• 0

100 euro verhoging bij zakelijke bankrekening ING

100 euro verhoging bij zakelijke rekening ing. 

Ik moet spontaan 100 per maand meer gaan betalen voor de zakelijke rekening van mijn Nederlandse onderneming om dat ik in Duitsland woon. Ik heb dit bedrijfje naast mijn baan die ik ook in Nederland heb.
Ik ben Nederlands belasting plichtig.

Dit vind ik vreemd omdat ik een Nederlands btw nummer heb, en bij de kvk in Nederland sta ingeschreven en ook nog eens een vestiging heb in Nederland.
Ook wordt er alleen maar in Nederland gewerkt. 
Ik heb een online gameshop en speelgoed winkel en val ook niet daarmee onder de witwassen risico groep, zoals vermeldop rtlz en dergelijke.

Ben best verbaast en boos dat dit zo maar kan, ook omdat ik zonder bankrekening ook niets kan wordt mij dit rou in de strot gedouwd.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste TheGameDistrict,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Is dit gebaseerd op het postadres van jouw onderneming? Of hoe luidt de communicatie en uitleg van ING?

Mvg,

Wigbolt

Link naar reactie
  • 1

welkom in Europa.

Deze ellende komt voort uit de door Brussel opgelegde vergaande complianceregels aan banken, waarvoor zij hun kosten aan de betreffende klanten doorbelast (ik zeg niet dat die kosten ook daadwerkelijk gemaakt worden en dat de doorbelasting terecht is in jouw geval, in tegendeel!). Iets met het buitenland = automatisch ander tarief. Of dat nu reëel is of niet, je kunt er niets tegen doen, behalve zoeken naar een bank die wel nog geeft om klanten (of wat dan ook, anders dan winst :sad-but-relieved-face:). 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Probeer inderdaad eens een andere bank (Regiobank bv) en dat kan dan ook een online bank zijn zoals N26. Grote kans dat je daar goedkoper uit bent.

http://www.onym.nl

voor al uw inkoop/product sourcing in Polen, uw boots on the ground aldaar, wij hebben de contacten in Polen, wij weten de weg

ook voor fiscale, juridische zaken en real estate zijn wij hier uw partner

Link naar reactie
  • 1

Beste The Game District,

 

Joost geeft een juiste uitleg m.b.t. de compliance regels.

In dit geval komen de extra kosten omdat jij, als eigenaar van een eenmanszaak, in het buitenland woont.

Had jij een BV of ander rechtspersoon als onderneming in Nederland was je niet tegen deze extra kosten aangelopen.

 

De extra kosten zijn ook van toepassing op alle privé personen met een (privé betaalrekening) bij een Nederlandse bank die wonen in het buitenland.

Zij betalen sinds 01-01-2021 maandelijks 1 euro extra aan bankkosten.

Link naar reactie
  • 0
Op 12-1-2022 om 12:17, Gast zei:

Beste TheGameDistrict,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Is dit gebaseerd op het postadres van jouw onderneming? Of hoe luidt de communicatie en uitleg van ING?

Mvg,

Wigbolt

Ik ga uit dat dit te maken heeft met woonadres wat voor het gemak postadres is ben al druk in conclaaf met de ing.

 

Volgens hun is dat dan ook een vestiging adres en daar gaat het fout.

Link naar reactie
  • 0
Op 12-1-2022 om 16:44, Gelre-Finance zei:

Beste The Game District,

 

Joost geeft een juiste uitleg m.b.t. de compliance regels.

In dit geval komen de extra kosten omdat jij, als eigenaar van een eenmanszaak, in het buitenland woont.

Had jij een BV of ander rechtspersoon als onderneming in Nederland was je niet tegen deze extra kosten aangelopen.

 

De extra kosten zijn ook van toepassing op alle privé personen met een (privé betaalrekening) bij een Nederlandse bank die wonen in het buitenland.

