• 0

Blockbuster in Nederland?

Stel..ik wil een film maken in nederland, en niet zomaar een film, een film van amerikaanse proporties. Ik heb deze vraag aan verschillende mensen gesteld, deze waren echter allemaal van mening dat dit niet mogelijk is. Ten eerste is de subsidie in nederland veel te laag en is men van mening dat de grote bedrijven niet warm te draaien zijn voor sponsering.

 

Mijn mening is dat je wel degelijk een blockbuster van nederlandse bodem kan maken..je moet alleen de juiste toon zien te vinden. Ik denk ook dat je bedrijven warm kan krijgen voor zo'n idee (bijvoorbeeld met in de film gebruikte apparatuur).

 

Heeft iemand anders hier ideeen over?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Of je film een (financieel) succes kan worden hangt af van de commerciele (!) distributie- en vertoningsmarkt. Op een enkeling na zijn de bioscopen en de filmdistributeuren niet gesubsidieerde bedrijven en moeten ze bij elke film de afweging maken of er genoeg bezoekersaantallen op af komen. Omdat er jaarlijks honderden nieuwe (bioscoopwaardige) films uitkomen is er een soort van verdingingsmarkt ontstaan waar je met een binnenlandse producties en vooral met minder bekende hoofdrolspelers weinig kans van slagen hebt. Het gros van de bioscoopfilms (ook die met een groot budget) haalt in Nederland niet meer dan 100.000 bezoekers. Het is gewoon moeilijk om met de huidige cijfers een plan te maken waarmee je potentiele investeerders enthousiast kunt maken, ze willen er uiteraard wel wat voor terug zien.

 

Anyway, ik denk dat het een ongelooflijk moeilijke markt is om als nieuwkomer naam te maken.

Link naar reactie
  • 0

Om voldoende budget te creeeren moet je toch gaan denken aan particuliere investeerders. Subsidie zul je wellicht ook kunnen krijgen, maar dit zal nooit genoeg zijn voor jou plannen. Een paar jaar geleden is er een nieuwe fiscale regeling gekomen (ik weet niet zeker of deze nog bestaat) welke gebruikt werd om de Nederlandse filmindustrie een boost te geven. In CV's kunnen de investeerders (beleggers) als mede-ondernemer hun hele investering in de film plus nog eens 25% aftrekken van hun belastbaar inkomen.Heel interessant voor mensen die 60% inkomstenbelasting betalen. Als filmproducent geef je dan een aantrekkelijk startrendement en als de film uiteindelijk successen behaald kun je de rendementen opschroeven naar nog meer lucratieve hoogtes.

 

Klinkt natuurlijk harstikke mooi, maar vergis je niet in de moeilijkheidsgraad van een passende budgettering voor zo'n grote filmproductie. Je zou niet de eerste zijn die begint aan een megaproductie en halverwege tot de conclusie komt dat het geld simpelweg op is.. Ik weet wel dat er investeringsbanken zijn waarbij de bank het risico van budgetoverschrijdingen en levertermijnen (ook niet onbelangrijk, tijd is geld en je zult altijd zien dat jou gewenste resultaat meer tijd in beslag neemt dan aanvankelijk gedacht) voor zich neemt. Wat ze hiervoor terug willen zien zul je zelf moeten navragen.

Link naar reactie
  • 0

volgens mij is die regeling weer afgeschaft...de subsidie is in elk geval stukken minder. Ik wil eigenlijk niet al te zwaar leunen op steun van de overheid.

 

Stap 1 is natuurlijk het juiste budget bij elkaar krijgen wat al knap lastig is

maar stap 2 is de juiste marketing, hoe zet je een film zo weg dat mensen er nieuwsgierig gaan woorden, hoe verras je mensen met nieuwe (onconventionele) markrtingstechnieken. Denk bijvoorbeeld aan internet (en niet alleen een website).

Link naar reactie
  • 0

Ik heb deze vraag aan verschillende mensen gesteld, deze waren echter allemaal van mening dat dit niet mogelijk is. Ten eerste is de subsidie in nederland veel te laag en is men van mening dat de grote bedrijven niet warm te draaien zijn voor sponsering.

 

Misschien moet je eens met mensen uit de filmbusiness zelf praten. De overheid heeft financiering van Nederlandse films juist extra aantrekkelijk gemaakt (die regeling is vernieuwd) en je ziet de laatste jaren dan ook een wederopbloei. Kijk bv eens naar de Foreign Media Group die investeert in Nederlandse films.

 

** 4 oktober 2005

 

Bekroonde bestsellers Carry Slee worden verfilmd

 

Shooting Star Filmcompany (o.a. bekend van de films Daens, De Tasjesdief, Left Luggage, Kruimeltje en Pietje Bell 1 & 2) gaat in coproductie met Foreign Media Group een selectie van bekroonde bestsellers van Carry Slee verfilmen, zo hebben Hans Pos (Shooting Star) en Ramon Dahmen (Foreign Media Group) vandaag bekendgemaakt.

 

Of praat eens met de makers van Movie Marketing, een nieuw blad dat ondermeer sponsoring behandelt. Die jongens waren een tijdje geleden ook actief op dit forum.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

ziet er intressant uit...thnx voor de tip als er nieuwe ontwikkelingen zijn post ik die.

 

Als iemand trouwens nog intressante marketingsideeein heeft hoor ik ze ook graag.

Mischien is het een leuk idee om de hoofdpersoon uit de film een internet ID te geven en daarmee berichten te plaatsen en te gaan chatten waarbij hij natuurlijk in de rol uit de film blijft

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.