• 0

Merknaam -> claimbaarheid URL?

Hallo,

 

Ik heb een korte vraag. Wij werken samen met een Amerikaanse fabrikant. Wij hebben een re-seller agreement en verkopen dat product nu op onze algemene site. Op het moment dat we hier mee begonnen hebben wij ook de domeinnaam van de naam van het product geregistreerd. We willen nu het product, op die site gaan verkopen. We hebben gewoon goed contact met de fabrikant en ze staan hier niet afwijzend tegenover met de kanttekening dat ze misschien ooit de domeinnaam wel willen/kunnen claimen. Dat doen ze nu niet, maar hij (contact) geeft wel aan dat dit ooit op management niveau mogelijkerwijs anders kan worden besloten. Dat wist hij gewoon nu niet.

 

Als tegenreactie gaf ik daar op dat ik niet een verkooplocatie kan opbouwen met het risico dat het opeens weggenomen kan worden, maar misschien nog belangrijker, ik gaf een voorbeeld. Laten we Apple als voorbeeld nemen:


Apple.com/nl is van Apple, dat is duidelijk.

 

Apple heeft producten als Macbook, Ipad, Ipod etc. Als je die URLS nu bekijkt, dus macbook.nl, .com, ipad.nl en .com dan zijn deze NIET van Apple. Als je dan kijkt bij Imac.nl of Ipod.com dan hebben ze die weer wel in bezit. Dan impliceert bij mij dat ze deze urls kennelijk niet kunnen claimen, anders zal de legal department van Apple dat toch wel doen, lijkt mij? Ze hebben daar ongetwijfeld gigantisch veel juristen die hier 8 uur per dag mee bezig zijn.

 

Zo'n situatie is het: wij werken dus met Apple samen, en willen macbooks verkopen op macbook.nl ;-) Ze vinden dit prima, maar het zit hem dus in de naam, ze durven niet de garantie af te geven dat er ooit, wellicht bij een management wisseling een claim op komt te liggen. Ik zou graag ook juridisch willen weten of dit zou kunnen? Het is dus niet de naam Apple die we gebruiken, maar de naam van hun product. Op de verpakking staat wel ''Apple & macbook are trademarks of Apple inc.'' (apple en macbook dan dus vervangen voor ons product, maar in deze zin staat het er, maar dit zou bij de echte Apple niet anders zijn, macbook zal vast wel trademarked zijn)
 

Voor de goede orde; we hebben helemaal geen ruzie of een meningsverschil; de bottom line zit er dus in dat de betreffende medewerker oprecht niet weet hoe het bedrijf hier in de toekomst mee om zal gaan. En ik wil dus eigenlijk weten of ze dit juridisch kunnen claimen ooit. Ik ga natuurlijk niet een relatie op het spel zetten om zoiets. Het feit dat ze er nu niets mee doen wordt overigens wel bevestigd door een andere EU partner, die verkoopt op Apple.EU domein.... waar ze (nu) ook geen problemen mee hebben (sinds de start, al ruim 4 jaar) - het claimen van zo'n URL zou trouwens ook niet correct zijn naar je business partner, maar dat is verder ook geen garantie. Als er van hogere hand een strategie verandering komt kan alles anders zijn.

 

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is. Zij zijn zelf ook bij hun legal department aan het kijken hoe dit zit, maar die legal department is in de US, dus kan goed zijn dat dit Europees weer anders is. Overigens zou een contract (als ze dat willen) natuurlijk alles oplossen, maar dan worden er voor hun weer zaken geblokkeerd. Ik kan me voorstellen dat ze dat niet zomaar tekenen, om de reden dat zij ook dus niet in de toekomst kunnen kijken. Als de board het nu prima vindt kan het best over 3 jaar anders zijn en dan zit ik daar tussen. Dus dat probleem kan ik op zich wel volgen (ik probeer het natuurlijk wel met een contract / agreement).

 

Gr,

EB

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Doet de appelkweker zelf zaken onder de handelsnaam rodeappels in Nederland? Heeft de appelkweker de naam rodeappels geregistreerd als merk voor Nederland (Benelux, Europa)? Dan heeft appelkweker onder voorwaarden inderdaad een poot om op te staan om de domeinnaam te claimen, namelijk mogelijk inbreuk op handelsnamenrecht of merkenrecht. Google is je vriend, hierover is vrij veel te vinden in combinatie met domeinnamen. 

 

Andere insteek: als het komt tot een geschil met de appelkweker kan deze stoppen met het aan jou leveren van rodeappels (voor zover ze niet in het re-seller agreement hebben verplicht); mogelijk heb je dan alsnog een probleem. Daarnaast kan een juridisch geschil behoorlijk in de papieren lopen, zelfs als je gelijk krijgt. 