Zij betalen sinds 01-01-2021 maandelijks 1 euro extra aan bankkosten.

Ja klopt inderdaad dat betalen wij ook die 1 euro.

 

Ik ben nu alles aan het uitzoeken hoop snel de oplossing te kunnen vinden 

Link naar reactie
  • 0

Wat hoop je te bereiken? Er zal een reden zijn dat ING het tarief voor jou heeft verhoogd. 

Zoals Joost en Gelre ook al aangaven zal dit te maken hebben met compliance regels. Regels waaraan ING, maar ook andere grootbanken, zich aan te houden hebben. 

 

Ik ben bang dat je zinloos tegen een organisatie aan het schoppen bent. Soms kan je beter verder kijken. Ook al is het in jouw ogen onrechtvaardig en overdreven. 

 

Ik hoop dat het jouw lukt maar mijn ervaring is dat dit veelal zinloos is.

(kleine kanttekening: ik heb > 10 jaar ervaring bij bijzonder beheer van ING)

 

Link naar reactie
  • 0

100 EURO per maand zoals gesteld wordt, vind ik in ieder geval een hoge prijs. Dat maakt vrije mededinging, vrij verkeer van goederen en personen in directe buurlanden of in de grensstreek toch een stuk lastiger.


Mvg,


Wigbolt

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 13-1-2022 om 19:50, Gast zei:

100 EURO per maand zoals gesteld wordt, vind ik in ieder geval een hoge prijs. Dat maakt vrije mededinging, vrij verkeer van goederen en personen in directe buurlanden of in de grensstreek toch een stuk lastiger.


Mvg,


Wigbolt

 

 

 

Het is een hoge prijs. Echter de kosten komen voort uit de, in mijn ogen doorgeslagen, regelgeving. En daarin dan voornamelijk de verplichtingen die Europa zich heeft opgelegd om zaken te doen met de VS. Er wordt nog wel eens onderschat aan hoeveel Amerikaanse eisen, Europese banken moet voldoen. 

 

Qua kosten van zakelijk betalingsverkeer is Nederland relatief goedkoop  als je het gaat vergelijken met andere grootbanken in Europa. 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dit lijkt me discutabel of aanvechtbaar, lees even wat TS schrijft. Die heeft niet meer of minder met de VS te maken dan een willekeurige Nederlandse ingezetene...

 

...de toegevoegde waarde van Nederlandse (groot)banken is andersom bekeken misschien ook maar marginaal voor een gemiddelde ondernemer binnen de EU.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
Op 12-1-2022 om 16:44, Gelre-Finance zei:

De extra kosten zijn ook van toepassing op alle privé personen met een (privé betaalrekening) bij een Nederlandse bank die wonen in het buitenland.

Zij betalen sinds 01-01-2021 maandelijks 1 euro extra aan bankkosten.

 

Vind dat overigens ook erg vreemd.

De EU is er toch vrij duidelijk over dat je -bij consumenten- niet op basis van woonplaats mag discrimineren:

 

Richtlijn 2014/92/EU

 

Quote

Artikel 15

Non-discriminatie

De lidstaten zorgen ervoor dat consumenten die legaal in de Unie verblijven bij het aanvragen van of toegang verkrijgen tot een betaalrekening binnen de Unie door kredietinstellingen niet worden gediscrimineerd op grond van nationaliteit, woonplaats of op enige andere grond als bedoeld in artikel 21 van het Handvest. De voorwaarden die van toepassing zijn op het aanhouden van een basisbetaalrekening mogen in generlei opzicht discriminerend zijn.

 

Maar hogere tarieven rekenen op basis van woonplaats mag dan wel?!

 

Link naar reactie
  • 0

Een bank rekent hogere kosten indien het afwijkend is van een bepaalde standaard. Er zijn hogere kosten gemoeid met het valideren van bijvoorbeeld Duitse adressen. Of dat redelijk is is voor iedereen zelf te bepalen.

