• 0

Opzeggen 3-jarig energiecontract n.a.v. Creditsafe kredietrapport

Wij hebben in juni 2019 een 3 jarig contract afgesloten bij een energiebedrijf. Nu kregen wij in november jl. een brief dat wij niet meer kredietwaardig zijn en dat het contract wordt ontbonden of we moeten 6 maanden vooruit betalen. Dit terwijl de rekening maandelijks door hun automatisch wordt geincasseerd en wij nog nooit een betaalachterstand hebben gehad. Onze kredietwaardigheid is bepaald door Creditsafe. Wij hebben dat kredietrapport ook ingezien. En inderdaad dat rapport laat niet echt een gezond bedrijf zien. Echter ik weet dat we wel een gezond bedrijf zijn. En aangezien we een maatschap zijn, zijn onze financiële gegevens alleen bekend bij onze bank en boekhouder en niet bij de kamer van koophandel of andere instellingen/bedrijven. Ik heb Creditsafe gesproken en zij zeggen dat het op o.a. basis van statistieken is, en de ligging en nog een paar algemeen tendensen.
We hebben een advocaat (die nog 14 zaken heeft tegen deze energiemaatschappij) en hun advies is om onze jaarrekening in te leveren bij de energiemaatschappij zodat ze kunnen zien dat we wel kredietwaardig zijn. Dat is mij echter een stap te ver. Het is toch belachelijk dat wij dus cijfers moeten inleveren bij een energiemaatschappij omdat ze misschien vermoeden dat wij de aankomende 6 maanden niet meer kunnen betalen. Het staat in de algemene voorwaarden van de energiemaatschappij dat zij ten alle tijden een kredietwaardigheidstoets mogen doen.
Wij hebben het vermoeden dat wij hun teveel geld kosten met de huidige energietarieven en dat ze ons liever kwijt dan rijk zijn.
Heeft iemand hier een goed advies wat we moeten doen? Of heeft iemand dit ook meegemaakt?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Beste Trudy12,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Ik zou ze persoonlijk dan gewoon een overzicht van de betaalgeschiedenis toesturen (toegestuurd hebben) met noemen van ongewijzigde inkomenssituatie of financiële positie van de maatschap.

 

Wat is er de laatste twee maanden gebeurd? Ben je maat, boekhouder of beide? Waarom de noodzaak van een advocaat inschakelen en de vraag of probleemstelling hier herhalen? Zijn er gewoon weer 1, 2 of 3 termijnen geincasseerd? Tweede vraag is natuurlijk wat nu te doen met (na) het aflopende contract.

 

Met vriendelijke groet,


Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0

Welkom op Higherlevel.

 

Op 19-1-2022 om 20:06, Trudy12 zei:

Het staat in de algemene voorwaarden van de energiemaatschappij dat zij ten alle tijden een kredietwaardigheidstoets mogen doen.

Staat daar ook dat op basis van de uitslag daarvan de overeenkomst ontbonden kan worden? 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Op 19-1-2022 om 20:33, Gast zei:

Wat is er de laatste twee maanden gebeurd?

 

Ik gok dat energiebedrijven gewoon elke onzinreden aangrijpen om onder lange-termijn-contracten uit te komen. Het feit dat ze vooruitbetaling eisen lijkt me te duidelijk om een cashflow of liquiditeitsprobleem bij het energiebedrijf, dus de kredietwaardigheid van het energiebedrijf zelf. Het lijkt een beetje op de kredietcrisis, waarbij banken geld kort aantrokken en lang uitleenden. Veel van die energiecowboys hebben wel graag ("dure") lange-termijn-contracten verkocht, maar zijn tegelijkertijd energie op de korte-termijn-markt blijven inkopen en hebben dus zelf verzuimd om dat risico af te dekken. In het begin staken ze die winst in hun eigen zak, maar nu de nood aan de man is, gaan die bedrijven failliet en is het verlies voor de samenleving.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
(aangepast)

Vooruitbetalen zou ik zeker niet doen gezien de beperkte stabiliteit van deze bedrijven, maar waarom niet gebruik maken van de escape die ze bieden: cijfers overleggen? Bij de huidige energieprijzen is het zeker de moeite waard te zorgen dat je nog die paar maanden tegen het oude lage tarief af kunt nemen. 

 

Creditsafe is echt kansloos trouwens: ik kwam recent nog een situatie tegen waar een rating gedaald was. Toen er opgevraagd werd waarom, werd er een overzicht van ik meen 8 criteria gegeven. Op zeven punten scoorde de BV positief en het enige negatieve punt was dat er een relatief groot aantal creditsafe rapporten opgevraagd was in de afgelopen tijd en enkel om die reden was de rating verlaagd: 'als veel een rapport opvragen, zullen ze wel slechter zijn met betalen'. 

aangepast door StevenK
Link naar reactie
  • 1
Op 20-1-2022 om 07:08, StevenK zei:

maar waarom niet gebruik maken van de escape die ze bieden: cijfers overleggen?

Dit was een advies van een advocaat en niet een escape van het energiebedrijf zelf. Dan lijkt het me dus wel eerst handig bij het bedrijf zelf te informeren of dat een mogelijkheid is.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Quote

Ik gok dat energiebedrijven gewoon elke onzinreden aangrijpen om onder lange-termijn-contracten uit te komen.

Mijn concrete vraag is eigenlijk of er nog maandelijks geincasseerd wordt en/of er een verzamelfactuur voor de resterende maanden verstuurd is.

 Mvg,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 0
Op 19-1-2022 om 20:33, Gast zei:

Wat is er de laatste twee maanden gebeurd? Ben je maat, boekhouder of beide? Waarom de noodzaak van een advocaat inschakelen en de vraag of probleemstelling hier herhalen? Zijn er gewoon weer 1, 2 of 3 termijnen geincasseerd?

Dat is het vreemde. Er is niets gebeurt in onze ogen. Half november is gewoon het maandbedrag geïncasseerd en eind november krijgen we out off the blue een brief met de mededeling dat we niet meer kredietwaardig zijn. In de brief krijgen we drie opties. 1) We mogen kosteloos opzeggen 2) We mogen overstappen naar een ander product van hun 3) 6 maanden vooruit betalen. Ik ben mede-eigenaar. En we hebben onze rechtsbijstand ingeschakeld met de vraag wat we met deze brief moeten. Zij hebben onze zaak doorverwezen omdat er nog 14 bedrijven zijn die hetzelfde bericht hebben gekregen. 

Link naar reactie
  • 0
Op 20-1-2022 om 07:08, StevenK zei:

maar waarom niet gebruik maken van de escape die ze bieden: cijfers overleggen?

Omdat ik het nogal wat vind om onze cijfers zomaar naar een "vreemde" te mailen die er van alles en nog wat mee kan doen. En ook wij vermoeden dat ze ons kwijt willen en dus zullen ze zeggen dat de cijfers niet recent genoeg zijn. Want uiteraard is 2021 nog niet klaar. 

Link naar reactie
  • 0
Op 20-1-2022 om 08:04, Gast zei:

Mijn concrete vraag is eigenlijk of er nog maandelijks geincasseerd wordt en/of er een verzamelfactuur voor de resterende maanden verstuurd is.

Toen wij niet snel genoeg gereageerd hebben, hebben ze de 6 maanden vooruit geïncasseerd. Deze hebben wij weer gestorneerd om vervolgens handmatig het bedrag over te maken waar ze volgens het originele contract recht op hebben.

Link naar reactie
  • 0

 

Op 20-1-2022 om 19:11, Trudy12 zei:

Dat is het vreemde. Er is niets gebeurt in onze ogen. Half november is gewoon het maandbedrag geïncasseerd en eind november krijgen we out off the blue een brief met de mededeling dat we niet meer kredietwaardig zijn. In de brief krijgen we drie opties. 1) We mogen kosteloos opzeggen 2) We mogen overstappen naar een ander product van hun 3) 6 maanden vooruit betalen. Ik ben mede-eigenaar. En we hebben onze rechtsbijstand ingeschakeld met de vraag wat we met deze brief moeten. Zij hebben onze zaak doorverwezen omdat er nog 14 bedrijven zijn die hetzelfde bericht hebben gekregen. 

