• 0

BV en geldstroom

Beste mensen,

 

Momenteel ben ik de boekhouding aan het doen om te kijken wat de winst is in mijn bedrijf over het jaar 2021. Indien het gunstiger is, zal ik de eenmanszaak met terugwerkende kracht omzetten in een BV voor het jaar 2021. Stel dat wij aannemen dat ik het bedrijf om ga zetten in een BV.

Ik heb een paar vragen wat betreft het kapitaal.

 

1) Als het goed is kan ik achteraf dus betalen hoeveel van het kapitaal in 2021 in de BV gaat zitten.  Stel ik wil een kleiner deel in de BV stoppen dan wat momenteel op de zakelijke rekening staat, dan kan ik dat gewoon op papier doen en pas achteraf in 2022 het geld van de zakelijke rekening naar mijn prive rekening storten? Of wordt gekeken naar hoeveel er daadwerkelijk op de zakelijke rekening stond in 2021 en aan de hand daarvan wordt bepaald hoeveel kapitaal in de BV zit?

 

Indien ik het achteraf kan bepalen, dan zou ik dus ook achteraf de DGA en dividenduitkering kunnen bepalen?

2) Momenteel zit in in een situatie waarbij ik bijvoorbeeld in januari 2022 het meerendeel van het kapitaal voor persoonlijke doeleinden nodig heb en in februari weer dat geld nodig heb voor mijn bedrijf. Wat is de beste manier hier om dat geld heen en weer te kunnen plaatsen? Als ik het goed begrijp zou ik het geld van mijn BV aan mezelf kunnen uitlenen met rente (of andersom)? Kan dat zo vaak als ik wil en zit er een bepaalde minimale termijn gebonden aan de leenovereenkomst?

Of is er een slimmere manier om dit te doen?

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

Welkom op Higherlevel.

 

Op 19-1-2022 om 12:06, Mikeyy40 zei:

Stel ik wil een kleiner deel in de BV stoppen dan wat momenteel op de zakelijke rekening staat, dan kan ik dat gewoon op papier doen en pas achteraf in 2022 het geld van de zakelijke rekening naar mijn prive rekening storten? Of wordt gekeken naar hoeveel er daadwerkelijk op de zakelijke rekening stond in 2021 en aan de hand daarvan wordt bepaald hoeveel kapitaal in de BV zit?

Nee, want het maakt niet uit of het geld op je privébankrekening staat, op een zakelijke rekening staat of in een ouwe sok zit. De boekhouding is namelijk leidend, daaruit moet blijken wat het kapitaal is van de onderneming. Dat geldt zowel voor een bv als voor een eenmanszaak.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1
Op 19-1-2022 om 12:06, Mikeyy40 zei:

zal ik de eenmanszaak met terugwerkende kracht omzetten in een BV voor het jaar 2021.

welkom Mikey

 

Ik hoop dat je dan voor 1-9-21 een intentieverklaring had geregistreerd bij de fiscus met de keuze voor een geruisloze inbreng per 1-1-2021. Anders is dit niet meer mogelijk. Bovendien moet je zorgen dat de oprichting en inbreng dan voor 1 april aanstaande door de notaris afgewikkeld is! 

 

Geld buiten de inbreng laten nu nog, is alleen mogelijk als je in de IB-aangifte van 2021 een deel van het banksaldo van je eenmanszaak toerekent aan box 3. Doe je dat niet, dan is alles wat er op 1-1-22 in de eenmanszaak zat via de inbreng bezit van de BV.

 

Op 19-1-2022 om 12:06, Mikeyy40 zei:

Als ik het goed begrijp zou ik het geld van mijn BV aan mezelf kunnen uitlenen met rente (of andersom)? Kan dat zo vaak als ik wil en zit er een bepaalde minimale termijn gebonden aan de leenovereenkomst?

dat heet een rekening courant. Een geldlening voor wisselende transacties over en weer. Zit geen minimum termijn aan, maar wel de verplichting tot een zakelijke rente en ook goed opletten dat je e.e.a. juist aangeeft in je IB/VPB aangiftes.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Op 19-1-2022 om 13:35, Joost Rietveld zei:

welkom Mikey

 

Ik hoop dat je dan voor 1-9-21 een intentieverklaring had geregistreerd bij de fiscus met de keuze voor een geruisloze inbreng per 1-1-2021. Anders is dit niet meer mogelijk. Bovendien moet je zorgen dat de oprichting en inbreng dan voor 1 april aanstaande door de notaris afgewikkeld is! 

 

Geld buiten de inbreng laten nu nog, is alleen mogelijk als je in de IB-aangifte van 2021 een deel van het banksaldo van je eenmanszaak toerekent aan box 3. Doe je dat niet, dan is alles wat er op 1-1-22 in de eenmanszaak zat via de inbreng bezit van de BV.

 

dat heet een rekening courant. Een geldlening voor wisselende transacties over en weer. Zit geen minimum termijn aan, maar wel de verplichting tot een zakelijke rente en ook goed opletten dat je e.e.a. juist aangeeft in je IB/VPB aangiftes.

 

groet

Joost

Dankjewel Joost :)

De intentieverklaring had ik al ingediend inderdaad. Bedrijven als firm24 beweren dat ze binnen een week een BV op kunnen richten, dus zo veel haast heeft het momenteel denk ik niet?

Heel fijn dat ik geld op en neer kan schuiven op deze manier. 

Link naar reactie
  • 1
Op 20-1-2022 om 05:54, Mikeyy40 zei:

Bedrijven als firm24 beweren dat ze binnen een week een BV op kunnen richten, dus zo veel haast heeft het momenteel denk ik niet?

Toch een kleine waarschuwing. Een BV heeft allerlei juridische en fiscale gevolgen voor jou en je onderneming. Partijen als Firm24 hebben het alleen over de voordelen voor aansprakelijkheid en belasting, maar dat is veel te kort door de bocht en veel te eenzijdig. Zij proberen je een BV te verkopen, maar ik adviseer je goed te laten begeleiden door een onafhankelijke fiscalist die je kan uitleggen wat dit persoonlijk en zakelijk betekent. Zie bijvoorbeeld dit draadje en gebruik de zoekfunctie voor de ervaringen met deze partij.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Op 20-1-2022 om 07:49, Ron van der Kolk zei:

Toch een kleine waarschuwing. Een BV heeft allerlei juridische en fiscale gevolgen voor jou en je onderneming. Partijen als Firm24 hebben het alleen over de voordelen voor aansprakelijkheid en belasting, maar dat is veel te kort door de bocht en veel te eenzijdig. Zij proberen je een BV te verkopen, maar ik adviseer je goed te laten begeleiden door een onafhankelijke fiscalist die je kan uitleggen wat dit persoonlijk en zakelijk betekent. Zie bijvoorbeeld dit draadje en gebruik de zoekfunctie voor de ervaringen met deze partij.

Bedankt voor de waarschuwing, heel goed om te weten. Wat voor een termijn zou ik dan rekening mee moeten houden voor het starten van het proces?

Op 20-1-2022 om 07:51, zzpegel zei:

Ook bij Firm24 klinkt dat leuk maar lukt dat niet altijd binnen een week daar ze afhankelijk zijn van de agenda van de notaris. Vaak duurt het daardoor langer. Reken er dus niet al teveel op. 

Goed om te weten, bedankt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.