• 0

E-boekhouden HELP [privé auto privé en zakelijk gebruik]

(aangepast)

Hallo,

 

Ben recentelijk gestart met het boekhouden via e-boekhouden.nl.. Maar loop tegen twee problemen aan.

 

Probleem 1) ik heb sinds 15 september 2021 mijn privé auto privé en zakelijk gebruikt.. helaas geen kilometerregistratie. Dat ga ik vanaf 1 januari 2022 wel doen.

Ik heb nu tankbonnen liggen van ruim 500 euro inclusief btw. Weet niet alleen niet hoe ik dit correct moet boeken.

stap 1) ik klik op ''factuur ontvangen'' en boek de tankbon in mijn administratie als 4560 autokosten. Ik heb begrepen dat ik deze kosten niet als bedrijfskosten kan boeken, maar als ''autogebruik privé --Balans'' zodat deze kosten niet mijn winst verlagen. Klopt dit?

 

stap 2) De volgende stap is voor mij, klikken op ''geld uitgegeven'' --> tegenrekening ''autogebruik privé -- Balans'' selecteren en het bedrag inclusief BTW (tankbon) inboeken zodat de banksaldo omlaag gaat.

Alleen heb ik geen kilometerregistratie gedaan en kan ik dus niet aantonen wat privé/zakelijk is geweest.

Ik kan alleen 1,5% van de cataloguswaarde overnemen.

 

Dit levert het volgende op: te betalen BTW = 380 euro  (1,5% van de cataloguswaarde) |   te vorderen BTW 110 euro (btw van tankbonnen)

Ben op 15 september 2021 begonnen met ondernemen en sindsdien gebruik ik mijn privé auto voor het bedrijf. Kan ik 380 euro naar rato overnemen --> dus 3,5 maanden in 2021?

 

Probleem 2) Ik verkoop af en toe ook wat producten via Bol.com. Dit is niet de kerntaak van mijn onderneming.

stap 1) Koop producten in van bijvoorbeeld lokale winkel 20 euro inclusief 21% btw

stap 2) Verkoop deze producten vervolgens via bol.com voor 60 euro inclusief 21% btw. Bol.com stuurt mij een factuur. Daarop valt te lezen dat 15 euro inclusief 21% als kosten zijn geboekt, 60 euro inclusief 21% als verkoop. Ik ontvang op mijn bankrekening 35 euro.

Hoe boek ik dit in mijn administratie?

 

Alvast dank voor jullie reacties.

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor ik een onderneming begon, heb ik als eerste uitgeplozen hoe het zit met gebruik van een bestelauto. Het is overduidelijk aangegeven dat  een kilometerregistratie een harde eis is om privé en zakelijk te scheiden om zodoende kosten op te kunnen voeren.  Als je auto privé bezit blijft, kan je per zakelijk gereden kilometer 0,19 in rekening brengen en de btw terugvragen over de brandstof en onderhoudskosten. Omdat dit een heel rekenwerk is hebben ze die % regel ingevoerd. 

Maar zoals ik het nu lees, dan zou je pas vanaf het moment van kilometeregistratie kunnen gaan boeken en horen die brandstofbonnen die er nog liggen gewoon bij je prive-uitgaven en niet in je boekhouding. 

Link naar reactie
  • 0

ik gebruik ook mijn privé auto zakelijk en inderdaad zonder registratie kun je niets zakelijk declareren. Ik heb een GPS module laten inbouwen waarbij ik privé en zakelijk kan scheiden. 

 

Dan kun je jezelf idd  €0,19 per gereden km vergoeden, daarnaast kun je niets zakelijk boeken. Dus geen brandstofkosten, parkeerkosten, onderhoud vd auto etc. alles moet uit die € 0,19 per km komen. Dus ook geen BTW terugvragen over de gebruikte brandstof en onderhoud.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.