 

Voor consumenten zijn de extra kosten kennelijk 1 euro. Dat is niet discriminerend indien de kosten in lijn liggen met de normale kosten van betalingsverkeer. Zoals aangeven zijn de kosten van Nederlands betalingsverkeer relatief 'goedkoop' in vergelijking met andere Europese landen en grootbanken. 

 

Voor zakelijke klanten zijn de extra kosten kennelijk fors hoger. Daar zit een veel grotere administratieve afhandeling m.b.t. compliance (CDD) in. Of het reeel is laat ik in het midden. Daarnaast een Nederlands bedrijf met een eigenaar die in Duitsland woont is niet 'standaard'. Het zou mij niet verbazen als er ook een kleine rot-op premie in zit. Voor zakelijke klanten gelden er andere regels dan voor consumenten. 

Link naar reactie
  • 0
Op 13-1-2022 om 21:39, Gast zei:

Dit lijkt me discutabel of aanvechtbaar, lees even wat TS schrijft.

Ga je het 'winnen' van een grootbank? Of kan je beter je aandacht besteden aan een andere bank. Een bank gaat niet zo snel afwijken. 

 

Op 13-1-2022 om 21:39, Gast zei:

Die heeft niet meer of minder met de VS te maken dan een willekeurige Nederlandse ingezetene...

Ja en nee. Er zitten Amerikaanse bases in Duitsland waardoor er in Duitsland meer gecontroleerd wordt door de Amerikaanse fiscus dan in Nederland. 

We mogen onze Europese vertegenwoordigers danken dat wij zo'n mooie administratieve plicht hebben om de Amerikanen tevreden te houden. 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Ik vind het als eerder gesteld (zeer) discutabel. Zie ing.be (particulieren en Business (?)) en ing.de (Privatkunden en Business Banking).

 

Ik zie lokale vertegenwoordigingen in België en Duitsland en dan zijn 1.200 EURO kosten m.i. heel hoog.

 

Waarom willen we Amerikanen tevreden houden als we (toevallig en naar vrije keuze binnen Europa) in Duitsland wonen en in Nederland werken? TS of ik hebben volgens mij helemaal niks met Amerikanen te maken...

 

...ik kan me de verrassing of boosheid wel voorstellen als deze tariefwijziging zich ´plots´ aandient. 1.200 EURO op een misschien een paar ton omzet is gewoon significant en ongevraagd/ongewenst als je binnen Europa onderneemt.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
Op 13-1-2022 om 22:36, Gast zei:

Ik vind het als eerder gesteld (zeer) discutabel. Zie ing.be (particulieren en Business (?)) en ing.de (Privatkunden en Business Banking).

Ik zie lokale vertegenwoordigingen in België en Duitsland en dan zijn 1.200 EURO kosten m.i. heel hoog.

 

Inderdaad.

En zou me niets verbazen als die ook van exact dezelfde systemen gebruik maken...

 

Viel me al eerder op dat als je op ing.nl bijvoorbeeld automatisch incasso opdrachten instuurt, je een paar dagen later het geld van de batch ontvangt met als afzender "ING Belgium"...

 

Link naar reactie
  • 0
Op 12-1-2022 om 11:59, TheGameDistrict zei:

Ik moet spontaan 100 per maand meer gaan betalen voor de zakelijke rekening van mijn Nederlandse onderneming om dat ik in Duitsland woon. 

De systeemrelevante banken zijn verplicht om inwoners van de EU te accepteren als klant en dat is hier ook gedaan. Kleinere, niet-systeemrelevante, banken zijn dat niet verplicht en mogen jou als buitenlander weigeren; dat is geen discriminatie. Banken die je wel accepteren mogen daarvoor extra kosten in rekening brengen; ook dat is geen discriminatie. Deze kosten komen voort uit extra administratieve lasten voor de bank vanwege grensoverschrijdend geldverkeer (zoals toezicht op het fiscaal inwonerschap, het witwassen van geld en de financiering van terroristische activiteiten). Ik vind het dus niet verbazend dat hier kosten worden berekend.

