• 0

Boekhouding eindresultaat verwerken [van zakelijk naar privé rekening

(aangepast)

Ik heb het jaar afgesloten met een winst van ruim 5.653,63 euro.

Dit boek ik in in e-boekhouden.

Wat ik doe is een memoriaal aanmaken met code 9998 eindresultaat.

Daarin zet ik het saldo bedrag van 31 december.

Vanaf 1 januari staat dit op 0.

De tegenrekening is prive opnames/stortingen

Ik ben op 1 december begonnen met het boekhouden omdat ik toen een ondernemer met KvK was.

Omdat ik vanaf 1 december een zakelijke rekening heb is daarvoor alles overgemaakt naar mijn prive bankrekening.

Dit is allemaal keurig aangegeven bij betaling ontvangen via prive opnames en stortingen.

Echter als ik nu kijk naar het afgelopen jaar dan zie ik in december een bedrag van bijna 7500 euro in de min.

Hierbij zit ook de winst bij.

Nu komt het.

De winst was al verwerkt over dat gehele jaar en door de memoriaal boeking lijkt het alof ik nog eens 5.653,63 naar mijn prive rekening heb gezet.

Dit klopt dus niet, omdat vanaf januari tot november standaard alles al naar mijn prive rekening werd gezet.

Zie ik iets over het hoofd of hoe is dit op te lossen?

Higherlevel vraag.jpg

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0
(aangepast)
Op 8-1-2022 om 14:33, 0108daniel zei:

Ik ben op 1 december begonnen met het boekhouden omdat ik toen een ondernemer met KvK was.

Omdat ik vanaf 1 december een zakelijke rekening heb is daarvoor alles overgemaakt naar mijn prive bankrekening.

Wat heeft u dan vóór 1 december gedaan?

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0

Ik doe al het hele jaar producten verkopen, alleen dan zonder BTW/zakelijk.

Dit ging goed en heb vanaf 1 december officieel een KvK en ben dus vanaf 1 december BTW gaan rekenen.

Sindsdien is ook alles wat ik heb moeten betalen en wat de klant betaald naar de zakelijke rekening gegaan wat daarvoor logischerwijs een priverekening was.

• 0

Dan moet je een splitsing maken tussen bijverdiensten (vóór 1 dec) en winst uit onderneming (vanaf 1 dec) ... Een dubbele boekhouding dus.

Dan zijn er nog de zaken die je mogelijk privé in de onderneming hebt ingebracht.

Daarmee is niet eenvoudig te zeggen wat je fout hebt gedaan.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

• 0
Op 30-1-2022 om 21:31, 0108daniel zei:

Inmiddels zijn we een nieuw boekhoudjaar begonnen waarbij alles weer op nul staat.

Het enigste wat op nul komt te staan, zijn de posten in de winst- en verliesrekening.

De activa en passiva  zullen nooit met nul beginnen. Denk daarbij maar aan je banksaldo, btw, voorraden, debiteuren, crediteuren, eigen vermogen.

• 0

Klopt inderdaad.
Toen ik het eindresultaat van het afgelopen jaar aanmaakte t/m 31 december is sinds 1 januari dit jaar alles in de winst/verlies rekening op 0 komen te staan.

De rest blijft inderdaad staan zoals het staat.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar