• 0

Voorraad omzetten naar eigen zakelijk gebruik of investering

Voor mijn bedrijf heb ik twee onderdelen;

Enerzijds de kweek en verkoop van siervissen, en anderzijds de verkoop van alles daaromheen.

 

Een deel van de goederen is relatief prijzig. Van deze goederen bieden wij hetzelfde aan als dat we zelf gebruiken. Te denken valt aan bijvoorbeeld de verlichtig.

 

Omdat electronica en water niet altijd even goed samen gaan, speelt in mijn gedachte een "stel dat" scenario dat ik toch graag wil verkennen.

 

Om welke reden dan ook stopt een deel van mijn verlichting met functioneren (leeftijd, waterschade etc). Nieuwe bestellen bij de groothandel duurt relatief lang (buitenlandse wholesale partner), dus nieuwe kopen en direct verwerken als investering is niet haalbaar.

Op voorraad heb ik voldoende van dezelfde verlichting liggen, die ik moet vervangen. De totale aanschafprijs bij de goothandel is meer dan 450 euro (effectief hangt er 1600 euro ex btw aan verlichting boven 1 aquarium).

 

- mag ik deze verlichting inderdaad uit de eigen voorraad halen;

- moet ik de -voormalige- voorraad omzetten naar een investering? (Gemakshalve: over de voorraad is niets in waarde verminderd, het zijn courante producten);

- hoe verwerk ik dit correct in de boekhouding?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1
Op 13-1-2022 om 10:01, JCfish zei:

- mag ik deze verlichting inderdaad uit de eigen voorraad halen;

 

Ja.

 

Op 13-1-2022 om 10:01, JCfish zei:

- moet ik de -voormalige- voorraad omzetten naar een investering? (Gemakshalve: over de voorraad is niets in waarde verminderd, het zijn courante producten);

 

Ja.

 

Op 13-1-2022 om 10:01, JCfish zei:

- hoe verwerk ik dit correct in de boekhouding?

 

Dat durf ik niet te zeggen.

 

Als het nieuwe bedrijfsmiddel jou minder dan 450 euro kost, mag je het direct ten laste van de winst brengen, anders moet je het afschrijven.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Op 14-1-2022 om 14:33, Joost Rietveld zei:

Materiële vaste activa (inventaris) op je balans verhogen met de inkoopwaarde van de verlichting

Voorraad op je balans verlagen met hetzelfde bedrag

 

Klaar

Zo makkelijk kan het soms zijn inderdaad. Soms denk je gewoon veel te moeilijk.

 

Mijn dank is groot

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 273 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.