• 0

Inschrijving meerdere bedrijfsactiviteiten/ Geld uit BV

Beste,

 

Ik wil vanaf volgend jaar starten als ZZP'er. Dit wil ik doen vanuit de startersperiode van het UWV.  Nu zit ik met de vraag hoe ik mijn onderneming het beste juridisch kan regelen/mij het beste kan inschrijven bij de KVK. Ik wil namelijk 2 bedrijfsactiviteiten opstarten. Een als a.i  IT manager en een als coach op het gebied van beweging (advies rondom beweging, verzorgen trainingen etc). Wat wellicht nog van belang is, is dat ik ook nog een BV heb, zonder bedrijfsactiviteiten. Hier ontvang ik dividend, uit een bedrijf waar ik aandelen in heb. Daar staat onderhand wat geld op, wat ik prima zou kunnen gebruiken om mijn eigen ondernemingen op te starten. Ik zat er nu aan te denken om mij activiteiten als ZZP'er onder te brengen in 1 eenmanszaak. Hoofdactiviteit wordt a.i. IT manager, sub/neven: coach beweging. Is dat een logische oplossing? En hoe kan ik dan het slimste geld uit de BV gebruiken hiervoor? Is dat een kwestie van naar privé brengen en dan in die eenmanszaak stoppen. Of zijn er slimmere oplossingen?

 

Vast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dankjewel Branko,

 

Een beetje een late reactie,  eea begint nu concreet te worden. Ik ga 2 activiteiten binnen de nieuwe eenmanszaak onderbrengen. Is er ook iemand die kan adviseren voor wat betreft de financiering? Situatie is dat ik om op te starten  wat geld nodig heb. Geen grote bedragen maar wel wat. Nu wil de situatie dat ik ook een BV heb. Dit is een pure houdstermaatschappij voor aandelen die ik heb in een ander bedrijf. Op de rekening van die BV wordt dividend  gestort en daar is nu een saldo aanwezig. Kan ik op de een of andere slimme manier geld uit die BV inbrengen in mijn eenmanszaak? Of is dat een kwestie van lenen van de BV of naar privé "brengen", belasting betalen en dan gebruiken voor die eenmanszaak?

 

Ik hoor het graag.

Link naar reactie
  • 0

Een slimme manier is er niet echt. Er zijn twee opties:

1. De BV keert dividend uit (26,9% belasting) aan privé. Daarna stort je dat geld in je eenmanszaak als privé storting. Alle belastingen afgerekend, geen schulden of vorderingen. Houd rekening met de aangifte dividendbelasting.

 

2. De BV leent het geld uit aan je eenmanszaak. Eenmanszaak betaalt daarvoor aan de BV rente, die bij de BV belast is (15%) en bij de eenmanszaak aftrekbaar voor de IB. Wel zal de eenmanszaak daarnaast de lening uiteraard moeten aflossen. Houd rekening met een leningovereenkomst op zakelijke voorwaarden.

 

Groet,

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.