 

Op 12-1-2022 om 11:59, TheGameDistrict zei:

Ben best verbaast en boos dat dit zo maar kan, ook omdat ik zonder bankrekening ook niets kan wordt mij dit rou in de strot gedouwd.

Ik zou er blij mee zijn dat die banken het voor jou mogelijk maken dat je in het buitenland gaat wonen en toch zaken kunt blijven doen in Nederland. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Op 13-1-2022 om 22:36, Gast zei:

Ik vind het als eerder gesteld (zeer) discutabel. Zie ing.be (particulieren en Business (?)) en ing.de (Privatkunden en Business Banking).

Ik zie lokale vertegenwoordigingen in België en Duitsland en dan zijn 1.200 EURO kosten m.i. heel hoog.

Je kan het discutabel vinden maar moet je tijd investeren in een discussie met de bank die je, in mijn ogen, niet gaat winnen. 

Als ondernemer zou ik gauw verder schakelen. 

 

Op 13-1-2022 om 22:36, Gast zei:

Waarom willen we Amerikanen tevreden houden als we (toevallig en naar vrije keuze binnen Europa) in Duitsland wonen en in Nederland werken? TS of ik hebben volgens mij helemaal niks met Amerikanen te maken...

Omdat onze Europese vertegenwoordigers dat hebben afgesproken met de Amerikanen. Europa doet onderzoek en als er indicaties zijn dan moet dit doorgegeven worden aan de Amerikaanse fiscus. Daarom krijg je als je een zakelijke rekening opent de vraag of je Amerikaans staatsburger bent en etc. 

 

Op 13-1-2022 om 22:36, Gast zei:

...ik kan me de verrassing of boosheid wel voorstellen als deze tariefwijziging zich ´plots´ aandient. 1.200 EURO op een misschien een paar ton omzet is gewoon significant en ongevraagd/ongewenst als je binnen Europa onderneemt.

Zeker en is ook terecht ook. En dan moet je als ondernemer de keuze maken wat je gaat doen. 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 14-1-2022 om 08:48, Ron van der Kolk zei:

De systeemrelevante banken zijn verplicht om inwoners van de EU te accepteren als klant en dat is hier ook gedaan. Kleinere, niet-systeemrelevante, banken zijn dat niet verplicht en mogen jou als buitenlander weigeren; dat is geen discriminatie. Banken die je wel accepteren mogen daarvoor extra kosten in rekening brengen; ook dat is geen discriminatie. Deze kosten komen voort uit extra administratieve lasten voor de bank vanwege grensoverschrijdend geldverkeer (zoals toezicht op het fiscaal inwonerschap, het witwassen van geld en de financiering van terroristische activiteiten). Ik vind het dus niet verbazend dat hier kosten worden berekend.

 

Ik zou er blij mee zijn dat die banken het voor jou mogelijk maken dat je in het buitenland gaat wonen en toch zaken kunt blijven doen in Nederland. 

 

Daarnaast is er ook afgeleide identificatie. Kleine, niet-systeemrelevante, banken kunnen gebruik maken van de identificatie die heeft plaatsgevonden bij een systeembank. 

Bespaart aanzienlijk wat kosten. 

Link naar reactie
  • 0

Als TS zou ik kijken naar welke bank zijn situatie accepteert. Een KNAB accepteert het zo te zien niet.

 

Daarnaast verder kijken als hij groeit met zijn onderneming. Als je bijvoorbeeld financiering wilt hebben wordt er steeds meer gekeken naar rekeningomzet. Uploaden van afschriften en het systeem bepaald. Echter wordt vaak, op dit moment, alleen rekeningen van systeembanken geaccepteerd.  Een rekeningafschrift van N26 bijvoorbeeld dus niet. 

