• 0

DDP factuur voorwaarden import buiten de EU

(aangepast)

Beste Forumleden, 


Een tijd geleden heb ik een product besteld uit China. Ik heb hiervoor een DDP factuur ontvangen. Ik heb zelf niets meer hoeven te betalen naast de kosten die stonden op de factuur. Mijn naam en adresgegevens en BTW nummer staan op de factuur. Evenals die van het bedrijf uit China. 
Is het niet zo dat bij DDP, ik een factuur moet ontvangen van het land waar het is ingevoerd binnen de EU? Zodat het een intracommunautaire levering is voor mij? 

Ik vroeg mij af wat de voorwaarden moeten zijn aan de DDP factuur om de inkoopkosten te mogen aftrekken in de voorbelasting. 

aangepast door F.Dalfsen
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
(aangepast)

Met DPD geen ervaring, wel met DHL. Ik ga er even vanuit dat het soortgelijk zal werken. Als het goed is staat er op de factuur van DPD een waarde die door de verkoper is doorgegeven, of anders is geschat door de douane. Laten we zeggen 1000$. Dat converteren zij naar een € waarde, gemakshalve: €900. Daarover betaal je aan de DPD minimaal 2, maar vaak drie dingen:


Invoerrechten - Een x percentage van de waarde, afhankelijk van de goederen die je importeert. In een enkel geval 0%, bij mij was het meestal 4,5%. Dit boek je als kosten, zonder BTW. 

BTW - 21% over de waarde van de zending, in dit geval dus €189. Die mag je volledig terugvragen als voorbelasting.
DPD kosten - een fee van DPD voor het inklaren. Dit is een bedrag met BTW (dus als dat €12,10 kost, boek je €10 als kosten en vraag  je €2,10 als voorbelasting terug)

 

Mocht jij iets heel anders zien en maar 1 bedrag zijn: upload dan even een kopietje (met jouw gegevens en die van het bedrijf afgeschermd). 

aangepast door Pieter__VH
Link naar reactie
  • 1
Op 4-1-2022 om 14:39, F.Dalfsen zei:

Is het niet zo dat bij DDP, ik een factuur moet ontvangen van het land waar het is ingevoerd binnen de EU? Zodat het een intracommunautaire levering is voor mij? 

Hangt er vanaf in welke lidstaat de invoer heeft plaatsgevonden.  Als de invoer in NL gedaan is geldt de verplichte verlegging van artikel 12 iid 3 WOB. Het is alleen een intracommunautaire levering  als de invoer in een andere lidstaat (bijvoorbeeld Polen) gebeurd is. Dat jouw BTW nummer op de factuur staat is niet voldoende, er moet op de factuur ook een geldig BTW nummer van het Chinese bedrijf staan (of van zijn fiscaal vertegenwoordiger), dus een NL (bij verlegging) of PL  (bij een ICL) staan, en een verwijzing naar de reden waarom er geen BTW gefactureerd wordt.

Link naar reactie
  • 0

Bert. Ontzettend bedankt voor je reactie. Volgens het Chinese bedrijf is het rechtstreeks in Nederland ingevoerd. Dus dan is het geen ICL. Het BTW nummer van het Chinese bedrijf plus de adresgegevens staan erop. Daarnaast staat de hoeveelheid van het bedrag erbij wat is betaald aan DDP. Dus: €1.000 inkoop en €400 DDP. Is deze beschrijving voldoende of is dit te onduidelijk? Moet dit DDP bedrag niet opgesplitst worden naar het percentage VAT en dan de transportkosten, inklaringskosten etc. Wat voor percentage VAT moet er eigenlijk opstaan voor mij? En in welk geval mag ik het nu wel aftrekken in de voorbelasting? 

Link naar reactie
  • 0

Deze factuur is niet correct.  Het BTW tarief en bedrag zou er ook op moeten staan en de reden waarom er geen BTW berekend wordt. Ben wel erg benieuwd naar zijn BTW-nummer??? Als de Chinees geen vestiging in NL heeft zou daar een nummer+NAW gegevens van zijn fiscale vertegenwoordiger moeten staan.

 

De kosten break down is ook wat curieus, "land fright", blijkbaar bedoelt men "freight" en ziet dit op binnenlandse vrachtkosten in NL, nogal aan de hoge kant. 

 

Vind het trouwens prima dat je zijn naam doorhaalt, alleen "Mario"staat ook in zijn stempel......

