• 0

Wetgeving verkoop voedingsupplement (uit China)

(aangepast)

Beste forumleden,

 

Jeej, mijn eerste post op dit forum! Ik ben Bram VW, software ontwikkelaar van origine, en momenteel bezig met het opzetten van een voedingssupplementen merk/webshop. Ik heb al een hoop gelezen maar voor een aantal zaken heb ik nog geen concreet antwoord kunnen vinden, misschien kunnen jullie mij helpen.

Mijn situatie:

 

We hebben verschillende samples van het beoogde plantenextract ontvangen van verschillende leveranciers uit China. 1 sample lijkt ons het beste, de leverancier hiervan beschikt ook over de mogelijkheid om de capsules te bottelen/sealen. Wij zouden dus alleen het label moeten maken/plakken, voor nu lijkt dit onze beste optie.

 

Mijn vragen:

 

1. Heb ik een vergunning nodig om deze voedingssupplementen te verkopen? Misschien andere "eïssen" of certificering?

2. Waar moet ik op letten bij het importeren?

3. Ik heb de betrouwbaarheid van de leverancier beoordeeld d.m.v. : rating op Alibaba, vergelijken van zijn sample t.o.v. andere samples, Certificate of Analysis die ik heb ontvangen, algemeen beeld m.b.t. de omgang/communicatie. Zijn er andere "checks" die ik kan of zou moeten doen?

 4. Moet de leverancier voldoen aan bepaalde certificering? Zo ja: welke?

 

Alle tips zijn van harte welkom! Ik ben ook benieuwt naar soortgelijke ervaringen van andere.

 

Alvast bedankt,

Bram VW

aangepast door Bramvw
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Welkom op Higherlevel.

 

De producent is buiten de EU gevestigd, dus jij als importeur wordt gelijk gesteld aan de producent. Dat wil zeggen dat niet de producent, maar jij volledig productaansprakelijk bent voor eventuele schade die de gebruiker ondervindt. Je hebt geen vergunning of certificering nodig, maar je moet wel zorgen dat je product voldoet aan de jungle van voedsel- en warenregelgeving; hoe je dat doet, is grotendeels aan jou. Mocht je een productaansprakelijkheidsverzekering overwegen, dan kan de verzekeraar natuurlijk wel allerlei specifieke eisen stellen (en die gaan iets verder dan een goede rating op Alibaba).

 

Ik neem aan dat je geen toestanden wilt hebben zoals Shambala, een kruidenmiddeltje dat gevaarlijk voor de gezondheid blijkt te zijn en waarvan de verkoop inmiddels verboden is. NVWA toetst achteraf, vooraf toetsen moet je zelf regelen. Een Europees lab dat elke zending controleert is geen overbodige luxe.

 

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.