• 0

Youngtimer regeling startende eenmanszaak

Beste leden,

 

Ondanks dat ik via de zoekfunctie wat topics over de youngtimer regeling heb kunnen vinden, heb ik toch niet het antwoord op mijn vraag kunnen vinden.

 

Per 01-01-2022 ben ik hobbymatig begonnen met een eenmanszaak in de automotive branche.

Ik voldoe dus niet aan het urencriterium maar heb wel een btw nummer.

 

Ik heb een BMW 5 serie uit november 2006 die ik particulier in Duitsland als marge-auto heb gekocht in maart 2021 voor €6500 ex bpm. (catalogusprijs van €62.500)

Nu wil ik graag gebruik maken van de youngtimer regeling met de verwachting ong. 70% zakelijk te gaan rijden van de totale kilometers.

 

De vraag waar ik niet het antwoord op kan vinden:
- Hoe verwerk ik de aanschaf/verandering in gebruik van mijn auto in de boekhouding van een eenmanszaak? (ik gebruik e-boekhouden)

Controlevragen of ik de youngtimer regeling goed heb begrepen:

- Voor de dagwaarde mag je bijv. de berekening van de anwb gebruiken.
- Je mag alle autokosten aftrekken van de winst (mrb, verzekering, onderhoud, brandstof, afschrijving (in 5 jaar naar 0 afschrijven)) > de bijtelling verwerk je in je jaarlijkse inkomstenbelasting als negatieve autokosten.
- Je mag de btw terugvorderen naar verhouding zakelijke kilometers (hoe werkt dit zonder kilometerregistratie?)
- Je moet 1.5% (marge-auto) van de cataloguswaarde als btw correctie opvoeren in je laatste aangifte van het jaar.
- Als je de btw niet terugvordert van je autokosten, hoef je geen 1.5% btw correctie te doen.

 

Nog een extra vraag ongerelateerd aan de youngtimer regeling:

- Mag ik de kosten van mijn BE rijbewijs halen en trekhaak plaatsen als opstartkosten rekenen? Deze kosten zijn puur gemaakt om mijn activiteiten voor de onderneming uit te kunnen voeren.

 

Sorry voor de vele vragen, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

 

Groet,

Jasper

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Jasper, welkom hier

 

De keuze maak je door de auto op de balans te zetten van je EMZ. De tegenboeking is privéstorting.

 

Op 11-1-2022 om 19:41, Jasper97 zei:
  1. - Voor de dagwaarde mag je bijv. de berekening van de anwb gebruiken.
  2. - Je mag alle autokosten aftrekken van de winst (mrb, verzekering, onderhoud, brandstof, afschrijving (in 5 jaar naar 0 afschrijven)) > de bijtelling verwerk je in je jaarlijkse inkomstenbelasting als negatieve autokosten.
  3. - Je mag de btw terugvorderen naar verhouding zakelijke kilometers (hoe werkt dit zonder kilometerregistratie?)
  4. - Je moet 1.5% (marge-auto) van de cataloguswaarde als btw correctie opvoeren in je laatste aangifte van het jaar.
  5. - Als je de btw niet terugvordert van je autokosten, hoef je geen 1.5% btw correctie te doen.

1 en 2 correct.

3, dat lukt je niet zonder bewijs. Dus veelal KM-administratie of een ander bewijs waaruit blijkt hoeveel KM je zakelijk hebt gereden en hoeveel privé, met de kanttekening dan woon-werkverkeer voor de BTW privé is.

4. Niet als je 3 al doet

5. correct

 

Rijbewijs B niet aftrekbaar. E onder voorwaarden dat het noodzakelijk is voor je bedrijf. Dus niet af en toe een aanhanger nodig (dan kun je ook een busje huren), maar aanhanger noodzakelijk.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Dankjewel voor je reactie

 

Ik moet de auto dus op de (begin?)balans zetten met een privéstorting als tegenboeking (ik neem aan in dit geval dus een privéstorting van de dagwaarde van de BMW). Moet je dat geld ook nog daadwerkelijk overmaken of daalt dan simpelweg je eigen vermogen als je dat niet doet?

 

1. top

2. Moet je die kosten per kwartaal of per jaar aftrekken? Ik denk per jaar samen met de inkomstenbelasting net zoals de bijtelling?

3. Mijn zakelijke kilometers zijn voornamelijk het ophalen van auto's uit Duitsland op een aanhanger achter mijn BMW. Dit kan ik wel goed verantwoorden met de aankoopfactuur met een adres in Duitsland gerekend vanaf mijn zakelijke adres.

4. oke, duidelijk. Met een goede kilometerregistratie (ik zal de voorwaarden bij de belastingdienst uitzoeken) hoeft deze correctie niet.

5. top.

 

Zoals genoemd haal ik auto's uit Duitsland op die op een aanhanger getrokken worden door mijn BMW. In theorie zou dit ook met een gehuurde autoambulance kunnen met auto's <1300kg (vaak het max laadvermogen onder rijbewijs B). Met zwaardere auto's zou je dan al je rijbewijs C moeten halen. Dit is dus een beetje een grijs gebied.

Ik zou ook nog een transportbedrijf kunnen inhuren om de auto's te laten ophalen. Het meest verstandige is dus om dit maar niet op te voeren.

 

Groet,

Jasper

Link naar reactie
  • 0
Op 11-1-2022 om 21:54, Jasper97 zei:

Moet je dat geld ook nog daadwerkelijk overmaken of daalt dan simpelweg je eigen vermogen als je dat niet doet?

nee, geen geld overmaken. Aan de activakant stijgt je balans met de 'dagwaarde' van de BMW. Aan de passivakant STIJGT je eigen vermogen!

 

Op 11-1-2022 om 21:54, Jasper97 zei:

2. Moet je die kosten per kwartaal of per jaar aftrekken? Ik denk per jaar samen met de inkomstenbelasting net zoals de bijtelling?

Boekhouding gewoon minstens eens per maand bijhouden, zodat ook de BTW op je autokosten in het juiste tijdvak wordt teruggevraagd.

De aftrek van autokosten in de IB komt uiteindelijk inderdaad maar een keer per jaar aan de orde.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.