Link naar reactie
  • 0

De ING heeft trouwens het particuliere tarief per 1.1.2022 verdubbeld....

 

Wat mij verbaast (en eigenlijk ook weer niet) is dat er generieke tarieven worden toegepast: wel zo makkelijk maar ook wel zo onredelijk.

Bij particulieren denk ik dat iemand met een Marokkaans paspoort welke vanuit Kanaleneiland  emigreert naar Marbella of Napels  een groter risico en meer werk oplevert dan een kaaskop met AOW of WAO welke naar Duitsland emigreert.

En een ondernemer welke met Zuid-Amerika zaken doet zal ook meer poespas opleveren dan iemand welke net over de grens woont en alleen maar in Nederland zijn zaken voortzet.

 

En wat financiering betreft: gezien de houding tegenwoordig van de meeste banken t.a.v. financiering van kleinere bedrijven denk ik dat dat amper tot zorg zal zijn, die financiering krijg je toch al niet of alleen met heel veel gedoe en mitsen en maren.

http://www.onym.nl

voor al uw inkoop/product sourcing in Polen, uw boots on the ground aldaar, wij hebben de contacten in Polen, wij weten de weg

ook voor fiscale, juridische zaken en real estate zijn wij hier uw partner

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 14-1-2022 om 09:10, Pomper zei:

Je kan het discutabel vinden maar moet je tijd investeren in een discussie met de bank die je, in mijn ogen, niet gaat winnen. 

Als ondernemer zou ik gauw verder schakelen. 

Dat dus …

Wonen in Duitsland of België heeft zo zijn financiële voordelen … waar ook een paar financiële nadelen tegenover staan. Een niet-ingezetene rekening is daar een voorbeeld van.

 

Aangezien wonen en werken (of pensioneren) steeds meer grensoverschrijdend gaat worden, mag daar toch wel iets anders  voor in de plaats komen. Ik begrijp sowieso niet waarom een zakelijke rekening 99 euro per maand duurder moet zijn en een particuliere rekening. 

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 12-1-2022 om 16:44, Gelre-Finance zei:

Joost geeft een juiste uitleg m.b.t. de compliance regels.

In dit geval komen de extra kosten omdat jij, als eigenaar van een eenmanszaak, in het buitenland woont.

Had jij een BV of ander rechtspersoon als onderneming in Nederland was je niet tegen deze extra kosten aangelopen.

 

Zijn kennenlijk hard bezig dat laatste recht te trekken. :flushed-face:

 

Vanaf 1 april (geen grap) gaat ING ook extra onderzoekskosten voor in Nederland gevestigde rechtspersonen met in Nederland wonende bestuurders rekenen.

 

https://www.ing.nl/zakelijk/wijzigingkosten/index.html

 

90 EUR per jaar voor een BV. 

Voor een in Nederland gevestigde eenmanszaak en VoF is het tarief "klantonderzoek" voorlopig nog wel 0 EUR.

Maar ook die vermelden ze alvast in de prijslijst, dus hoe lang nog? De trend is gezet...

Link naar reactie
  • 0
Op 20-1-2022 om 23:10, Maxn zei:

90 EUR per jaar voor een BV. 

Voor een in Nederland gevestigde eenmanszaak en VoF is het tarief "klantonderzoek" voorlopig nog wel 0 EUR.

Maar ook die vermelden ze alvast in de prijslijst, dus hoe lang nog? De trend is gezet...

Ik denk dat er nog veel meer prijsverhogingen zullen komen op het vlak van klantonderzoek. 

Zolang de wet- en regelgeving strenger wordt en de banken het niet adequaat op orde hebben zullen de kosten stijgen. 

 

Het zou mij niet verbazen als in de nabije toekomst bijvoorbeeld IDIN belast wordt. Of het verstrekken van een KvK uittreksel (wat bij een notaris al gebeurd). 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.