• 0

Offerte aanbesteding

Hallo collga's,

 

Ik wil een offerte schrijven in het kader van een aanbesteding. Er zijn geen voorschriften o.i.d. op te vragen bij de instantie die de aanbesteding doet over de vorm etc. Het gaat om loopbaanbegeleiding en outplacement als dat binnen het bedrijf aan de orde is. Aan mijn bedrijf worden eisen gesteld waaraan ik voldoe, maar over de vorm kan je niets opvragen.

 

Vragen : ???

1)wie kan me meer vertellen over de vereisten vanuit de ESF-regelgeving

2) wie kan me helpen aan een eenvoudige opzet voor zo'n aanbestedingsofferte Belangrijkste dat ik mis zijn denk ik bepalingen- waar ik nu nog geen weet van heb - die belangrijk zijn bij aanbesteding. Dit is een nieuwe tak van sport voor me. Het is ook geen enorme aanbesteding dus wil ik hier serieus mee doen, zonder dat ik me meteen in het allerdiepste stort.

Google leverde mij niets op, ik zit even op een dood spoor. Hoop dat jullie me -al is het maar iets- verder kunnen helpen.

 

Als bijlage heb ik de belangrijkste stukken van de bekendmaking in Word-doc geknipt. Alvast bedankt voor alle tips en hints.

deel_voorwaarden_aanbesteding.doc

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

als er niets over de vorm is voorgeschreven, is het dus vormvrij.

 

je maakt het jezelf en de aanbesteders makkelijk door na je inleidende verhaal in detail in te gaan op ieder genoemd aspect en aan te geven op welke wijze je dat doet en waarom jij kwalificeert. Daar waar mogelijk 'bewijzen' in bijlages bij te voegen.

 

Vaak lijkt het complexer dat het in werkelijkheid is. Laat je niet ontmoedigen door de vele vragen, als je alles op een rijtje zet krijg je zelf ook een goed beeld hoe je er voor staat.

 

Begin op tijd, beter een week te vroeg klaar dan 1 minuut te laat.

 

Succes!!!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Beste Castle,

 

Ik heb laatst een artikel gelezen over het aanbesteden. Het meedoen aan een aanbesteding moet je alleen doen als je er voor de volle 100% aan kunt voldoen. Als je ook maar één vraag met 'nee' moet beantwoorden, dan kun je beter je tijd ergens anders aanbesteden (tenzij het een krappe markt is met weinig aanbieders).

 

Geef veel informatie over je bedrijf, je werkwijze, referenties en huidige klanten. De aanbesteder wil een zo compleet mogelijke indruk hebben van jou bedrijf, jullie capaciteiten en huidige ervaringen. Beter teveel beschrijven dan te weinig!

 

Yeah! Het is nog vroeg, maar ineens weet ik het blad weer en even zoeken geeft de volgende link: Sprout over aanbesteden

 

Succes!

Persoon

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Beste Castle,

 

Ook wij hebben onlangs voor deze opgave gestaan. De aanbesteding betreft in ons geval een zeer groot aantal cursussen, waarbij de markt zal worden verdeeld onder een tiental (of meer) aanbieders.

 

Probleem daarbij was ook nog eens dat wij een startende onderneming zijn, en er verder gevestigde bedrijven meedoen. Er lag een uitgebreid format (van wel 20 pagina's) van de aanbesteder, dat ingevuld moest worden, dus dat gaf een goed houvast, maar aan de vraag naar het meezenden van jaarverslagen konden wij niet voldoen.

 

Eigenlijk lijkt het nogal veel op het opstellen van een ondernemingsplan, en daarover is hier verder op de site veel informatie te vinden.

Zoals anderen hiervoor ook al zeiden: onderschat de klus niet.

 

Bedenk wat de aanbesteder belangrijk kan vinden.

 

Op de eerste plaats natuurlijk de prijs. Maar ..... héél belangrijk daarbij is dat je kunt aantonen dat je die prijs kunt waarmaken. De aanbesteder zal zeker niet in zee gaan met degene die de laagste prijs biedt, als daardoor het risico bestaat dat de aanbieder binnen een jaar omvalt, omdat de prijs veel te laag was. Maak dus een exploitatiebegroting en (als er geïnvesteerd moet worden) een investeringsbegroting. Als je geen gevestigde ondernemer bent met een opgebouwd eigen vermogen, bedenk dan ook garanties voor ondernemingscontinuïteit (inkomen elders, voldoende privé-vermogen, wat dan ook).

 

Verder wil de aanbesteder natuurlijk weten of je wel goed genoeg bent.