Link naar reactie
  • 0

Bert.Deze factuur klopt inderdaad niet, gelukkig wil de leverancier deze nog aanpassen. 
1. Zijn BTW nummer is trouwens een NTN (National Tax Number) nummer. Dit gaat de leverancier nog op de factuur noteren, samen met die van mij. 
2. De Chinees heeft geen vestiging hier in NL, het product is rechtstreeks geleverd naar Nederland .
3. Wat betreft dat DDP land freight, waar moet dit uit bestaan? Als ik het  goed heb begrepen moet de leverancier dus 0% BTW noteren en de binnenlandse transportkosten in Nederland? Indien dat erop staat kan ik het dan aftrekken in de voorbelasting (dus een totaal van $1.499 invullen)? 

Link naar reactie
  • 0

Deze Chinees heeft dus  blijkbaar geen NL BTW nummer, of fiscale vertegenwoordiging. Een  leverancier hoeft niet persé een breakdown  van de kosten te maken, vanuit BTW oogpunt is het trouwens zinloos. BTW wordt berekend over het totale factuurbedrag. De enige reden om het te vermelden is omdat over vervoerskosten binnen de EU geen invoerrecht gerekend hoeft te worden.  Strikt gesproken moet je zelf het BTW bedrag uitrekenen en aangeven. Ik zou er zelf geen probleem mee hebben om het meteen als voorbelasting af te trekken maar de BD kan dat anders zien (de factuur voldoet niet aan de eisen). Je kunt dit beter rechtstreeks opnemen met de BD.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Bert.bedankt voor je reactie. Als het BTW bedrag wordt berekend over het hele factuurbedrag, dan heeft het inderdaad niet zoveel nut om een breakdown te maken. Hoe bedoel je dat je er zelf geen problemen mee zou hebben om dit meteen als voorbelasting af te trekken? Want al ik het goed begrijp zou jij het BTW bedrag over het totale factuur bedrag gewoon aftrekken? Hoe komt het dat je hier geen probleem mee hebt? 



 

Link naar reactie
  • 0

Dag F. Dalsen en Bert,

 

Ik heb het vermoeden dat er een verschil bestaat in het type factuur waar Bert aan denkt, en de 'Commercial Invoice' waar deze Chinese leverancier naar lijkt te verwijzen. Op een Commercial Invoice staan normaal gesproken de kosten 'vracht' en product gespecificeerde kosten. Ik vind persoonlijk deze omschrijving zwak, aangezien de goederen niet per product zijn gespecifieerd, maar eerder voor één hele zending (als de zending al is ingeklaard, maakt dit natuurlijk niet meer uit). 

 

De factuur inclusief BTW en aangepast aan Nederlandse wetgeving heb ik nog niet eerder voorbij zien komen van een Chinese organisatie haha. Ik neem aan dat dit het beste is wat u vanuit China zal ontvangen (hoogstens een BTW nummer erbij of rekeningnummer), verder zult u de belastingaangifte hiervan naar mijn idee zelf moeten doen. Op dat gebied kan ik u helaas niet verder helpen.

 

B.

 

Link naar reactie
  • 0
Op 10-1-2022 om 17:59, F.Dalfsen zei:

Wat bedoel je trouwens met deze zin? 

Dat je de vraag (hoe je om moet gaan met de aftrek van voorbelasting) moet voorleggen aan de belastingdienst (BD), bij voorkeur schriftelijk. Ik zie er verder weinig problemen in (zoals al eerder uitgelegd in een andere post) maar de BD kan daar anders over denken. 

Link naar reactie
  • 0
Op 10-1-2022 om 20:12, BB-Forwader zei:

De factuur inclusief BTW en aangepast aan Nederlandse wetgeving heb ik nog niet eerder voorbij zien komen van een Chinese organisatie haha.

Facturen die opgesteld worden door niet EU bedrijven die gebruik maken van een fiscaal vertegenwoordiger zijn over het algemeen wel in orde.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bert.BB-ForwaderBedankt voor jullie antwoord. Ik heb andere posts over dit onderwerp ook teruggelezen op dit forum. Als mensen hetzelfde hebben voorgelegd aan de BD, wat is hier dan uitgekomen? 

