• 0

Managementfee en DGA-loon

Hierbij de volgende vraag:

Ik heb recent een Holding en een werkmaatschappij opgericht. Ik heb mijn DGA-salaris bij de holding  bepaald op basis van 75% van het salaris van een vergelijkbare functie. Jaarsalaris komt nu op €61.000. Let op: ik verricht nagenoeg dezelfde werkzaamheden als voorheen in loondienst, dus vergelijkbaar loon is goed aantoonbaar. Ik ben enig werknemer in mijn holding, de werkmaatschappij heeft geen werknemers.

Nu is het vanuit ondernemersrisico verstandig om het geld vanuit de werkmaatschappij zo snel mogelijk omhoog te brengen naar de holding.

De vraag is nu: Doe ik dat met een zo hoog mogelijke managementfee en/of met een jaarlijkse dividenduitkering?

Managementfee

In de holding heb ik circa 13000 kosten (auto/ICT/diversen) voor de pensioenopbouw houd ik als richtsnoer de FOR aan: €9355.

Als ik uitga van minimaal een DGA-salaris van 70% van de managementfee, dan betekent dit een maximale managementfee van circa €110.000 per jaar ((110.000-13000-9355)*0,70=61350).

Dan blijft er echter jaarlijks nog een flink bedrag achter in de werkmaatschappij. Dit bedrag zou jaarlijks via een dividenduitkering overgebracht kunnen worden naar de holding.

 

Mijn accountant stelt echter voor om direct een veel hogere managementfee uit te keren (bv 180k) omdat het uitkeren van dividend extra rompslomp geeft: Aantonen dat dividenduitkering geoorloofd is, dividendbelasting betalen en weer terugvorderen, risico bij faillissement. Daarnaast heb ik ook het gebruikelijke loon gebaseerd op een goed vergelijkbaar salaris, dus dan zou  de afroommethode niet gelden(?).

 

De vraag is nu, wat is wijsheid? Een hoge managementfee en mogelijk gezeur met belastinginspecteur of een klein risico lopen bij latere overheveling via een dividenduitkering naar de holding? Anderzijds, hoe wordt een jaarlijkse hoge dividenduitkering aan de holding door de fiscus beschouwd in relatie tot het DGA-loon uit de holding, eigenlijk is het uiteindelijke resultaat toch hetzelfde, het vullen van de spaarpot in de holding?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

André

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste André, de vraag is meer: waarom vertrouw je je eigen accountant niet?

 

Die lijkt mij namelijk zowel op de hoogte van Dididend-problematiek als het feit dat de afroommethode niet meer toegepast mag worden, en sowieso niet aan de orde is als er een goed gemotiveerd vergelijkbaar gebruikelijk loon is.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Beste Norbert,

 

Ik ben er alleen niet helemaal zeker van dat de afroommethode niet moet worden toegepast indien de opbrengsten van de BV (zoals in mijn geval) voornamelijk voortvloeien uit de door de DGA verrichte werkzaamheden. Hoe zou jij onderstaande jurisprudentie lezen? Het eerste gedeelte lijkt in mijn geval de afroommethode van toepassing te verklaren, terwijl de laatste zin zou kunnen aangeven dat in algemene zin (??)) de afroommethode juist niet zou gelden als de vergelijkingsmethode kan worden toegepast.

 

Recente jurisprudentie inzake afroommethode

Uit recente uitspraken van het Hof Den Haag van 15 oktober 2019, ECLI:NL:GHDHA:2019:2748 en ECLI:NL:GHDHA:2019:2749 blijkt wanneer men de afroommethode kan toepassen voor het vaststellen van het gebruikelijk loon van de DGA. De afroommethode kan alleen worden toegepast indien de opbrengsten van de BV voornamelijk voortvloeien uit de door DGA verrichte werkzaamheden. Mocht er sprake zijn van arbeid verricht in een samenwerkingsverband en de opbrengsten bestaan uit een aandeel van een samenwerkingsverband, dan geldt de afroommethode niet. De opbrengst vloeit dan namelijk niet geheel voort uit de door de DGA verrichte arbeid. De Hoge Raad heeft op 20 maart 2020, ECLI:NL:HR:2020:457,  de uitspraak van het hof recent bevestigd. Daarbij heeft de Hoge Raad aangegeven dat geen ruimte bestaat voor de afroommethode, wanneer de vergelijkingsmethode kan worden toegepast.

Link naar reactie
  • 0
Op 16-1-2022 om 22:13, DHP zei:

Daarbij heeft de Hoge Raad aangegeven dat geen ruimte bestaat voor de afroommethode, wanneer de vergelijkingsmethode kan worden toegepast

Daar zit de crux..

Afgeschaft is de methode niet, maar eerst zal bezien moeten worden of er een loon uit een meest vergelijkbare dienstbetrekking is. Het woordje "meest" impliceert dat dat er altijd is, waarbij dan nog wel als vraag resteert of die vergelijking nog enige realiteit bevat. 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 296 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.