• 0

opstappen vennoot

help!

 

ik heb dit forum al menigmaal doorgespit en nu eindelijk toch maar de stap gezet om mezelf te registreren.

Ik weet het namelijk niet meer en kan wel wat advies gebruiken.

 

sinds anderhalf jaar zit ik in een vof (detailhandel) Nu heeft mijn medevenoot gemeld dat ze per direct uit de vof wil stappen om elders in loondienst te gaan werken.

 

Ik zou graag alleen verder gaan als éénmanszaak. de vof is nog niet winstgevend. er is geen vof contract (dom ik weet het! maar niets meer aan te doen) mijn medevennoot wil dat ik haar uitkoop.

 

Kan iemand mij vertellen wat nu mijn rechten en plichten zijn?

Als onderaan de streep een negatief saldo staat, moet ik haar dan inderdaad geld betalen/uitkopen?

In hoeverre is de jaarrekening bepalend?

 

grtz

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

De "Vof"is jullie gezamenlijk bezit. Als je partner uitstapt, wordt het een eenmanszaak.

 

Uitkoop is een hekel punt. Er zijn drie grote vragen:

A: Wat is de Vof nu feitelijk waard (als je hem zou willen verkopen)

B: Waar haal je de middelen vandaan om je partner uit te kopen

C: Heeft je partner wel "recht" op uitkoop als hij/zij het schip voortijdig verlaat.

 

Als de Vof schulden heeft die groter zijn dan de baten moet je partner "bijbetalen" om afscheid te kunnen nemen. Als je partner van mening is dat de onderneming een bepaalde "waarde" heeft, dan moet daar ook een koper voor te vinden zijn, anders geld de waardering niet. In jullie geval, van een afgedwongen verkoop zou ik uitgaan van de executiewaarde.

 

Als de executiewaarde is vastgesteld, wil dat nog niet zeggen dat je over de liquide middelen beschikt om je partner de uitkoopsom direct te betalen. Het is gebruikelijk dat een deel van de uitkoopsom direct in cash betaald wordt en de rest wordt omgezet in een achtergestelde lening met een aflossingsschema.

 

Als je partner je dupeerd door voortijdig af te haken, zou ik een forse korting op de uitkoopsom zien te bedingen. 100% of zo :D

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Als je partner je dupeerd door voortijdig af te haken, zou ik een forse korting op de uitkoopsom zien te bedingen. 100% of zo :D

 

Korting korting?? Aansprakelijk stellen voor schade en een claim neerleggen zal je bedoelen. Iemand die geld wil zien uit een tent die niet draait en zelf in loondienst gaat, mag blij zijn als ze er zonder financiele kleerscheuren vanaf komt.

 

Ik neem aan dat deze splitsing niet echt in goed overleg gaat. Indien dat inderdaad zo is: direct aansprakelijk stellen. Mocht zij een ander idee over de waarde van de tent hebben dan is het simpel: laat haar jou deel kopen voor dat bedrag en begin zelf opnieuw. Of zeg gewoon dat je er ook mee stopt en een baan gaat zoeken. Dan moet de VOF worden geliquideerd en zal ze haar deel moeten betalen. Jij begint vervolgens vrolijk opnieuw.

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.