• 0

TNO zoekt ondernemers voor innovatieve ideeën

Op de site van de KvK las ik het volgende:

 

 

Naar Amerikaans model is TNO dit jaar gestart met het Smal Business Innovation Research Program (SBIR model). TNO wil op deze manier ondernemers betrekken bij het naar de markt brengen van innovatieve productideeën.

 

Het motto van het programma is: Technologie zoekt ondernemer

 

Op dit moment zijn er zeven productideeën waarvoor TNO ondernemers zoekt. Er is geld beschikbaar om de haalbaarheid te toetsen en het product gereed te maken voor de markt.

 

 

Lees voor meer informatie:

 

http://www.denhaag.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=54497&sectieID=21

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit is weer een hele eigen interpretatie van de SBIR regeling.

 

De SBIR regeling was bedoeld als "lead customer" programma. Overheids organisaties kunnen nieuwe bedrijven vragen problemen voor hen op te lossen, en dan krijgen ze geld voor het offerte traject. Erg leuk. Maar het was wél de bedoeling dat die ondernemers met eigen technologie aan de gang gingen.

 

De regeling was bedoeld om een MKB probleem op te lossen en nu wordt die weer gebruikt om een TNO probleem op te lossen. Hoe krijgen ze het voor elkaar ::)

 

Anyway, TNO leurt al tien jaar met technologie voor ondernemers. Meestal is het gewoon te duur en TNO kan (kon) niet zo heel goed delen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik heb tijdens Holland Innovation een stevige discussie gehad met een medewerker van TNO over dit onderwerp. Ze stonden hier met enkele voorbeelden waar men wel patent op aan het gevraagd zonder eerst marktonderzoek te doen. De simpele 3*O + O formule van de NOVU zou al heel wat geldverspilling schelen. TNO komt op mij over als een hobbyclub waar mensen lekker aan het pionieren zijn op kosten van de staat. Of we vervolgens iets aan die kennis hebben vraagt men zich niet af.

 

Het project "Technologie zoekt ondernemer" is bedoeld om de ondernemer voor het karretje te spannen van deze colchozachtige technoboerderij. Je kunt als ondernemer instappen in dit soort projecten, TNO krijgt dan weer extra staatssteun om het hobbyproject nog verder te ontwikkelen.

Op sommige terreinen kom ik TNO al tegen te komen als concurrent, leuk een pionier die een TNO tegenover in plaats van naast zich vind, is dit weer onze Nederlandse manier van innovatie ondersteuning. ???

Link naar reactie
  • 0

Laten we het eens omdraaien: Een ondernemer komt met een uitgewerkt markt/product idee en TNO assisteert met technische kennis en onderzoek... Dat zou een stuk beter werken m.i. Voor de goede orde: TNO kan niet zonder ondernemers, ondernemers wel zonder TNO... Ik zie hier best mogelijkheden....

Link naar reactie
  • 0

Laten we het eens omdraaien: Een ondernemer komt met een uitgewerkt markt/product idee en TNO assisteert met technische kennis en onderzoek...

 

Ja, heel mooi, maar TNO beschouwd zich dan als "eigenaar" van de kennis die zijn inbrengst en daarmee ook van de gezamenlijke kennis. En aangezien ze niet kunnen delen leidt dat altijd tot ongenoegen.

 

 

Tegen investeerders kan je beter niet zeggen dat TNO je "geholpen" heeft. Grote kans dat de deur meteen dicht gaat.

 

Ik heb wel stellig de indruk dat er "gewerkt" wordt aan dat laatste punt, maar het blijft natuurlijk een "colchozachtige technoboerderij" en dat veranderd niet snel.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Even iets van de website van TNO:

 

"TNO is in 1932 bij wet opgericht om onderzoek toepasbaar te maken voor bedrijven en overheden. Als publiekrechtelijke organisatie hebben we een onafhankelijke positie die ons in staat stelt om objectieve, wetenschappelijk gefundeerde oordelen te geven".

 

Hier is denk ik waar het al verkeerd gaat.... TNO is of lijkt leidend... Wellicht zouden ze dit eens kunnen veranderen in: Onderzoek toegankelijk maken voor bedrijven en overheden.

