• 0

Fedex kosten bij import

Goedemorgen,

 

Ik heb een vraag met betrekking tot de bijkomende kosten bij import vanuit Iraël die door in dit geval fedex in rekening worden gebracht.

Ik heb inmiddels meerdere telefoontjes naar fedex erop zitten, maar men geef aan niet te beschikken over een tarievenlijst met berekking tot deze kosten, dus ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven. 

 

Situatie is als volgt: Wij gaan importeren vanuit Israel. Transport (in dit geval luchtvracht) wordt door de leverancier verzorgd, maar de invoerrechten, BTW bij invoer, en eventuele bijkomende kosten moeten door ons voldaan worden. De totale waarde van de goederen per zending varieert van € 5000,-- tot € 10000,--

 

Invoerrechten: duidelijk beeld van, geen vragen over

BTW factuur Fedex: idem, geen vragen over

Inklaringskosten: Ik heb begrepen dat er door Fedex geen aparte inklaringskosten worden berekend (voor bv het opmaken van de documenten om de goederen vrij te krijgen), maar dat dit wordt verrekend in de voorschotprovisie die men in rekening brengt. 

 

Ik kan echter geen antwoord krijgen op de hoogte van de voorschotprovisie en hoe deze berekend wordt. Men geeft aan niet over een tarieven overzicht te beschikken en ik krijg van verschillende medewerkers verschillende tarieven die variëren van 2.5 tot 5% van de waarde van de goederen / de waarde van de invoerrechten + BTW. Hier zit du nogal een wezenlijk verschil in. 

 

In verband mt een sluitende kostprijsberekening wil ik wel graag inzicht in mijn exacte kosten, dus mijn vraag is dan ook of iemand op basis van eigen ervaring antwoord kan geven op bovenstaande?

 

Bij vorbaat dank voor jullie hulp!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
Op 10-1-2022 om 11:17, Michael1980 zei:

Men geeft aan niet over een tarieven overzicht te beschikken en ik krijg van verschillende medewerkers verschillende tarieven die variëren van 2.5 tot 5% van de waarde van de goederen / de waarde van de invoerrechten + BTW. Hier zit du nogal een wezenlijk verschil in. 

Niet echt fraai voor zo'n bedrijf, daarnaast is het antwoord dat men voorschotprovisie zou bereken over de waarde van de goederen complete onzin. Voorschotprovisie wordt berekend over de voorgeschoten bedragen, dus wat Fedex namens jou voorschiet aan de BD (invoerrechten en BTW).  

 

 

 

 

aangepast door Bert.
Link naar reactie
  • 0
Op 10-1-2022 om 11:17, Michael1980 zei:

Inklaringskosten: Ik heb begrepen dat er door Fedex geen aparte inklaringskosten worden berekend (voor bv het opmaken van de documenten om de goederen vrij te krijgen), maar dat dit wordt verrekend in de voorschotprovisie die men in rekening brengt. 

Dat kan dus ook niet kloppen. Omgekeerd zou dat inhouden dat Fedex wanneer de invoerrechten 0% zijn (wat over het algemeen het geval is met goederen uit Israël) en de BTW verlegd is met een artikel 23 vergunning Fedex helemaal niets voor hoeft te schieten en dan ook ook geen inklaringskosten zou berekenen. Over het algemeen worden inklaringskosten tgen een vast tarief in rekening gebracht en komen eventuele kosten voor het voorschieten van belastingen daar bovenop.

Link naar reactie
  • 0
Op 10-1-2022 om 12:02, Bert. zei:

Dat kan dus ook niet kloppen. Omgekeerd zou dat inhouden dat Fedex wanneer de invoerrechten 0% zijn (wat over het algemeen het geval is met goederen uit Israël) en de BTW verlegd is met een artikel 23 vergunning Fedex helemaal niets voor hoeft te schieten en dan ook ook geen inklaringskosten zou berekenen. Over het algemeen worden inklaringskosten tgen een vast tarief in rekening gebracht en komen eventuele kosten voor het voorschieten van belastingen daar bovenop.

 

Dank je wel voor je reactie.

 

Ik ben het helemaal met je eens, echter dit is wat ik te horen heb gekregen na meerdere personen binnen Fedex gesproken te hebben. eerst was het 2.5% van de waarde van de goederen, waarna ik de vraag stelde of ik dan in het geval dat een zending  € 1 mio waarde heeft € 25.000 moet betalen waarop de medewerker het antwoord schuldig moest blijven. Vervolgens werd het bij en andere medewerker 5% van het vooruit betaalde bedrag en vervolgens een standaard tarief dat helaas niet gegeven kon worden. Men geeft aan nooit een dergelijke vraag gehad te hebben (wat ik me niet kan voorstellen) en verwijst me naar een standaard webpagina waar enkel algemene informatie te vinden is over Incoterms, taric codes etc. 

