• 0

Drankautomaten studentencomplexen

Dag iedereen

 

Ik ben Victor, een student Toegepaste Informatica in Gent, België. Alhoewel ik nog student ben begint het toch te kriebelen om al te beginnen met een kleine onderneming. Ik merkte de afgelopen jaren op dat studenten steeds meer afspreken op iemands kot (studentenkamer in het Vlaams) vooraleer ze op café gaan. Het gebeurd dan ook zeer vaak dat er een tekort is aan drank voor ze effectief willen vertrekken naar de uitgaansbuurt en dan trekken ze vaak naar de nachtwinkel. Ik zat dus te denken dat het zeer rendabel kan zijn om een drankautomaat te plaatsen (er mag alcohol verkocht worden in automaten in België indien deze uitgerust is met een id-reader) in gebouwen waar meer dan 100 studenten verblijven, ik kan namelijk grote marges nemen aangezien de enige concurrenten na 20h nachtwinkels zijn en deze prijzen ook zeer hoog liggen.

 

Het aanbod zou redelijk beperkt blijven, ik zou me vooral focussen op bier, enkele andere frisdranken, water en tonic (als mixer zal dit wel veel gekocht worden). Ik zou sowieso werken met een cashless betaalsysteem, zo heb ik de zorgen van het bijvullen van kleingeld niet en kan ik makkelijker bedragen als €2.10 vragen. Ik heb reeds een financieel plan opgesteld en indien ik de machines, betaalterminals, id readers en initiële stock aankoop heb ik een investering van €30 000 nodig. Aangezien ik redelijk grote marges kan nemen kan ik deze afbetalen na 3 jaar en nog steeds rendabel zijn.

 

Ik kom uit op een doodpuntomzet van €32445 in jaar 1 en €20884 in jaar 2. Dit is zeer haalbaal aangezien deze verspreid zouden worden over 6 automaten en dit neerkomt op de verkoop van 7 tot 12 blikjes per automaat per dag (afhankelijk van wat er gekocht wordt). In gebouwen van meer dan 100 studenten lijkt me dit peanuts. Mijn berekende jaarlijkse omzet is €39884. Het is een zeer simpel concept in een verzadigde markt, dat besef ik zelf ook, maar ik heb in België nog nergens zulke automaten gezien in studentengebouwen en ik denk dat het zeer winstgevend kan zijn. 

 

Nu kom ik eindelijk bij mijn vraag: wat met de eigenaars van die gebouwen. De eigenaars zullen de stroom betalen dus hebben er op zich niet echt veel aan om die automaat via mij te plaatsen. Ik zou wel de volledige service voorzien: van plaatsing tot bijvullen tot herstelling,... Dit alleen is natuurlijk nog steeds niet genoeg om de eigenaars te overhalen. Ik vraag me dus af of ik beter werk met een forfaitair bedrag (als huur voor de automaatplaats dan zogezegd) of een deel van de winsten. Ik denk dat als het gaat om een deel van de winsten dat dit voor de eigenaren minder interessant zal zijn aangezien dit om een zeer klein bedrag zal gaan ten opzichte van de maandelijkse inkomsten die zulke bedrijven krijgen. Als ik werk met een forfaitair bedrag werk loop ik dan weer het risico dat ik in de kalmere maanden (examenperiodes, geen studenten op kot tijdens juli, augustus en september bijvoorbeeld) verlieslatend word. Wat denken jullie dat de beste oplossing is?

 

Zien jullie gaten in mijn redenering? Zien jullie betere alternatieven voor de compensatie van de eigenaars? Vinden jullie dit een goed idee of denken jullie dat de kans op slagen te laag is in deze markt? Alle kritiek en aanvullingen zijn welkom. Shoot!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.