• 0

BTW op aanloopkosten - valt begin voorraad hier ook onder?

Beste forum leden,

De belastingdienst geeft op zijn website aan dat de BTW op aanloopkosten in bepaalde gevallen aftrekbaar zijn:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/zakelijke_kosten/kosten_gemaakt_in_de_aanloopfase

Als ik wat Google geven diverse websites voorbeelden in de trend van: laptop, telefoon, notariskosten etc etc.

Ik kan helaas nergens vinden of de opbouw van een begin voorraad ook gezien mag worden als aanloopkosten. 

Dus stel ik heb in december al wat artikelen gekocht die ik in januari wil gaan verkopen zodra ik mijn BTW nummer heb. Mag ik dan de in december betaalde BTW op deze artikelen nog aftrekken? Of valt het opbouwen van een voorraad niet onder de definitie van aanloopkosten? 

Alvast bedankt voor jullie mening!

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 1

Het kernpunt van btw op aanloopkosten gaat om het feit of je nieuwe zaken of gebruikte zaken inbrengt.

Op nieuwe goederen kun je BTW terugvragen zolang je een factuur met BTW hebt op je eigen naam.

Als goederen ook prive gebruikt zijn dan wordt de inbreng gewoon gezien als levering door een niet btw plichtige privé persoon en dan heb je voor de levering dus geen btw factuur.

Het belangrijkste is dus dat je (desgevraagd) kan aantonen dat het niet om gebruikte goederen gaat.

Je loopt dus eerder bij een laptop het risico dat die als gebruikt goed wordt gezien (die discussie ontstaat regelmatig) dan bij handelsgoederen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar