• 0

Privé faillissement en gevolgen voor BV

Ik ben medebestuurder in een Holding en sta ook in het UBO register.
Nu is de andere bestuurder/eigenaar helaas betrokken geraakt bij een aantal zeer ingewikkelde financiële conflicten waarbij er mogelijk zijn privé faillissement zal worden aangevraagd.
Uit de BV ontvangt hij geen salaris (er is een vrijstelling tot eind 2022 voor gebruikelijk loon) omdat hij in een uitkeringstraject zit ten gevolge van ziekte en dus een ander inkomen heeft en voor de Belastingdienst geen windhapper is zoals ze dat blijken te noemen.

Ik vraag me af wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn want als hij in staat van faillissement zal worden verklaard dan mag hij volgens mij ook niets meer doen namens en voor de rechtspersoon of zien de gevolgen enkel op mogelijk beslag op aandelen en salaris door een curator?

Er is sprake van een werk B.V waar de activiteiten in onder zijn gebracht. Deze heeft niemand in dienst.
De bestuurder en aandeelhouder van de B.V. is de Holding B.V. en van de Holding B.V. zijn wij beide bestuurders en aandeelhouders.

Wie kan mij hier iets meer over vertellen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0
On 15/01/2022 at 22:41, Joost Rietveld said:

Waarschijnlijk zal een curator trachten zijn aandelen in jullie holding te verzilveren. 

Is er een aandeelhoudersovereenkomst met bepalingen over aanbiedingsplicht bij faillissement van een aandeelhouder?


Nee die is er niet.
Het gaat mij er vooral om of de andere bestuurder kan aanblijven en de BV gewoon kan functioneren of we risico lopen met onze banktegoeden.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
Op 15-1-2022 om 17:57, robinjong1985 zei:

Ik ben medebestuurder in een Holding en sta ook in het UBO register.
Nu is de andere bestuurder/eigenaar helaas betrokken geraakt bij een aantal zeer ingewikkelde financiële conflicten waarbij er mogelijk zijn privé faillissement zal worden aangevraagd.
Uit de BV ontvangt hij geen salaris (er is een vrijstelling tot eind 2022 voor gebruikelijk loon) omdat hij in een uitkeringstraject zit ten gevolge van ziekte en dus een ander inkomen heeft en voor de Belastingdienst geen windhapper is zoals ze dat blijken te noemen.

Ik vraag me af wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn want als hij in staat van faillissement zal worden verklaard dan mag hij volgens mij ook niets meer doen namens en voor de rechtspersoon of zien de gevolgen enkel op mogelijk beslag op aandelen en salaris door een curator?

Er is sprake van een werk B.V waar de activiteiten in onder zijn gebracht. Deze heeft niemand in dienst.
De bestuurder en aandeelhouder van de B.V. is de Holding B.V. en van de Holding B.V. zijn wij beide bestuurders en aandeelhouders.

Wie kan mij hier iets meer over vertellen.

Een faillissement is een algeheel beslag. Dat betekent dat de aandelen in zijn holding in de boedel vloeien en de curator die te gelde zal willen maken. Wat meestal in zo'n geval gebeurt is dat de andere aandeelhouder de aandelen van de curator koopt. De curator is *niet* ineens bevoegd de holding te besturen, dus hij kan niet zomaar de aandelen die de holding houdt verkopen.

 

Overigens is normaal gesproken in statuten wel geregeld dat een failliet verklaarde zijn bestuurstaken niet uit mag voeren. Kijk daarvoor dus in de statuten, zowel van de holding als de werkmaatschappij.

 

Maar aangezien de holding bestuurder is en die holding niet falliet is, is er geen belemmering om het bestuur door de holding voort te zetten. De vraag is wel of de failliet van de curator daarvoor toestemming krijgt en welke vergoeding de curator daarvoor vraagt. 

Link naar reactie
  • 0

Ik lees dat er "mogelijk" een faillissement aan zit te komen, dat betekent m.i. dat je dus nog de tijd hebt om eventueel statuten te laten wijzigen? Of om hem uit te kopen (misschien tijdelijk, voor een symbolisch bedrag?)

http://www.onym.nl

voor al uw inkoop/product sourcing in Polen, uw boots on the ground aldaar, wij hebben de contacten in Polen, wij weten de weg

ook voor fiscale, juridische zaken en real estate zijn wij hier uw partner

Link naar reactie
  • 2
Op 16-1-2022 om 11:43, JohanPL zei:

misschien tijdelijk, voor een symbolisch bedrag?)


Misschien ooit gehoord van een Paulianeuze rechtshandeling? Dit is er één namelijk.

 

Tip niet doen: niet alleen terug te draaien door een benadeelde debiteur, maar ook nog eens strafbaar.

