• 0

BTW van vereenvoudigde factuur terugvorderen

Bij het inkopen van materialen en verbruiksartikelen gebeurd het nog wel eens dat ik een vereenvoudigde factuur of zelfs helemaal geen factuur krijg. Bij online bestellingen krijg je wel dan wel een bevestiging en een betaal overzicht, maar daar ontbreekt van alles aan om als geldige factuur te kunnen beschouwen. Ik begrijp dat een bedrijf niet altijd een BTW factuur hoeft te geven als ze ook aan particulieren leveren.

 

Wanneer er geen geldige BTW factuur meegestuurd is dan kun je de betaalde BTW niet terugvragen. Meestal informeer ik dan achteraf of er een BTW factuur gestuurd kan worden. Als dit niet mogelijk is dan boek ik het volledige bedrag als kosten.
Het gaat meestal om relatief kleine bedragen onder de €100,- en de moeite die het kost om een paar euro BTW terug te vragen is het voor mij niet altijd waard. Als ik weet dat ik de leverancier altijd expliciet moet vragen om een BTW factuur en het lang duurt voor je een reactie krijgt dan bestel ik liever bij een andere leverancier. Helaas kom je daar pas achter nadat je een eerste bestelling hebt geplaatst.

 

Ik heb twee vragen over mijn werkwijze:

  1. Doe ik het op deze manier correct?
  2. Moet ik altijd de leverancier vragen om een BTW factuur? (Of mag ik als het makkelijker is er ook voor kiezen de BTW als kosten te boeken zodat ik de leverancier niet hoeft te vragen om een geldige BTW factuur?)
  3. Waarom zie ik zo vaak facturen die niet aan de richtlijnen voor een geldige BTW factuur voldoen? (waarom zou een ondernemer zijn facturen niet eenduidig het zelfde format geven?)

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 2
Op 1-1-2022 om 16:04, lindazzp zei:

Doe ik het op deze manier correct?

Prima zo … vooral dat laatste … Als ik weet dat ik de leverancier altijd expliciet moet vragen om een BTW factuur en het lang duurt voor je een reactie krijgt dan bestel ik liever bij een andere leverancier.

 

Op 1-1-2022 om 16:04, lindazzp zei:

Moet ik altijd de leverancier vragen om een BTW factuur? (Of mag ik als het makkelijker is er ook voor kiezen de BTW als kosten te boeken zodat ik de leverancier niet hoeft te vragen om een geldige BTW factuur?)

De leverancier behoort altijd een btw-factuur te verstrekken als er sprake is van B2B-leveringen. Er zijn echter nog teveel webshops die hierin geen keuze laten maken en iedereen als ‘consumer’ beschouwen. Ook hierbij … kies de volgende keer een andere leverancier.

 

Op 1-1-2022 om 16:04, lindazzp zei:

Waarom zie ik zo vaak facturen die niet aan de richtlijnen voor een geldige BTW factuur voldoen?

Omdat er ongelofelijk veel geknoeid wordt en omdat er nauwelijks controle door de Belastingdienst wordt uitgevoerd.

 

Op 1-1-2022 om 16:04, lindazzp zei:

waarom zou een ondernemer zijn facturen niet eenduidig het zelfde format geven?

Omdat wettelijk - zowel in NL als in de EU - is vastgelegd dat facturen vormvrij zijn.

Het zou inderdaad een hele hoop (lees)werk besparen als facturen allemaal dezelfde vormgeving hebben. Het zou het digitaal inlezen ook een stuk dichterbij brengen.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor je reactie Cosara.

 

Op 1-1-2022 om 17:23, Cosara zei:

Omdat er ongelofelijk veel geknoeid wordt en omdat er nauwelijks controle door de Belastingdienst wordt uitgevoerd.

Een van de leveranciers waarbij ik om de factuur moest vragen heeft mij een factuur gestuurd die niet kan kloppen.

 

De bestelling in kwestie is november geplaatst en betaald. De levering was in december. Op de factuur die ik na aandringen in januari ontving stond een factuurdatum die in de toekomst lag. De bedragen op de factuur klopten ook niet. Het BTW bedrag week 2 cent af.

 

Had ik hier opnieuw moeten vragen om een factuur die wel klopt? Dat heb ik niet gedaan. Ik weet niet of de factuurdatum echt een probleem is. Een afwijking van 2 cent op het BTW bedrag vind ik vreemd maar hopelijk niet rampzalig.

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
  • 0
Op 16-1-2022 om 21:29, lindazzp zei:

De bestelling in kwestie is november geplaatst en betaald. De levering was in december. Op de factuur die ik na aandringen in januari ontving stond een factuurdatum die in de toekomst lag. De bedragen op de factuur klopten ook niet. Het BTW bedrag week 2 cent af.

De datum van bestellen (en direct betalen) staat los van de datum van levering.
Een factuurdatum is meestal de datum van levering, maar in een geautomatiseerde facturatie is dat de aanmaakdatum van de factuur.

 

zie ook .. Aangifte doen: factuurdatum of leverdatum?

en ook … Factuurstelsel: btw berekenen op basis van facturen die u verstuurt.

 

Op 16-1-2022 om 21:29, lindazzp zei:

De bedragen op de factuur klopten ook niet. Het BTW bedrag week 2 cent af.

Afhankelijk van de toegepaste afrondingsregels kan voor de btw een verschil van 1 cent opleveren. 
Met twee cent valt ook nog wel te leven.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 80 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.