 

Tip: Je kunt ook  de winkel bouwen op appelshop.nl en rodeappels.nl laten doorverwijzen. Mocht je rodeappels.nl ooit over moeten dragen, dan ben je niet meteen je hele verkoopkanaal kwijt, hooguit een deel van de traffic van potentiele klanten.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Op 16-12-2021 om 12:41, wimj zei:

Kan ik het samenvatten met

1) Je verkoopt rodeappels van een appelkweker

2) rodeappels.nl is nog vrij als domein

3) De appelkweker wil zich het recht voorbehouden om op termijn rodeappels.nl te claimen

 

Of is dit niet juist?

`Beste Wim,

Niet helemaal, want rode appels is een generiek iets. Daar kan je geen auteursrecht (of merkrecht) op krijgen, net als trekhaak.nl oid.

 

Op 16-12-2021 om 12:56, Ron van der Kolk zei:

Doet de appelkweker zelf zaken onder de handelsnaam rodeappels in Nederland? Heeft de appelkweker de naam rodeappels geregistreerd als merk voor Nederland (Benelux, Europa)? Dan heeft appelkweker onder voorwaarden inderdaad een poot om op te staan om de domeinnaam te claimen, namelijk mogelijk inbreuk op handelsnamenrecht of merkenrecht. Google is je vriend, hierover is vrij veel te vinden in combinatie met domeinnamen. 

 

Andere insteek: als het komt tot een geschil met de appelkweker kan deze stoppen met het aan jou leveren van rodeappels (voor zover ze niet in het re-seller agreement hebben verplicht); mogelijk heb je dan alsnog een probleem. Daarnaast kan een juridisch geschil behoorlijk in de papieren lopen, zelfs als je gelijk krijgt. 

 

Tip: Je kunt ook  de winkel bouwen op appelshop.nl en rodeappels.nl laten doorverwijzen. Mocht je rodeappels.nl ooit over moeten dragen, dan ben je niet meteen je hele verkoopkanaal kwijt, hooguit een deel van de traffic van potentiele klanten.

Nee, ze doen zelf geen zaken in Nederland; dat gebeurd via ons (de partner). Ik heb net even in het merkenregister gekeken, ze hebben de merknaam in de EU (Benelux) geregistreerd [APPLE] dus en [APPLE macbook] ook. Apple macbook werd aangevraagd op (filing date): 13/08/2018, je geloofd het niet en het is puur toeval, wij registreerde de domein een week later.

Registration date is 25/12/2018 -> toen hadden we de domein al in ons bezit. Het is geen volledige inbreuk overigens, maar een deel: applemacbook.nl hebben ze vastliggen, het gaat hier dus om macbook.nl

 

Over je andere insteek, idd, dat wil ik natuurlijk niet laten gebeuren, ik wil niet komen in: als jullie de domein niet overdragen leveren wij niet meer aan jullie. Zo is de relatie ook helemaal niet verder, maar alles kan ooit veranderen natuurlijk.

 

Over je tip: dat is juist wat ik niet wil. Ik wil via die domein dit product de volle aandacht geven ipv op onze totaalsite met alle andere producten. Qua vermarkten en branding werkt dat - in mijn beleving - beter.

 

Blijft dan toch de casus die ik constateer met Apple, ik heb het even opgezocht, die hebben ook gewoon het merk macbook geregistreerd. Kom ik dan echt tot de conclusie dat ze bij Apple die domeinen dus niet claimen en het dus (kennelijk) op zijn beloop laten?

 

gr,
EB

Link naar reactie
  • 0
Op 16-12-2021 om 13:28, wimj zei:

Rode appels is inderdaad generiek, maar als ik het dan veerwappers noem?

Zover gaat mijn kennis niet, maar wij verkopen onze producten onder een beschrijvende naam van de producten.  We worden erg cryptisch nu, maar waar het om gaat, naar mijn weten kan je een dergelijke generieke term niet beschermen als merknaam. Dat zou anders aardige chaos worden; als het wel zo is begin ik gelijk, want dan ben ik gelijk een paar concurrenten kwijt:face-with-hand-over-mouth:

 

Het gaat mij eigenlijk vooral om het uiteindelijk kunnen claimen van de domein, nou dat lijkt een ja te zijn. Maar dan vind ik het tegenstrijdig met mijn eigen constatering van Apple en de productnamen, waarom claimen zij dat dan niet? Ze hebben waarschijnlijk alleen zelf het antwoord, maar ik kan me gewoon niet voorstellen als ze de merknaam macbook hebben geregistreerd, waarom ze dan niet domeinen als macbook.nl / .com, ipad.com etc claimen. Waarom registreer je het merk anders? En daar zit voor mij even de onduidelijkheid. Dat het langere trajecten kunnen zijn geloof ik best, maar ze hebben daar bij Apple vast wel een behoorlijke afdeling die zich met dit soort dingen bezighoudt en geld hebben ze ook genoeg.