Dus: wat is je opleiding, welke extra cursussen heb je gedaan, wat is je ervaring. Een C.V. dus. Geef ook referenties op voldoende niveau. In jouw tak van sport zal ook zeker een uitgebreid netwerk tot aanbeveling strekken (de beste outplacement is het kunnen aanbieden van een potentiële vacature).

 

Op welke wijze wil je de gevraagde diensten gaan verlenen? Wat is je visie daarop? Wel ondersteunend schriftelijk materiaal ga je gebruiken?

 

Beschik je over voldoende voorzieningen? Als er groepen begeleid moeten worden, waar ga je dat doen en voor welke prijs? Is de locatie altijd beschikbaar? En heb je een notebook en beamer (indien nodig) van voldoende kwaliteit?

 

Wat betreft de officiële ins en outs kun je terecht op:

 

http://www.aanbestedingenonline.nl/

 

Héél veel succes (wij zitten zelf in spanning tot 1 december, dan krijgen wij uitslag).

 

Mieke

Link naar reactie
  • 0

misschien niet helemaal on topic, maar ik vraag me af of dit soort aanbestedingstrajecten ondernemerschap stimuleren of juist tegenhouden.

 

Aan de ene kant kun je zeggen dat het openbaar maken van een aanbesteding er voor zorgt dat meerdere marktpartijen een kans maken. Aan de andere kant lijken de eisen zo hoog te zijn dat het voor sommige partijen onhaalbaar lijkt of gewoon een pain in the frickin' ass is.

 

Wellicht is dat laatste goed, je moet ergens het kaf van het koren scheiden. Maar het is makkelijk om in principe competente partijen af te schrikken met 20-pagina's tellende invuloefeningen. Stimuleert dat ondernemerschap of zijn we hier geinspireerd door Sovietpraktijken?

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

misschien niet helemaal on topic, maar ik vraag me af of dit soort aanbestedingstrajecten ondernemerschap stimuleren of juist tegenhouden.

 

In het geval waar ik mijn vraag over stel is het een stimulans. Ik heb echter in een ander geval echt het tegenovergestelde gevoel. De opdrachtgever wil alle risico's en dus nieuwe toetreders of creatieve, nieuwe werkwijzes buiten de deur houden.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Castle,

 

Mijn vriendin houdt zich professioneel bezig met het supporten van aanbestedingstrajecten. Als je interesse hebt kan ik je wel met haar in contact brengen zodat je iig even van gedachte kan wisselen met haar.

Zij heeft hier veel ervaring in.

 

Ik hoor het wel, stuur maar even een pbtje als je interesse hebt.

 

Groetjes martijn spelt

 

Link naar reactie
  • 0

misschien niet helemaal on topic, maar ik vraag me af of dit soort aanbestedingstrajecten ondernemerschap stimuleren of juist tegenhouden.

 

Aan de ene kant kun je zeggen dat het openbaar maken van een aanbesteding er voor zorgt dat meerdere marktpartijen een kans maken. Aan de andere kant lijken de eisen zo hoog te zijn dat het voor sommige partijen onhaalbaar lijkt of gewoon een pain in the frickin' ass is.

 

Wellicht is dat laatste goed, je moet ergens het kaf van het koren scheiden. Maar het is makkelijk om in principe competente partijen af te schrikken met 20-pagina's tellende invuloefeningen. Stimuleert dat ondernemerschap of zijn we hier geinspireerd door Sovietpraktijken?

 

 

In ons geval was het absoluut stimulerend. Wij verkeren in de comforabele positie dat de investeringen in ons bedrijf redelijk binnen de perken blijven en we die uit eigen middelen kunnen financieren. Dus het werd al snel duidelijk dat het opstellen van een ondernemingsplan, in die situatie niet noodzakelijk, erbij in zou schieten. Héél belangrijk, maar ja, er zijn zoveel belangrijke dingen als je begint.

 

Nu moesten we wel, we hebben er erg veel tijd in gestoken, maar ook erg veel helderheid gekregen.

Mooi excel-bestand met begroting geproduceerd, dat leuke formules bevat zodat met elke wijziging met één druk op de knop de volledige gevolgen worden doorgerekend. Zou er anders never nooit gekomen zijn.

Mooie verhalen over ons bedrijf geschreven, die ook bruikbaar zijn voor alle alternatieve plannen indien wij bij de aanbesteding uit de boot vallen.

En eigenlijk was het ook heel leuk om eraan te werken.

Mochten we geen opdrachten krijgen, dan is dat wel zuur, maar is alle moeite beslist goed besteed.

 

Mieke

Link naar reactie
  • 0

misschien niet helemaal on topic, maar ik vraag me af of dit soort aanbestedingstrajecten ondernemerschap stimuleren of juist tegenhouden.

