• 0

BTW bij (web)dienst naar de VS

Ik ben webdeveloper en heb een nieuwe klant uit de Verenigde Staten. Ik zit nu uit te zoeken hoe dit adminstratief werkt.

Ik begrijp dat mijn factuur gewoon 0% BTW moet bevatten, maar volgens de calculator van de BD ben ik dan wel belasting verschuldigt in de VS:

 

image.thumb.png.b5c9265f1e1c087486ad216741b286ff.png

 

Weet iemand hoe dit in werking gaat ? Moet ik in deze situatie echt contact gaan opnemen met de 'IRS' en BTW afdragen in de VS ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 14-1-2022 om 00:41, christian_g22 zei:

Moet ik in deze situatie echt contact gaan opnemen met de 'IRS' en BTW afdragen in de VS ?

Was het maar zo simpel. De VS heeft geen landelijke BTW maar lokale sales tax, op staat en stadsniveau; er zijn duizenden juridische gebieden die hun eigen belastingregelgeving hebben. Elektronische diensten worden niet overal belast, hebben niet overal hetzelfde tarief en erger nog: niet overal dezelfde definitie. En die regeltjes worden ook doorlopend aangepast. Ook de manier en deadline van aangifte verschilt.

 

Ik adviseer een partij in te schakelen die het betalingsverkeer met de VS voor je afhandelt en dit uit handen neemt. Er zijn diverse online partijen, maar mogelijk kun je in NL een boekhouder vinden die dit voor je kan regelen. 

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 14-1-2022 om 09:16, Ron van der Kolk zei:

Elektronische diensten worden niet overal belast, hebben niet overal hetzelfde tarief en erger nog: niet overal dezelfde definitie.

 

Kan je een gebied noemen waar ze webdesign als een elektronische dienst zien?

 

(Ga er vanuit dat het om maatwerk gaat, gezien de TS zegt webdeveloper te zijn en het over een Amerikaanse klant in enkelvoud heeft.

En dus niet over bijvoorbeeld de verkoop van templates of standaard software die aan meerdere klanten verkocht kunnen worden.)

 

Quote

Ik adviseer een partij in te schakelen die het betalingsverkeer met de VS voor je afhandelt en dit uit handen neemt.

 

Lijkt me wat overdreven voor één klant.

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0
Op 15-1-2022 om 12:47, Maxn zei:

Kan je een gebied noemen waar ze webdesign als een elektronische dienst zien?

In Texas is webdesign een belaste “data processing service”, maar dat is een uitzondering en dan is ook nog 20% vrijgesteld.

 

Dit soort uitzonderingen maakt het bijna onmogelijk een goed antwoord te vinden zolang we niet weten (a) wat de vraagsteller precies levert en (b) in welke Amerikaanse staat.

 

En webdesign is natuurlijk geen webdevelopment. 😉

Link naar reactie
  • 0
Op 15-1-2022 om 15:21, Ward van der Put zei:

In Texas is webdesign een belaste “data processing service”, maar dat is een uitzondering en dan is ook nog 20% vrijgesteld.

 

Daar hoef je je pas in te schrijven zodra je omzet meer dan een half miljoen is.

 

https://comptroller.texas.gov/taxes/sales/remote-sellers.php

 

Quote

The law provides a safe harbor. Remote sellers with total Texas revenue of less than $500,000 in the preceding twelve calendar months are not required to obtain a tax permit or collect, report and remit state and local use tax.

 

Link naar reactie
  • 0

Op de factuur inderdaad 0% BTW.  Ook in de VS hoef je geen belasting te betalen, als je je opdrachtgever formulier W8BEN toestuurt. 

 

https://www.irs.gov/pub/irs-pdf/fw8ben.pdf

 

Let op dat dit formulier alleen gebruikt mag worden door natuurlijke personen (de rest moet W8BEN-E gebruiken). Het relevante deel vul je zo in: 

 

tax.thumb.png.5e737d2f9fb76b72081de07fee4ff51d.png

 

Het verdrag: 

https://www.irs.gov/pub/irs-trty/nether.pdf

 

Formulier stuur je naar je opdrachtgever, niet naar de IRS.

(De regel is dat je op internet nooit medisch advies moet geloven. Voor belastingadvies geldt precies hetzelfde. Maar je kunt bovenstaande info wel gebruiken als basis voor een goed gesprek met je klant, boekhouder en / of belastingadviseur)

 

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie
  • 0
Op 15-1-2022 om 15:21, Ward van der Put zei:

In Texas is webdesign een belaste “data processing service”, maar dat is een uitzondering en dan is ook nog 20% vrijgesteld.

 

Dit soort uitzonderingen maakt het bijna onmogelijk een goed antwoord te vinden zolang we niet weten (a) wat de vraagsteller precies levert en (b) in welke Amerikaanse staat.

 

En webdesign is natuurlijk geen webdevelopment. 😉

Ik ben webdeveloper en moet een website bouwen voor 1 (zakelijke) klant uit de staat Maine.

Link naar reactie
  • 0
Op 15-1-2022 om 17:38, insparcom zei:

Op de factuur inderdaad 0% BTW.  Ook in de VS hoef je geen belasting te betalen, als je je opdrachtgever formulier W8BEN toestuurt. 

 

https://www.irs.gov/pub/irs-pdf/fw8ben.pdf

 

Let op dat dit formulier alleen gebruikt mag worden door natuurlijke personen (de rest moet W8BEN-E gebruiken). Het relevante deel vul je zo in: 

 

tax.thumb.png.5e737d2f9fb76b72081de07fee4ff51d.png

 

Het verdrag: 

https://www.irs.gov/pub/irs-trty/nether.pdf

 

Formulier stuur je naar je opdrachtgever, niet naar de IRS.

(De regel is dat je op internet nooit medisch advies moet geloven. Voor belastingadvies geldt precies hetzelfde. Maar je kunt bovenstaande info wel gebruiken als basis voor een goed gesprek met je klant, boekhouder en / of belastingadviseur)

 

Bedankt hiervoor. Ik zal er rekening mee houden. Het is overigens een zakelijke klant. Hij heeft een webdesign bureau. Hij levert het design aan, en ik bouw het om tot een functionele website.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 17-1-2022 om 15:42, christian_g22 zei:

Ik ben webdeveloper en moet een website bouwen voor 1 (zakelijke) klant uit de staat Maine.

 

Net als de andere Amerikaanse staten heeft Maine een vrij hoog drempelbedrag.

Als het ontwikkelen van websites daar al een belaste dienst zou zijn (wat ik betwijfel), dan ben je nog steeds niets aan de staat verschuldigd zolang je omzet afkomstig uit Maine lager dan 100k USD per jaar is.

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0
Op 17-1-2022 om 15:43, christian_g22 zei:

. Het is overigens een zakelijke klant. Hij heeft een webdesign bureau. Hij levert het design aan, en ik bouw het om tot een functionele website.

 

Met natuurlijke persoon bedoel ik de Nederlandse opdrachtnemer en dan een ZZP-er. De klant mag een bedrijf, stichting, etc.. zijn.

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.