Ondernemer_T Geplaatst: 14 december 2021 Ondernemer_T 5 0 Geplaatst: 14 december 2021 Ik heb een vraag over een "voor mij" ingewikkelde zaak. Kort geleden heb ik een product gekocht wat ik eigenlijk niet nodig heb. Zakelijk gekocht helaas maar wel een betaaltermijn vast laten leggen. Nu wil ik toch het product gebruiken en blijkt defect te zijn. De leverancier zegt dat ik eerst moet betalen voor ik garantie krijg. Ik wil dat het eerst wordt opgelost voor ik ga betalen. In hoeverre moet ik hier in meegaan? Ik heb er een ontzettend slecht gevoel bij alleen kan ik geen gebruik maken van de bedenktijd. Zit nu met een defect product, een overeenkomst waar ik niet onderuit kan en een giga rotgevoel. Wie kan mij hierin adviseren? Alvast bedankt. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72573-garantie-bij-defect-product-zonder-dat-factuur-is-voldaan/ Delen op andere sites More sharing options...
1 UwJurist Geplaatst: 14 december 2021 UwJurist 1,1k 8 292 Geplaatst: 14 december 2021 (aangepast) Was de betaaltermijn al verstreken voor de melding dat het product defect is? 14 december 2021 aangepast door UwJurist kleine aanvulling Met vriendelijke groet, mr. Monique Doomernik UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72573-garantie-bij-defect-product-zonder-dat-factuur-is-voldaan/#findComment-657323 Delen op andere sites More sharing options...
0 Ondernemer_T Geplaatst: 14 december 2021 Auteur Ondernemer_T 5 0 Geplaatst: 14 december 2021 Nee, die is nog niet verstreken gelukkig Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72573-garantie-bij-defect-product-zonder-dat-factuur-is-voldaan/#findComment-657331 Delen op andere sites More sharing options...
1 Ron van der Kolk Geplaatst: 14 december 2021 Ron van der Kolk 3,5k 16 650 Geplaatst: 14 december 2021 Welkom op Higherlevel, Remco! Op 14-12-2021 om 16:48, Ondernemer_T zei: Ik wil dat het eerst wordt opgelost voor ik ga betalen. Lang antwoord: dat snap ik wel, maar daar zitten haken en ogen aan. Ten onrechte niet (tijdig) betalen kan vervelende consequenties hebben, zoals aansprakelijkheid voor schade die de leverancier hierdoor lijdt (jawel, terwijl jij met een defect product zit!). Wanprestatie van de leverancier (voor zover daar hier sprake van is) ontslaat jou niet van je betalingsverplichting, maar je kunt betaling onder voorwaarden wel uitstellen (opschorten, art. 6:52 BW) en als pressiemiddel gebruiken. In die voorwaarden zit de crux, dus indien je overweegt om betaling op te schorten: overweeg of de leverancier zijn afspraken inderdaad niet is nagekomen, bijvoorbeeld door leveren van een product dat niet de overeengekomen eigenschappen heeft (want anders mag opschorting niet zomaar) overweeg of er voldoende samenhang is tussen de op te schorten betaling en je vordering op de leverancier (want anders mag opschorting niet zomaar) overweeg of je tijdig hebt voldaan aan je klachtplicht als klant (want anders mag opschorting niet zomaar) controleer of in de voorwaarden van de overeenkomt opschorting niet is uitgesloten (want anders mag opschorting niet zomaar) overweeg of het redelijk is om de volledige betaling op te schorten in plaats van een deel (want anders mag opschorting niet zomaar) overweeg of nakoming van de overeenkomst door de leverancier nog mogelijk is (want anders heeft opschorting weinig zin) overweeg of je voldoende medewerking verleent aan de leverancier om de overeenkomst na te komen (want anders mag opschorting niet zomaar) controleer of de betalingstermijn is verstreken (want dan mag opschorting niet meer zomaar) Als je besluit tot opschorting is het raadzaam deze opschorting schriftelijk mee te delen aan de leverancier (en nakoming van de overeenkomst door de leverancier te vorderen). Op 14-12-2021 om 16:48, Ondernemer_T zei: De leverancier zegt dat ik eerst moet betalen voor ik garantie krijg. Kort antwoord: die leverancier moet niet zo moeilijk doen en zonder nieuwe voorwaarden te stellen zijn deel van de overeenkomst nakomen, dus een niet-defect product leveren. Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72573-garantie-bij-defect-product-zonder-dat-factuur-is-voldaan/#findComment-657333 Delen op andere sites More sharing options...
