb direct aangegeven dat het product defect is maar de verkoper gelooft mij niet en wil geen actie ondernemen tot ik heb betaald.

Sterker nog, hij begon of ik geestelijk wel in orde was om dit te durven vragen en ik totaal geen recht had om garantie of omruiling te eisen.

Ik had al getekend en later pas de voorwaarden onder ogen gekregen.

Wat ik snap is een zakelijke koop anders is dan als consument, maar wat ik niet begrijp is de reactie en agressieve houding van de verkoper.

 

Ik krijg hierdoor ook steeds meer het gevoel dat ik flink ben beetgenomen.

 

Wat kan ik anders nog doen, of wat moet ik melden bij de verkoper om toch mijn gelijk te krijgen?

Als ik elders het defect laat oplossen, ben ik bang dat ik kan fluiten naar mijn centen en alsnog de factuur moet betalen.

Daar heb ik echt geen zin in. 

Link naar reactie
  • 1

Wat voor een communicatie is er eerder met de leverancier geweest en wat is het defect?

 

Je geeft namelijk aan dat je het product eigenlijk niet nodig hebt. Betekent dit dat je eerste hebt geprobeert te annuleren en de leverancier dit niet heeft geaccepteerd?

 

Kan dan namelijk zijn reactie voorstellen dat hij niet gelooft dat het product defect is. Overigens als het product defect is moet hij dit oplossen.

Link naar reactie
  • 0

Nieuw of gebruikt (tweedehands) artikel?

 

Quote

Ik had al getekend en later pas de voorwaarden onder ogen gekregen.

Vraagt ook nog om toelichting.

 

Mvg,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 1

Volg de standaard weg:

 

In gebreke stellen en sommeren tot herstel/vervanging en tevens aangeven dat betaling wordt opgeschort totdat leverancier alsnog zijn verplichtingen is nagekomen.

 

Algemene voorwaarden die niet voor/bij aangaan van de overeenkomst zijn verstrekt, zijn niet van toepassing.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Ik ben er al achter dat ik deze aankoop beter niet had kunnen doen maar goed.

De verkoper blijkt dus niet betrouwbaar en ik kan hoog of laag springen, hij helpt mij niet.

Hij begint te schelden en te dreigen als ik hem spreek, heeft mij geblokkeerd op whatsapp en lacht mij uit als ik kom met de vraag om het op te lossen.

 

Ben bang dat ik opgelicht ben als ik de verhalen rondom deze man lees op internet.

Had dit dus beter uit moeten zoeken.

Goede leer voor de volgende keer.

 

Bedankt voor jullie reacties en ga nog zeker proberen hier goed uit te komen en anders moet ik mijn verlies maar nemen.

Best zuur als startende ondernemer.

Link naar reactie
  • 0

Het  is niet de meest wenselijke manier; maar stuur aangetekende brief uit waarin je de verkoper in gebreke stelt én de betaling opschort tot verkoper zijn deel van de overeenkomst nakomt. Zo snel mogelijk.

 

Komt de verkoper zijn kant van de overeenkomst niet na, dan hoef jij in principe niet te betalen.

 

Kanttekening is wel dat het risico loopt dat verkopende partij zijn gelijk via een rechter gaat halen. Maak daarvoor een afweging; Hoe sterk sta je? Hoeveel bewijs heb je?  Is het de moeite waard? Hoe graag is de kans dat dit gaat gebeuren?

Link naar reactie
  • 0
Op 16-12-2021 om 10:00, Ondernemer_T zei:

Ben bang dat ik opgelicht ben als ik de verhalen rondom deze man lees op internet

 

Zolang jenog niet betaald hebt is de schade beperkt toch.. Je hebt in dit topic al diverse tips gekregen wat je moet doen om uiteindelijk ook niet te hoeven betalen.

 

In plaats van nu in de slachtoffer rol te krijgen is dit als ondernemer ene uitgelezen kans om wat te leren over hoe je bij gebrekkige leveringen zorgt dat je niet hoeft te betalen.

Je bent pas opgelicht als je betaald hebt en de ander niet wil terugbetalen terwijl dat wel zou moeten.

 

Nu je nog niet betaald hebt is het het probleem van de verkoper, die moet eerst maar zijn dat hij zijn geld krijgt..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.