Bij jullie is er niets gebeurd. De markt daarentegen is wel fors gewijzigd. De prijzen zijn immers fors gestegen. Het energiebedrijf wil niet omvallen en wil zijn risico verminderen. Dat doen ze door o.a. een kredietcheck te doen.  En ja, als je dan vervolgens niet kredietwaardig bent volgens hun normen mogen ze waarschijnlijk het contract aanpassen / voorzetten op basis van andere condities. 

 

Op 19-1-2022 om 20:06, Trudy12 zei:

We hebben een advocaat (die nog 14 zaken heeft tegen deze energiemaatschappij) en hun advies is om onze jaarrekening in te leveren bij de energiemaatschappij zodat ze kunnen zien dat we wel kredietwaardig zijn.

Dat is mij echter een stap te ver. Het is toch belachelijk dat wij dus cijfers moeten inleveren bij een energiemaatschappij omdat ze misschien vermoeden dat wij de aankomende 6 maanden niet meer kunnen betalen. Het staat in de algemene voorwaarden van de energiemaatschappij dat zij ten alle tijden een kredietwaardigheidstoets mogen doen.

Ik begrijp je punt. Echter ik begrijp de energiemaatschappij ook. Het verbaast mij van de advocaat niet. Meest makkelijkste en eenvoudigste is om je cijfers te delen. 

 

Op 20-1-2022 om 19:17, Trudy12 zei:

Omdat ik het nogal wat vind om onze cijfers zomaar naar een "vreemde" te mailen die er van alles en nog wat mee kan doen. En ook wij vermoeden dat ze ons kwijt willen en dus zullen ze zeggen dat de cijfers niet recent genoeg zijn. Want uiteraard is 2021 nog niet klaar. 

Je maakt al een aanname die misschien niet correct is. Aan de andere kant loopt je contract ook in juni al af. Als je de kont tegen de kribbe gaat gooien dan zullen zij ongetwijfeld het contract niet voortzetten. 

 

Op 20-1-2022 om 19:20, Trudy12 zei:

Toen wij niet snel genoeg gereageerd hebben, hebben ze de 6 maanden vooruit geïncasseerd. Deze hebben wij weer gestorneerd om vervolgens handmatig het bedrag over te maken waar ze volgens het originele contract recht op hebben.

De vraag is wat staat er in de overeenkomst die je met hen hebt gesloten. Als daarin staat dat wat zij hebben gedaan correct is dan ben je nu in overtreding. 

Stond erin dat je binnen 14 dagen moet reageren anders gaat het automatisch in? 

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk jammer dat je de incasso direct hebt gestorneerd, in plaats van slechts per mail de afschrijving te betwisten. Tot na 8 weken kan je een incasso eenzijdig storneren, zelfs bij de faillissement. Had de ademruimte kunnen zijn waarin de energiemaatschappij óf failliet gaat óf z'n cashflowprobleem een beetje op de rit krijgt.

Link naar reactie
  • 1

Het meest eenvoudig in dit geval is een klacht in te dienen bij de geschillencommissie voor zakelijke energieklanten

 

De stroomleverancier moet zijn aangesloten bij Energie-Nederland, bij Netbeheer Nederland of bij de Stichting Geschillencommissie voor Beroep en Bedrijf voor de behandeling van geschillen zijn geregistreerd. U kunt dit controleren op de website van Energie-Nederland, de website van Netbeheer Nederland dan wel de website van de Geschillencommissie Energie Zakelijk. Neem bij twijfel telefonisch contact op met Energie-Nederland. De website is misschien niet up-to-date.

 

Zijn ze bij een van deze organisaties  aangesloten dan is de uitspraak voor hen bindend

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.