1 Gast Wigbolt Geplaatst: 14 december 2021 Gast Wigbolt Geplaatst: 14 december 2021 (aangepast) DOA (B2C). Bron: Twinkle Magazine/ICTRecht. Ik zou als advies morgenochtend (nogmaals) bellen voor een retourinstructie voor een kapot ontvangen product. Met verzoek tot opschorting van de betaaltermijn. Het heeft natuurlijk helemaal geen zin om dit als leverancier en klant niet voor kerst op te willen lossen. Verwijs gerust naar dit draadje. Mvg, Wigbolt 14 december 2021 aangepast door Wigbolt Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72573-garantie-bij-defect-product-zonder-dat-factuur-is-voldaan/#findComment-657335 Delen op andere sites More sharing options...
1 Gast Wigbolt Geplaatst: 14 december 2021 Gast Wigbolt Geplaatst: 14 december 2021 http://blog.wetrecht.nl/product-niet-in-orde-recht-op-reparatie-vervanging-of-geld-terug/ Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72573-garantie-bij-defect-product-zonder-dat-factuur-is-voldaan/#findComment-657336 Delen op andere sites More sharing options...
0 Ondernemer_T Geplaatst: 15 december 2021 Auteur Ondernemer_T 5 0 Geplaatst: 15 december 2021 Dank jullie wel voor deze antwoorden en hier kan ik wel wat mee. Ik heb direct aangegeven dat het product defect is maar de verkoper gelooft mij niet en wil geen actie ondernemen tot ik heb betaald. Sterker nog, hij begon of ik geestelijk wel in orde was om dit te durven vragen en ik totaal geen recht had om garantie of omruiling te eisen. Ik had al getekend en later pas de voorwaarden onder ogen gekregen. Wat ik snap is een zakelijke koop anders is dan als consument, maar wat ik niet begrijp is de reactie en agressieve houding van de verkoper. Ik krijg hierdoor ook steeds meer het gevoel dat ik flink ben beetgenomen. Wat kan ik anders nog doen, of wat moet ik melden bij de verkoper om toch mijn gelijk te krijgen? Als ik elders het defect laat oplossen, ben ik bang dat ik kan fluiten naar mijn centen en alsnog de factuur moet betalen. Daar heb ik echt geen zin in. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72573-garantie-bij-defect-product-zonder-dat-factuur-is-voldaan/#findComment-657338 Delen op andere sites More sharing options...
1 sports Geplaatst: 15 december 2021 sports 121 22 Geplaatst: 15 december 2021 Wat voor een communicatie is er eerder met de leverancier geweest en wat is het defect? Je geeft namelijk aan dat je het product eigenlijk niet nodig hebt. Betekent dit dat je eerste hebt geprobeert te annuleren en de leverancier dit niet heeft geaccepteerd? Kan dan namelijk zijn reactie voorstellen dat hij niet gelooft dat het product defect is. Overigens als het product defect is moet hij dit oplossen. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72573-garantie-bij-defect-product-zonder-dat-factuur-is-voldaan/#findComment-657339 Delen op andere sites More sharing options...
0 zzpegel Geplaatst: 15 december 2021 zzpegel 312 1 51 Geplaatst: 15 december 2021 Inderdaad. Geef eens chronologisch aan hoe de communicatie is verlopen. 1) Je hebt een product gekocht. 2) je had het eigenlijk niet nodig, en toen? Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72573-garantie-bij-defect-product-zonder-dat-factuur-is-voldaan/#findComment-657340 Delen op andere sites More sharing options...
0 Gast Wigbolt Geplaatst: 15 december 2021 Gast Wigbolt Geplaatst: 15 december 2021 Nieuw of gebruikt (tweedehands) artikel? Quote Ik had al getekend en later pas de voorwaarden onder ogen gekregen. Vraagt ook nog om toelichting. Mvg, Wigbolt Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72573-garantie-bij-defect-product-zonder-dat-factuur-is-voldaan/#findComment-657341 Delen op andere sites More sharing options...
1 UwJurist Geplaatst: 15 december 2021 UwJurist 1,1k 8 292 Geplaatst: 15 december 2021 Volg de standaard weg: In gebreke stellen en sommeren tot herstel/vervanging en tevens aangeven dat betaling wordt opgeschort totdat leverancier alsnog zijn verplichtingen is nagekomen. Algemene voorwaarden die niet voor/bij aangaan van de overeenkomst zijn verstrekt, zijn niet van toepassing. Met vriendelijke groet, mr. Monique Doomernik UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72573-garantie-bij-defect-product-zonder-dat-factuur-is-voldaan/#findComment-657345 Delen op andere sites More sharing options...
0 Ondernemer_T Geplaatst: 16 december 2021 Auteur Ondernemer_T 5 0 Geplaatst: 16 december 2021 Ik ben er al achter dat ik deze aankoop beter niet had kunnen doen maar goed. De verkoper blijkt dus niet betrouwbaar en ik kan hoog of laag springen, hij helpt mij niet. Hij begint te schelden en te dreigen als ik hem spreek, heeft mij geblokkeerd op whatsapp en lacht mij uit als ik kom met de vraag om het op te lossen. Ben bang dat ik opgelicht ben als ik de verhalen rondom deze man lees op internet. Had dit dus beter uit moeten zoeken. Goede leer voor de volgende keer. Bedankt voor jullie reacties en ga nog zeker proberen hier goed uit te komen en anders moet ik mijn verlies maar nemen. Best zuur als startende ondernemer. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72573-garantie-bij-defect-product-zonder-dat-factuur-is-voldaan/#findComment-657412 Delen op andere sites More sharing options...