Link naar reactie
  • 0

Volgens de ICANN procedure moet er aan drie voorwaarden voldaan zijn voor een domeinnaam moet worden overgedragen:

 

1) The domain name is identical or confusingly similar to a trademark or service mark in which the complainant has rights;

2) The registrant does not have any rights or legitimate interests in the domain name; and

3) The domain name has been registered and the domain name is being used in "bad faith"

 

1) dat zie ik wel.

2) Als jullie een eigen business in die producten hebben, heb je echt wel een legitimate interest.

3) Bad faith: absoluut niet, jullie hebben immers een overeenkomst om dat product te kunnen verkopen.

 

Pas als de producent de reseller agreement opzegt (en jullie het product niet op legale wijze ergens anders kunnen inkopen) voldoen jullie niet meer aan 2 en 3

 

Het grote gevaar, zo lees ik links en rechts, is de soms slechte kwaliteit van de beslissers.

 

Kortom: mijn inschatting is dat je het niet eens hoefde te vragen of melden, het is none of their business of jij die domeinnaam gebruikt om hun producten te verkopen.

 

En zolang de reseller agreement in stand blijft zouden zij normaal gesproken de naam niet kunnen opeisen (behalve dan door fouten in de toepassing van de regels door de beslissers)

 

[En zelfs als de reseller agreement opgezegd wordt, en je gewoon stopt met het gebruik van de domeinnaam (maar hem wel in bezit houdt), kunnen ze hem volgens de regels niet afpakken, want dan krijgen ze punt 3 nooit rond]

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 1

Ik heb met een soortgelijke situatie te maken gehad. Ik deed zaken met een Amerikaans bedrijf en had de NL domeinnaam vastgelegd. Contact was zeer goed. Uitstekend zelfs.

Na 2 jaar is management veranderd en was er een verandering van strategie. Het Amerikaanse bedrijf ging de producten zelf verkopen en verschepen. Domeinnaam mocht ik inleveren. 

 

Door een Amerikaans advocaat heb ik alles uit laten zoeken. Die gaf mij aan dat het vaker voorkomt. Amerikanen willen graag vooruit waardoor overeenkomsten makkelijker gebroken worden. De reseller-overeenkomst bleek weinig waard te zijn. Daar zaten veel clausules in waardoor zij het contract eenvoudig konden beëindigen. In begin was ik blij dat ik met hen zaken kon doen waardoor ik te snel een overeenkomst heb getekend zonder de inhoud grondig door te nemen.

Dit was mijn ervaring.

 

Hoe zit jouw reseller-overeenkomst eruit? Staat er iets over verteld dat men eenvoudig onder een contract vandaan kan komen? 

Welk recht is van toepassing? Amerikaans of Nederlands recht? 

Is het voor jou noodzakelijk dat je gebruik gaat maken van die domeinnaam? Kennelijk verkoop je het al onder je eigen naam? 

 

Link naar reactie
  • 0

Oei, dat is vervelend. Ik hoef het niet te gebruiken nee, we verkopen het al (veel) zelf. Maar ik denk dus dat het nog beter kan. Ik zie ook wel wat obstakels (of gevaren in ieder geval).  Ik wacht ook even hun legal department af. Reseller overeenkomst moet ik even opzoeken hoe dat precies zit.

 

gr

EB

Link naar reactie
  • 0

De enige constante is verandering zegt men wel eens.

 

Controleer goed je reseller overeenkomst hoe het in elkaar zit. Eventueel wil ik ook wel jouw overeenkomst bekijken (geanonimiseerd uiteraard)

 

Verkoopt het Amerikaanse bedrijf ook direct via Amazon?

Veel Amerikanen vinden Amazon fantastisch en verkopen er ook graag op. Amazon biedt Amerikaanse bedrijven ook de mogelijkheid om de producten wereldwijd te distribueren. Er wordt dan verkocht op bijv. de .NL domein maar geleverd door Amazon.

Link naar reactie
  • 0
Op 16-12-2021 om 12:25, EB zei:

We willen nu het product, op die site gaan verkopen.

 

Misschien weet iemand hoe het bezit van de domeinnaam gebruikt kan worden om de zoekscore van (de landingspagina op) je eigen site een duw in de rug te geven. Dan zit je niet te zoekoptimaliseren voor je leverancier. :smiling-face-with-sunglasses:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.