 

"Naast de publiekrechtelijke organisatie TNO bestaat de holdingmaatschappij TNO Bedrijven B.V. Deze richt nieuwe bedrijven op om innovaties naar de markt te brengen die anders onbenut zouden blijven."

 

Vooral met deze alinea heb ik wat moeite.... Wellicht zouden ze deze kunnen wijzigen in: Deze gaat gelijkwaardige partnerships aan met private organisaties met als doel innovaties die anders onbenut zouden blijven naar de markt te brengen.

 

Even aan de praktische kant... Een innovatie is zelden rijp voor de markt... M.a.w. wordt n.m.m. altijd verder geïnnoveerd op basis van kennis opgedaan in de praktijk en aan wie behoort dat gedeelte van het IE? Een veel betere systhematiek zou zijn: Houd een openbare veiling waar ondernemers het ontwikkelde IE kunnen kopen, samen met mogelijke octrooien etc.. Dát is pas marktwerking!!!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het wordt steeds schunniger.

 

Even aan de praktische kant... Een innovatie is zelden rijp voor de markt... M.a.w. wordt n.m.m. altijd verder geïnnoveerd op basis van kennis opgedaan in de praktijk en aan wie behoort dat gedeelte van het IE? Een veel betere systhematiek zou zijn: Houd een openbare veiling waar ondernemers het ontwikkelde IE kunnen kopen, samen met mogelijke octrooien etc.. Dát is pas marktwerking!!!

 

Ik krijg net deze mail binnen.

Geachte geïnteresseerde,

 

Na het succes van de eerste InnovatieVeiling© worden nu alleen TNO-octrooien geveild. De TNO Innovatieveiling© vindt plaats tijdens het Nationaal Innovatie Event van het InnovatiePlatform te Maarssen (Utrecht). U kunt zich gratis aanmelden via aanmelden Nationaal Innovatie Event. Bekijk alle innovaties nog eens op uw gemak op www.innovatieveiling.nl, wellicht zit er voor u een 'Van Gogh' tussen.

 

En wat zie je als eerste staan in de lijst van veilingartikelen ?

Verwarmde kleding met een lijstje toepassingen waar ik wat vraagtekens bij plaats .Zoals ik al zei, Skunk Works tegen het grote TNO.En dan te bedenken dat ze op 3 nov. een ondernemer in hun winkel hadden die ze misschien hadden kunnen interesseren.

 

Moet ik nu een strategisch bod uitbrengen zodat ik TNO aan het lijntje kan houden om straks te kunnen roepen dat het "samen"met TNO ontwikkeld is ?

 

Ongeloofelijk, er zijn van die dagen dan heb ik het gevoel dat ik in 2005 leef, vandaag is het 1972 geloof ik .

 

Of zal ik op 7 december maar wat van de door hun genoemde producten mee brengen, dat belangstellenden het product gewoon meteen bij mij kunnen kopen ?

Link naar reactie
  • 0

De TNO InnovatieVeiling©, tijdens het Nationaal Innovatie Event op 7 december in DeFabrique in Maarssen (Utrecht), is vergelijkbaar met een kunstveiling van Christie's. Op de InnovatieVeiling© biedt u echter niet op schilderijen, maar op geoctrooieerde uitvindingen en merken die uw bedrijf vooruit helpen. Beter gezegd: u biedt op het exclusieve recht om met de bedenker te onderhandelen over een vorm van samenwerking. Daardoor blijven de bedragen binnen de perken, verwacht eindbod per kavel ligt rond 300 euro. Bovendien zit u niet meteen aan ˜uw" innovatie vast; als de gesprekken over bijvoorbeeld een licentie, overname, financiering of aankoop tot niets leiden, bent u nergens toe verplicht.