 

Wellicht werkkt het stimulerend. Mieke geeft hier een goed voorbeeld van. Maar is dit de bedoeling van aanbestedingstrajecten. Jouw kantekening is volstrekt terecht. Aanbestedingstrajecten werpen drempels op en verzwaren de administratieve lasten. Het beperkt toetreders tot de markt.

 

Verder maken aanbestedende partijen bij verplichte aanbestedingen zich ook regelmatig schuldig aan misbruik van de aanbestedingsregels door een aanbesteding zodanig vorm te geven dat deze nagenoeg volledig zijn toegeschreven op de inschrijvende voorkeurspartijen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Misschien niet meer aan de orde maar altijd interessant om achteraf e mag na de procedure de ingediende aanbestedingen inzien. (dus alleen lezen!)

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben onlangs meegedaan aan een aanbestedingsprocedure. Wij hebben hier in totaal ongeveer 2 maanden fulltime aan moeten werken. Uiteindelijk hebben we gewonnen en een raamovereenkomst getekend.We hebben zelfs personeel aangenomen voor de betreffende opdracht.

 

De opdracht bleek echter gegund aan 2 bedrijven. Het andere bedrijf is als eerste begonnen - op verzoek van de aanbesteder - met het uitvoeren van de dienst. Omdat de aanbesteder tevreden is gaat hij de volledige opdracht uitvoeren en kunnen wij fluiten naar de enige vergoeding.

 

Ik ben nog op zoek hoe ik e.e.a juridisch kan claimen, maar door alle voorwaarden lijkt het erop dat dit niet mogelijk is. Als iemand hier tips of ideeen over heeft hoor ik dat graag.

 

Moraal: bedenk goed of een aanbesteding het waard is om in te stappen, zelfs als je de aanbesteding als economisch meest voordelige aanbieder wint kan het nog zo zijn dat je naast de pop piest.

Een ondernemer moet de kans krijgen om op zijn eigen wijze zijn unieke idee te verwezenlijken.....

Link naar reactie
  • 0

Indien er sprake is van een raamovereenkomst moet dit volgens mij in het bestek vermeldt staan, waarbij dan normaal tevens aangegeven staat dat het afsluiten van een raamovereenkomst geen garantie is voor het daadwerkelijk krijgen van werk.

 

Zoek anders het BAO eens op, hierin staan alle regels vermeld van toepassing op aanbesteden door overheidsorganisaties. Deze is te vinden op wetten.overheid.nl

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben onlangs meegedaan aan een aanbestedingsprocedure. Wij hebben hier in totaal ongeveer 2 maanden fulltime aan moeten werken. Uiteindelijk hebben we gewonnen en een raamovereenkomst getekend.We hebben zelfs personeel aangenomen voor de betreffende opdracht.

 

De opdracht bleek echter gegund aan 2 bedrijven. Het andere bedrijf is als eerste begonnen - op verzoek van de aanbesteder - met het uitvoeren van de dienst. Omdat de aanbesteder tevreden is gaat hij de volledige opdracht uitvoeren en kunnen wij fluiten naar de enige vergoeding.

 

Ik ben nog op zoek hoe ik e.e.a juridisch kan claimen, maar door alle voorwaarden lijkt het erop dat dit niet mogelijk is. Als iemand hier tips of ideeen over heeft hoor ik dat graag.

 

Om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen is toch echt meer informatie nodig.

 

In algemene zin kan worden gesteld dat wanneer raamovereenkomsten met meerdere aanbieders zijn aangegaan, de aanbestedende dienst de keuze heeft om opdrachten direct te verstrekken op basis van de voorliggende raamovereenkomsten (hierbij moeten dan wel alle voorwaarden zijn bepaald), dan wel in een onderhandse aanbesteding waarvoor alle contractanten worden uitgenodigd de opdracht vergeven.

 

Hou altijd rekening met het feit dat aanbestedingsrecht is omgeven met complexe regelgeving, strakke procedures en korte reactietermijnen. Hoe complex de regelgeving ook is, het wezen van het aanbestedingsrecht is terug te voeren op drie beginselen. Een aanbesteding dient:

 

  • [transparant te zijn;
  • mag niet discriminatoir zijn (gelijkheidsbeginsel), hebben alle partijen wel dezelfde kansen gekregen;
  • dient te voldoen aan de vereisten van proportionaliteit (heiligt het doel de middelen;

 

Aan de hand van deze beginselen kan een leek met helder nadenken al redelijk snel concluderen (althans voor wat betreft zijn rechtsgevoel) of een procedure eerlijk is verlopen. Wellicht dat een standpunt van een deskundige jurist nodig is om de eigen conclusie te staven en waar nodig actie te ondernemen, maar het eerste werk kun je als aanbieder zelf al doen.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.