• 0

BKR registratie eenmanszaak bij afsluiten operational lease contract?

Hallo,

 

Ik heb een eenmanszaak en wil graag een operational lease auto. In enkele fora en online (operational lease) aanbieders zag ik dat in deze vorm geen bkr registratie zou plaatsvinden. Echter vind ik ook enkele antwoorden die aangeven dat vanaf 2020 wel mijn eenmanszaak (en daarmee ikzelf) bkr geregistreerd word. I.v.m. een mogelijk (eerste) hypotheek aanvraag wil ik niet bkr geregistreerd worden. Helaas zijn de lease maatschappijen niet bijzonder duidelijk of dit het geval is waardoor ik met mij vraag hier terecht ben gekomen. Weet iemand hier meer over?

 

Alvast bedankt,

 

Met vriendelijke groet,

 

Merel van der Mullen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Contact opnemen met BKR ging verrassend snel en soepel waardoor ik al antwoord heb gekregen:

 

Een lease krediet word inderdaad geregistreerd! Met krediet van 65%.

Het kan invloed hebben op je hypotheek, omdat je dan bijvoorbeeld minder kunt lenen.

De beoordeling zal door de kredietverstrekker zelf verricht worden. Wij verschaffen slechts het overzicht. De beoordelingsregels zijn per verstrekker wellicht strenger of wat minder streng. Het is daardoor voor ons niet mogelijk om precies de gevolgen van een ander krediet in te schatten.

Link naar reactie
  • 0

In mijn tijd (vijf jaar geleden) hanteerden de hypotheekverstrekkers, althans volgens de wijsheid van het internet, een vermenigvuldigingsfactor voor leningen, dus als je ergens, ik noem maar iets, 5000 euro had geleend, dan kon je, ik noem weer iets, 15000 euro minder hypothecair lenen. Ik heb geen flauw idee of dat waar is; destijds heb ik het simpelweg opgelost door mijn leningen af te lossen. Dat ging sneller dan per kandidaat-hypotheekverstrekker uitzoeken.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 1

Let op:  vanaf april 2022 wordt de 65% norm vervangen door een 100% norm: vanaf dat moment telt dus 100% van de leaseverplichting mee voor het berekenen van de maximale hypotheek 

 

De impact op de maximale hypotheek is nu al groot, maar wordt vanaf april nog veel groter:

 

Berekeningen van de site van van Bruggen:

 

Quote

PRIVATE LEASE HEEFT GROTE INVLOED OP DE TE KRIJGEN HYPOTHEEK

Omdat je maandelijks vaste lasten hebt, wordt hier rekening mee gehouden bij het bepalen van de hoogte van een hypotheek. Op dit moment wordt in een BKR een private lease contract opgesplitst in twee delen. Een deel voor de financiering (65%) en een servicedeel (35%) voor onder andere wegenbelasting, onderhoud en autoverzekering. Alleen die 65% verlaagt op dit moment het maximaal te krijgen hypotheekbedrag. De maximale maandlast wordt verlaagd met 2% van 65% van het totale private lease contract.

 

Een voorbeeld:

Anton heeft een inkomen van € 80.000,-. Anton wil weten hoeveel hij kan lenen als hij de rente 20 jaar vast zet tegen een rente van 1,9%. Anton kan dan € 429.649,- lenen als hij géén private lease contract heeft.

 

Maar wat als Anton wel een private lease contract heeft? Hij betaalt bijvoorbeeld 4 jaar lang € 500,- per maand. De maximale hypotheeklast wordt dan verlaagd met 2% van 65% van 48 maal € 500,-; ofwel 312,-. Hij kan daardoor ruim € 85.000,- minder aan hypotheek krijgen; namelijk € 344.085,-.

 

IN 2022 WORDT INVLOED VAN PRIVATE LEASE CONTRACT NOG GROTER

Vanaf 1 januari 2022 wordt bij een financiële verplichting rekening gehouden met de werkelijke betalingsverplichting als die hoger is dan de 2% berekening.

In bovenstaand voorbeeld is de werkelijke betalingsverplichting 65% van € 500,-, ofwel € 325,-. Dat is hoger dan in de oude berekening gebruikte € 312,-.

Per 1 januari 2022 kan Anton in dit voorbeeld € 340.520,- aan hypotheek krijgen. Dus € 3.500,- minder dan op 31-12-2021.

 

Maar het wordt nog een stuk ongunstiger per 1 april 2022. Want dan wordt door het BKR geen rekening meer gehouden met 65% van het totale private lease contract, maar 100%. Dat betekent dat vanaf 1 april 2022 rekening wordt gehouden met de hoogste van de volgende twee:

2% van € 500,- maal 48; ofwel € 480,-, of het werkelijke maandbedrag van € 500,-.

In dit geval wordt dus rekening gehouden met een maandlast van € 500,- en wordt de maximale hypotheek per 1 april 2022 € 292.527,-. Dat is ruim € 50.000,- minder dan nu. In totaal kan er vanaf 1 april 2022 dus ruim € 137.000,- minder geleend worden als gevolg van het private lease contract.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.