2 Ward van der Put Geplaatst: 16 december 2021 Ward van der Put Moderator 3,6k 9 658 Geplaatst: 16 december 2021 Als ik de advocaat van de duivel mag spelen, lijk je zelf ook niet van invoelingsvermogen over te lopen... Jij hebt niets betaald voor een product dat je niet nodig hebt. Hij is een product kwijt, dat product is nu defect en hij is er nooit voor betaald. ⚡StoreCore.io Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72573-garantie-bij-defect-product-zonder-dat-factuur-is-voldaan/#findComment-657413 Delen op andere sites More sharing options...
0 JCfish Geplaatst: 16 december 2021 JCfish 20 5 Geplaatst: 16 december 2021 Het is niet de meest wenselijke manier; maar stuur aangetekende brief uit waarin je de verkoper in gebreke stelt én de betaling opschort tot verkoper zijn deel van de overeenkomst nakomt. Zo snel mogelijk. Komt de verkoper zijn kant van de overeenkomst niet na, dan hoef jij in principe niet te betalen. Kanttekening is wel dat het risico loopt dat verkopende partij zijn gelijk via een rechter gaat halen. Maak daarvoor een afweging; Hoe sterk sta je? Hoeveel bewijs heb je? Is het de moeite waard? Hoe graag is de kans dat dit gaat gebeuren? Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72573-garantie-bij-defect-product-zonder-dat-factuur-is-voldaan/#findComment-657414 Delen op andere sites More sharing options...
0 Roel J Geplaatst: 16 december 2021 Roel J 7,7k 36 1517 Geplaatst: 16 december 2021 Op 16-12-2021 om 10:00, Ondernemer_T zei: Ben bang dat ik opgelicht ben als ik de verhalen rondom deze man lees op internet Zolang jenog niet betaald hebt is de schade beperkt toch.. Je hebt in dit topic al diverse tips gekregen wat je moet doen om uiteindelijk ook niet te hoeven betalen. In plaats van nu in de slachtoffer rol te krijgen is dit als ondernemer ene uitgelezen kans om wat te leren over hoe je bij gebrekkige leveringen zorgt dat je niet hoeft te betalen. Je bent pas opgelicht als je betaald hebt en de ander niet wil terugbetalen terwijl dat wel zou moeten. Nu je nog niet betaald hebt is het het probleem van de verkoper, die moet eerst maar zijn dat hij zijn geld krijgt.. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72573-garantie-bij-defect-product-zonder-dat-factuur-is-voldaan/#findComment-657418 Delen op andere sites More sharing options...
2 zzpegel Geplaatst: 16 december 2021 zzpegel 312 1 51 Geplaatst: 16 december 2021 Op 15-12-2021 om 11:25, zzpegel zei: Inderdaad. Geef eens chronologisch aan hoe de communicatie is verlopen. 1) Je hebt een product gekocht. 2) je had het eigenlijk niet nodig, en toen? Waarom geen antwoord op deze belangrijke vragen ? Iets klopt er aan je verhaal niet. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72573-garantie-bij-defect-product-zonder-dat-factuur-is-voldaan/#findComment-657427 Delen op andere sites More sharing options...
0 Ondernemer_T Geplaatst: 17 februari 2022 Auteur Ondernemer_T 5 0 Geplaatst: 17 februari 2022 Het is opgelost dankzij alle tips. Excuus, was even druk met andere zaken. Bedankt voor alle reacties. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72573-garantie-bij-defect-product-zonder-dat-factuur-is-voldaan/#findComment-659518 Delen op andere sites More sharing options...
Ondernemer_T
Ondernemer_T
Ik heb een vraag over een "voor mij" ingewikkelde zaak.
Kort geleden heb ik een product gekocht wat ik eigenlijk niet nodig heb.
Zakelijk gekocht helaas maar wel een betaaltermijn vast laten leggen.
Nu wil ik toch het product gebruiken en blijkt defect te zijn.
De leverancier zegt dat ik eerst moet betalen voor ik garantie krijg.
Ik wil dat het eerst wordt opgelost voor ik ga betalen.
In hoeverre moet ik hier in meegaan?
Ik heb er een ontzettend slecht gevoel bij alleen kan ik geen gebruik maken van de bedenktijd.
Zit nu met een defect product, een overeenkomst waar ik niet onderuit kan en een giga rotgevoel.
Wie kan mij hierin adviseren?
Alvast bedankt.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72573-garantie-bij-defect-product-zonder-dat-factuur-is-voldaan/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
16 antwoorden op deze vraag