Na het lezen van verschillende posts is mij het één en ander onduidelijk. 
 Als ik het goed heb begrepen wordt bij een DDP import levering de invoer BTW geheven bij de verkoper, de BTW op de levering is dan naar mij verlegd en die moet je dat ook zo opgeven in je aangifte omzetbelasting. Op de factuur van de Chinees aan de NL koper moet de Btw verlegd worden volgens artikel 12 lid 3 Wet OB. Dus een factuur met 0% neemt ik aan. Dus in mijn geval zou dit bij rubriek 4b 1499 dollar (omrekenen naar euro's) en rubriek 5b in de voorbelasting 260.16 dollar zijn?

Echter lees ik in andere posts dat BTW bij invoer die je niet betaald hebt je niet kunt aftrekken, maar bij een DDP levering zou je mogelijk een factuur ontvangen met Nederlandse BTW. Die kan normaal gesproken wel met de voorbelasting mee. Betekent dat je bij een Nederlandse DDP factuur 21% hebt betaald en het dan kan aftrekken in de voorbelasting? Alleen zoals eerder ook al is besproken heb ik alleen een factuur uit China  ontvangen, als ik het goed begrijp is het dus naar mij verlegd. Ik heb verder niets hoeven aan te geven bij de douane of naast dat bedrag van 1499 iets betaald. 



 

 

aangepast door F.Dalfsen
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 11-1-2022 om 16:12, F.Dalfsen zei:

Ik heb verder niets hoeven aan te geven bij de douane of naast dat bedrag van 1499 iets betaald. 

Je hebt de goederen met DDP ontvangen (Delivery Duty Paid). Dan is het de verantwoording van de verkoper om BTW en dergelijke af te dragen. Nadeel is dat hij op zijn factuur op die DDP kosten een behoorlijke extra bedrag zou kunnen zetten. Een ander nadeel, wat je nu tegenkomt, is dat JIJ als koper, bij DDP geen bewijs van BTW en invoerrechten krijgt. En dat kan bij belastingcontrole wel problemen opleveren. Vandaar dat het verstandig is om in deze een verklaring van de belastingdienst te vragen over wat je hiermee moet doen.

 

Misschien dat een kopie van de factuur van de transporteur naar de verkoper voldoende is. Maar zonder deze (of ander bewijs) is het niet verstandig zomaar BTW zelf uit te gaan rekenen. Je weet n.l. niet hoeveel van die 470 euro daadwerkelijk BTW is.

 

Quote

Minpunt bij DDP is dat er geen bewijs van BTW en invoerrechten betalingen aanwezig zijn. Mocht je een controle krijgen van de belastingdienst is het moeilijk om aan te tonen dat je BTW en invoerrechten hebt betaald over je zending. 

https://www.cargoplot.com/nl/blog/articles/ddp-vs-dap-wat-is-het-verschil

 

Quote

Also, a seller may pad their prices to cover the cost of liability for the DDP shipment or markup freight bills. In some cases, freight bills have been marked up by $3,000 to $7,000.

https://www.investopedia.com/terms/d/delivery-duty-paid.asp

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
Op 11-1-2022 om 16:47, Rik · zei:

Misschien dat een kopie van de factuur van de transporteur naar de verkoper voldoende is. Maar zonder deze (of ander bewijs) is het niet verstandig zomaar BTW zelf uit te gaan rekenen. Je weet n.l. niet hoeveel van die 470 euro daadwerkelijk BTW is.

BTW wordt berekend over de totale vergoeding. Je kan/mag uit zo'n factuur geen bedragen aftrekken om vervolgens over het lagere bedrag BTW uit te rekenen.

 

 

"Minpunt bij DDP is dat er geen bewijs van BTW en invoerrechten betalingen aanwezig zijn. Mocht je een controle krijgen van de belastingdienst is het moeilijk om aan te tonen dat je BTW en invoerrechten hebt betaald over je zending". 

 

Deze opmerking snap ik niet. Of ik snap hem wel maar dan is het onzin. Bij DDP betaalt de verkoper de invoerrechten en invoer-BTW. Het is voor de koper niet "moelijk" om aan te tonen dat "je" (ik neem aan dat daarmee de koper bedoeld wordt) de invoerrechten en BTW betaald hebt maar onmogelijk, de koper heeft immers niets betaald. 

