• 0

Graag advies betreffende opzegging huur winkelpand.

Goedemiddag,

 

Even een vraag betreffende het opzeggen van de huur van het winkelpand waar in op dit moment ben gevestigd.

 

Hieronder een gedeelte van de huurovereenkomst betreffende opzegging: 

 

Duur, verlenging en opzegging
3.1 Deze huurovereenkomst is aangegaan voor de duur van 1 jaar, ingaande op 1 maart 2015
en lopende tot en met 28 februari 2016 
3.2 Behoudens beëindiging van deze huurovereenkomst door opzegging tegen het einde van de in 3.1 
genoemde (eerste) optieperiode, wordt deze overeenkomst voortgezet voor een aansluitende (tweede) optieperiode 
van 2 jaar, derhalve van 1 maart 2016 tot en met 28 februari 2018. En vervolgens wederom een (derde) optieperiode 
van 2 jaar tot en met 28 februari 2020.
3.3 Behoudens beëindiging van deze huurovereenkomst door opzegging tegen het einde van de in 3.2 genoemde (
tweede en derde) periode, wordt deze overeenkomst voortgezet voor aansluitende perioden van telkens
5 jaar.
3.4 Beëindiging van deze overeenkomst door opzegging vindt plaats door huurder aan verhuurder of door verhuurder 
aan huurder tegen het einde van een huurperiode met inachtneming van een opzegtermijn van ten minste 6 
maanden, waarbij verhuurder de wettelijke opzeggingsgronden in acht dient te nemen.
3.5 Huurder heeft eenmalig de mogelijkheid deze overeenkomst te beëindigen in de eerste 2 huurjaren met 
inachtneming van een opzegtermijn van tenminste 6 maanden.
3.6 Opzegging van deze huurovereenkomst dient te geschieden bij deurwaardersexploot of per aangetekend 
schrijven

 

De vraag :

 

Ik  huur dit winkelpand nu bijna 7 jaar dus de verplichte 5 jaar zijn ruimschoots voorbij kan ik dan in achtneming van het opzegtermijn van 6 maanden de huur elk moment opzeggen, of ligt het toch iets anders?

 

Bij voorbaat dank voor uw reactie!!

 

Met vriendelijke groet,

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

De overeenkomst bepaalt dat er in 2020 verlengd is met 5 jaar. Dat staat in artikel 3.3.

De overeenkomst loopt dus tot 1 maart 2025.

 

Om de huur per die datum te beëindigen zal zeer waarschijnlijk gelden dat de (aangetekende) opzegging de verhuurder moet hebben bereikt vóór 1 maart 2024.
De meest voorkomende opzegtermijn is nl. 12 maanden.
 

aangepast door UwJurist
correctie typefoutje

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Er zijn nu nog detailhandel activiteiten in het pand (althans zo lees ik het) en afhankelijk van de lagere omzet door de corona sluiting(en) zou je allereerst een verzoek om reductie van de huur ivm omzetdaling door corona  sluitng kunnen overwegen. Dat kan al iets zijn voor de maanden waarin de winkel gesloten is.   . 

 

Door in gesprek te gaan kan je ook verkennen wat ze met het pand willen en of er interesse in een andere oplossing is. Wellicht past het toevallig in hun eigen plannen om het contract voortijdig te ontbinden.  Hangt ook af of het een grotere belegger is of iemand met een enkel pand. Door gesprekken aan te gaan is er een begin. Soms is er veel meer mogelijk dan je sec in de ontbindingsbepaling zelf kunt lezen. 

 

Succes 

aangepast door xalio
Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw respons xalio, inmiddels contact gehad met eigenaar deze staat niet negatief tegenover mijn verzoek.

Het heeft ook niet zo zeer met de huidige situatie te maken (corona)

Ik heb verzocht om het contract per 28 februari 2023 te beeindigen dus ik ga sowieso nog ruim een jaar door.

In het nieuwe jaar neemt hij weer contact op om verder te bespreken. 

 

Met vriendelijke groet,

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.