 

U biedt op het recht om te onderhandelen ??? Bij Christies betaal ik toch ook niet voor het recht om te mogen onderhandelen over de prijs van een schilderij? Ongelooflijk!!! :o

Link naar reactie
  • 0

De eerste Innovatieveiling voor iedereen, was voor mij een groot succes. Echter schrok ik enorm toen alle uitvindingen, met foto's en al van hun website waren verwijderd, en de innovatieveiling getorpedeerd is door de overheidsinstelling TNO. Zelf ben ik hier erg door gedupeerd. Drie bedrijven probeerden na de veiling nog contact met mij te zoeken. Eén groep Canadese investeerders heeft de grootste moeite gehad mij te bereiken, want mijn website is nog niet operationeel. Ik dacht dat ik voorlopig wel zonder ( tijdsbesparing) kon, de Innovatieveiling is mijn beste reclame (stom). Dat een overheidsinstelling als TNO dit teweeg brengt versterkt alleen mijn FRUSTRATIES richting diezelfde overheid. Al vast bedankt.

 

Paul

Link naar reactie
  • 0

De eerste Innovatieveiling voor iedereen, was voor mij een groot succes. Echter schrok ik enorm toen alle uitvindingen, met foto's en al van hun website waren verwijderd, en de innovatieveiling getorpedeerd is door de overheidsinstelling TNO. Zelf ben ik hier erg door gedupeerd. Drie bedrijven probeerden na de veiling nog contact met mij te zoeken. Eén groep Canadese investeerders heeft de grootste moeite gehad mij te bereiken, want mijn website is nog niet operationeel. Ik dacht dat ik voorlopig wel zonder ( tijdsbesparing) kon, de Innovatieveiling is mijn beste reclame (stom). Dat een overheidsinstelling als TNO dit teweeg brengt versterkt alleen mijn FRUSTRATIES richting diezelfde overheid. Al vast bedankt.

 

Paul

 

Beste Paul,

 

In dit verhaal kan ik me jouw frustraties voorstellen. Ik ben zelf ook aanwezig geweest bij de eerste veiling en heb menig maal mijn wenkbrouwen gefronst.

Of het zo is dat de veiling door TNO gekaapt is weet ik nog niet zo, wel denk ik dat de organisatie nog niet helemaal doorheeft hoe je hier een krachtig instrument van kan maken. Ook ik was verbaast dat er van de vorige veiling niets meer aan gegevens terug te vinden is.

 

Wel wil ik je de volgende tip meegeven.

Deze keer zat er een TNO idee bij dat we al als kant en klaar product op de markt brengen. Tijdens de veiling hebben we geprobeert te achterhalen welke technologie TNO hier voor inzet, zonder resultaat.

Van te voren hadden we bepaalt dat als er weinig voor geboden werd, wij zelf zouden gaan bieden. Het bedrag liep echter snel te hoog op.

Wij hebben tijdens het bieden in de gaten gehouden welke mensen op "onze" kavel boden, en hebben deze mensen na de veiling meteen benaderd.

Wat we niu weten is, wie deze mensen zijn, waarom ze op "ons" product boden, en hoe hun verder willen. In beide gevallen hebben we aangeboden te kijken of we gezamelijk iets kunnen doen. Er zijn daarover al enkele afspraken gemaakt.

 

Had jij tijdens de veiling zelf het initiatief genomen door tijdens de veiling kijken wie er op kouw product heeft geboden, en deze mensen meteen na de veiling benadert, dat had je marktkansen aanmerkelijk verbeterd.

 

 

Bottem line.

Het valt mij op dat veel uitvinders zich niet bewust zijn dat elke uitvinding vraagt om een eigen strategie, en dat deze afhankelijk is van veel factoren.

Zoek hiervoor naar een klankbord en naar mensen die hun ervaring op dit vlak met je willen delen.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van "veilingen". Ze kosten veel geld en leveren uiteindelijk te weinig transacties op. Als al dat geld voor die veilingen gewoon in een goed "Business developer" gestopt waren. dat hab iedere innovatie persoonlijke aandacht ontvangen en bij de juiste partijen aan tafel gebracht kunnen worden. Veel meer kans op succes.

 

Voor het "leuk" en het netwerken kan je dan een ordinaire beurs organiseren met een competitie of zo iets.

 

Maar ja, overheidsdienaren zijn nou eenmaal helemaal geil op veilingen en matchings evenementen etc.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.