 

Wil je iemand in deze situatie uitkopen? Doe dat dan op een juridisch en ficaal kloppende manier  voor een marktconforme ( extern gewaardeerde/getaxeerde) prijs: dan voorkom je de schijn van het benadelen van debiteuren.

Misschien is het zelfs verstandiger ( en wellicht ook goedkoper!) om helemaal niets te doen en eerst vordering van en/of overleg met de Curator af te wachten.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Eerst afwachten of er een privé faillissement komt. Daarna zal de curator alle bezittingen (incl. aandelen) inventariseren.
De curator zal een inschatting maken van de waarde van alle bezittingen ten opzichte van totale schuld.

Stel de nominale waarde per aandeel is slechts een paar procent van de totale schuld is de kans groot dat de curator er niet veel tijd (=geld) aan zal besteden.

Als de nominale waarde een flinke bijdrage aan de boedel zal opleveren kan het anders liggen.

In principe zal hij de aandelen dan aan de andere aandeelhouders aanbieden. Dat is het eenvoudigst en het snelst.

Die doen een bod op de aandelen en de curator vraagt toestemming aan de rechter commissaris of hij voor dat bedrag mag verkopen.

 

De curator zal ook zien dat er aan het eind van het jaar, door deze aandelen, een aanzienlijk loon zal binnen komen waarop beslag kan worden gelegd.
Omdat een privé faillissement meestal 1,5 tot 3 jaar duurt kan er in die tijd een flink bedrag naar de boedelrekening vloeien.

Dat levert waarschijnlijk meer op dan de aandelen verkopen.

 

Ook zal de curator kijken naar wat er in de holding zit aan vermogen dat voor de aandeelhouders is bestemd ( financiële aanspraken, pensioen, polissen e.d.) en deze eventueel tengelde maken.

 

 

Link naar reactie
  • 0
On 16/01/2022 at 11:48, Norbert Bakker said:


Misschien ooit gehoord van een Paulianeuze rechtshandeling? Dit is er één namelijk.

 

Tip niet doen: niet alleen terug te draaien door een benadeelde debiteur, maar ook nog eens strafbaar.

 

Wil je iemand in deze situatie uitkopen? Doe dat dan op een juridisch en ficaal kloppende manier  voor een marktconforme ( extern gewaardeerde/getaxeerde) prijs: dan voorkom je de schijn van het benadelen van debiteuren.

Misschien is het zelfs verstandiger ( en wellicht ook goedkoper!) om helemaal niets te doen en eerst vordering van en/of overleg met de Curator af te wachten.

 

Het gaat om een vorig jaar opgestarte BV met een langer boekjaar (eind 22) dus er is nog niet echt sprake van een marktwaarde.

Link naar reactie
  • 0

Zodra een privé persoon te maken krijgt met een faillissementsaanvraag krijgt deze van de rechtbank, voor de behandeling van de aanvraag, het verzoek of hij/zij gebruik wil maken van de Wettelijke Schuld Sanering Natuurlijke Personen (WSNP) De rechtbank kan dan beslissen om geen faillissement maar direct een WSNP uit te spreken.

Formeel doe je op de faillissementszitting een aanvraag om te worden toegelaten tot de WSNP.

Hieraan zijn strikte voorwaarden verbonden en een aanvraag moet goed worden onderbouwd.

Info kan je o.a. vinden bij  bureauwsnp.nl     en  nvvk.nl

 

Denk niet te lichtzinnig over een WSNP traject. Het is zeker geen free-ride van 36 maanden naar een schuldenvrije toekomst.

Maar als er een inkomen is (DGA salaris) is het een redelijke optie. Zeker als het alternatief een faillissement is met een onzekere uitkomst. Veel faillissementen eindigen met  een opheffing wegens gebrek aan baten waardoor schuldeisers na het opheffen van het faillissement weer op de stoep kunnen staan en beslag kunnen leggen. Soms is alsnog een WSNP traject de enige oplossing. Dan is de tijd die een faillissement heeft geduurd verloren tijd geweest.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 22-1-2022 om 00:37, robinjong1985 zei:

We hebben de situatie in totaal kunnen afwenden door een akkoord te sluiten met de betreffende schuldeiser.


Heel goed en gefeliciteerd!

 

Op 22-1-2022 om 00:37, robinjong1985 zei:

Dank voor al jullie zeer nuttige reacties, een zeer prettige eerste kennismaking hier.

 

Dat genoegen is geheel wederzijds. Een waardevolle bijdrage, en de terugkoppeling van de oplossing is niet alleen fijn, maar ook zeer nuttig voor toekomstige lezers met een zelfde (soort) situatie!

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.