 

Naar mijn idee was het 2.5% van het bedrag dat Fedex daadwerkelijk betaalt an de douane om de goederen vrij te krijgen. Invoerrechten zijn inderdaad 0%, dus het enige dat vooruit betaald wordt is naar mijn mening de BTW en eventueel inklaringskosten al zit dit volgens mij normaal gesproken ingesloten in het vrachttarief dat betaald moet worden. 

 

Ik ga het nogmaals maar ens via de mail proberen, wellicht dat ik dan via via wel aan de juiste informatie kom. Ik vind het persoonlijk wel zeer kwalijk dat een klantenservice niet over dit soort informatie beschikt, maar helaas kan ik hier niks aan veranderen. 

 

 

Link naar reactie
  • 1
Op 10-1-2022 om 13:19, Michael1980 zei:

Naar mijn idee was het 2.5% van het bedrag dat Fedex daadwerkelijk betaalt an de douane om de goederen vrij te krijgen. Invoerrechten zijn inderdaad 0%, dus het enige dat vooruit betaald wordt is naar mijn mening de BTW en eventueel inklaringskosten al zit dit volgens mij normaal gesproken ingesloten in het vrachttarief dat betaald moet worden. 

 

Ik ga verder maar niet reageren op de klantenservice dan wel het gebrek daaraan.  Vooruitbetaling van BTW is te vermijden door zelf een artikel 23 vergunning aan te  vragen, dan hoeft Fedex helemaal niets voor te schieten.

 

Aangezien je schrijft dat de verkoper de luchtvracht verzorgt is de Incoterm  blijkbaar DAP (of CPT/CIP. dat maakt verder niet uit). Uitgezonderd DDP zijn bij alle Incoterms de inklaringskosten voor de koper, deze zitten normaliter dus niet in het vrachttarief.

Link naar reactie
  • 0

Als ik even terug kijk bij mijn Fedex facturen zie ik een voorschot van circa 12-15 Euro voor goederen tot circa 500 Euro, voor goederen rond de 1000 euro was het steeds 24-30 Euro over de jaren heen. Het bedrag schommelt een klein beetje. Mogelijk zit er dus ergens een trap in tussen de 500 en 1000 Euro. Dit was steeds voor facturen waarvoor BTW en invoerrechten van toepassing waren. 

 

Ik heb 'één keer een factuur gehad waar iets anders op stond, namelijk administratie kosten, 2,5%, met een minum van 12,50. Dat zou dus ook wel kunnen kloppen met die andere bedragen die ik moest betalen. Het stond op al die andere facturen echter niet gespecificeerd.

 

Inmiddels heb ik ook zo'n artikel 23 vergunning, zeker als je vaker met het buitenland zaken doet is dat echt een goede tip van Bert. Had ik eerder moet doen.  

Link naar reactie
  • 0
Op 31-1-2022 om 21:31, Jillvanb zei:

Mag ik vragen wat je reden is om met Fedex te versturen? Vind het een apart verhaal dat ze daar een percentage voor rekenen. Normaal gesproken kosten een inklaring zelf niet meer dan een paar tientjes, exclusief de invoerrechten en BTW. 

TS verstuurt niet met Fedex, dat doet zijn leverancier. Het verhaal is helemaal niet apart, voorschotprovisie zit bij heel veel douanevertegenwoordigers standaard in het verdienmodel en 2,5% is ook een veel voorkomend percentage.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het kunnen vinden op de site van FedEx (hier)

 

Btw- en invoerrechtenbedrag Voorschotprovisie
€ 0 tot € 50 30% van het btw- en invoerrechtenbedrag met een minimum van € 5
€ 50 tot € 600 Een vast bedrag van € 15
Hoger dan € 600 2,5% van het btw- en invoerrechtenbedrag

 

De gegevens komen overeen met de voorschotprovisie die ons in rekening is gebracht op de laatste facturen. 

Link naar reactie
  • 2
(aangepast)
Op 31-1-2022 om 23:39, jessek zei:

 

 

Inmiddels heb ik ook zo'n artikel 23 vergunning, zeker als je vaker met het buitenland zaken doet is dat echt een goede tip van Bert. Had ik eerder moet doen.  

Je kunt ook bij de douane voor de invoerrechten je eigen maandkrediet krijgen, dan hoeven Fedex c.s. helemaal niets meer voor te schieten en kunnen/hoeven/mogen ze dus ook geen voorschotprovisie in rekening brengen.  Je moet wel zekerheid stellen bij de douane (bankgarantie), dat kost ook wat aan administratie en rente maar als je maar genoeg importeert ben je op den duur goedkoper uit.

aangepast door Bert.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.