 

 

Op 11-1-2022 om 16:12, F.Dalfsen zei:

Echter lees ik in andere posts dat BTW bij invoer die je niet betaald hebt je niet kunt aftrekken, maar bij een DDP levering zou je mogelijk een factuur ontvangen met Nederlandse BTW. Die kan normaal gesproken wel met de voorbelasting mee. Betekent dat je bij een Nederlandse DDP factuur 21% hebt betaald en het dan kan aftrekken in de voorbelasting? Alleen zoals eerder ook al is besproken heb ik alleen een factuur uit China  ontvangen, als ik het goed begrijp is het dus naar mij verlegd. Ik heb verder niets hoeven aan te geven bij de douane of naast dat bedrag van 1499 iets betaald. 

 Als je bij een DDP levering wel een factuur ontvangt met NL BTW is die a). van een NL verkoper of b) onterecht in rekening gebracht. Een Chinese leverancier mag jou geen BTW in rekening brengen. De simpele reden hiervoor is dat de Chinees die BTW moet afdragen aan de NL fiscus en die kan de BTW niet in China gaan vorderen als de Chinees het in zijn eigen zak steekt.

Link naar reactie
  • 0

Bert. Rik ·Ik heb contact opgenomen met de BD (telefonisch) daar vertelden zij mij dat het een vereiste is om over rechtsgeldig factuur te beschikken, om de BTW te mogen aftrekken in de voorbelasting.

Ik kan dus alleen aan een factuur komen uit China met NTN nummer en een verwijzing naar de reden waarom er geen BTW gefactureerd wordt. Als ik het goed heb begrepen hoe DDP werkt heeft de Chinees BTW betaald bij het importeren en wordt vervolgens de BTW naar mij verlegd met 0%. Dan is deze factuur verder toch rechtsgeldig en dan kan ik het toch aftrekken?  Ik heb geen Nederlands of ander Europees factuur van DDP (ICL) of een kopie van de factuur van de transporteur naar de verkoper. 


Alvast bedankt voor jullie reacties. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 18-1-2022 om 16:05, F.Dalfsen zei:

Als ik het goed heb begrepen hoe DDP werkt heeft de Chinees BTW betaald bij het importeren en wordt vervolgens de BTW naar mij verlegd met 0%. Dan is deze factuur verder toch rechtsgeldig en dan kan ik het toch aftrekken?

Als dat zo is dan is het factuurbedrag dus een bedrag zonder BTW !

 

Zie ook onderstaand topic. Dan zou de BTW inderdaad naar jou verlegd kunnen zijn maar dan is het bedrag op die factuur dus compleet zonder BTW. Het is dan dus niet zo dat die $1499 ook BTW bevat. Overigens moet de factuur dan wel bepaalde termen bevatten (zoiets als "BTW VERLEGD Art.138(1) Richtlijn 2006/112/EG").

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Rik ·Dank voor je reactie. Die post van "Geen factuur ontvangen DDP levering, hoe BTW aangifte"? Gaat over een intracommunautaire verwerving. Ik haal mijn producten uit China en krijg daar ook een factuur van. Ik heb dit: "BTW VERLEGD Art.138(1) Richtlijn 2006/112/EG" even Gegoogled en dit geldt ook voor een intracommunautaire verwerving lees ik.   

Dus in het kort, mag en kan ik BTW in de voorbelasting aftrekken met een Chinese DDP factuur, inclusief NTN nummer, bedrijfsgegevens, beschrijving van de goederen, beschrijving van 0% VAT, beschrijving DDP levering, met op de factuur ook mijn bedrijfsgegevens? 

Link naar reactie
  • 0

Zoals ook in de andere post al geschreven, stel de vraag op schrift aan de belastingdienst en niet telefonisch aan de belastingtelefoon. Die andere post gaat overigens ook over import uit China, via Polen maar is verder vanwege de vraag of de voorbelasting mag worden afgetrokken hetzelfde.  In beide gevallen, import in PL of NL, dien jij een factuur te ontvangen met verlegde BTW. Als daarop geen BTW-nummer van de leverancier staat is de factuur in principe niet correct/rechtsgeldig en kan je volgens de hard-liners geen BTW als voorbelasting aftrekken.

 

Mijn mening daarover is anders, ik heb dat in andere post al toegelicht. Dat de leverancier de regeltjes niet volgt heeft in de eerste plaats geen negatieve gevolgen voor belastingdienst, in de tweede plaats kan het niet zo zijn dan een NL klant daarvan de dupe wordt.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.