• 0

erg vroege voorlopige aanslag 2022

Ik heb mijn bedrijf al sinds 2005 en weet eigenlijk niet beter dan dat ik op 12 juni de voorlopige aanslag van het jaar ervoor binnen krijg en direct zonder termijnen moet betalen.

Dus dagtekening 12 juni 2020 is Voorlopig aanslag 2019, etc.

 

Alleen 12 juni 2021 stopte dit verhaal en heb ik geen Voorlopig aanslag 2020 ontvangen, maar werd het gelijk een definitieve aanslag 2020 zonder betaaltermijnen.

Dat was ff schrikken en financieel puzzelen om het op tijd betaald te krijgen.

 

Nu ontvang ik vandaag een forse Voorlopige aanslag 2022.

Weliswaar is deze in termijnen te betalen maar is dit niet erg vroeg?

 

Ook heb ik van 2021 niets vernomen, geen voorlopige of definitieve aanslag.

Waar ik bang voor ben is dat ik juni 2022 de voorlopige aanslag 2021 ga krijgen zonder betaaltermijnen

Dan kom ik financieel in moeilijkheden.

 

Heb ik sinds ik mijn bedrijf heb gewoon altijd geluk gehad dat de voorlopige aanslag elke keer laat binnen komt?

 

 

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 19-1-2022 om 20:44, spruce zei:

Nu ontvang ik vandaag een forse Voorlopige aanslag 2022.

Weliswaar is deze in termijnen te betalen maar is dit niet erg vroeg?

Nee, de Belastingdienst wil je graag helpen om te voorkomen dat je het al uitgeeft en in 2023 in de problemen komt als je de belasting over 2022 moet betalen. Maar als je dat niet op prijs stelt, kun je de voorlopige aanslag gewoon wijzigen naar een hoger of lager bedrag, of naar nul.

 

Op 19-1-2022 om 20:44, spruce zei:

Ook heb ik van 2021 niets vernomen, geen voorlopige of definitieve aanslag.

Nog geen voorlopige aanslag kan. Geen definitieve aanslag is logisch, want je hebt nog geen aangifte kunnen doen. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Nee, de voorlopige aangofte van enig jaar wordt normaal gesproken in januari van dat jaar gestuurd en je mag in 11 termijnen voor 31-12 betalen.

 

in juni ontvang je inderdaad (als je in voor 1 mei aangifte hebt gedaan) een voorlopige aanslag op je aangifte van het jaar ervoor.

 

Er zijn dus 2 soorten voorlopige aanslag bij de inkomstenbelasting. zie ook

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/voorlopige-aanslag/content/wat-is-een-voorlopige-aanslag

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 19-1-2022 om 20:44, spruce zei:

Nu ontvang ik vandaag een forse Voorlopige aanslag 2022. Weliswaar is deze in termijnen te betalen maar is dit niet erg vroeg?

Nee hoor, ik heb van de week ook mijn voorlopige aanslag gekregen en die krijg ik al jaren in januari. Het hangt een beetje af van je vorige aanslagen of je de voorlopige al aan het begin van het jaar krijgt.

 

Eigenlijk moet je er gewoon rekening mee houden dat je de bedragen al in het lopende jaar af moet rekenen. Als dat niet lukt dan loop je dus behoorlijk achter.

 

Quote

We kunnen steeds vaker van tevoren inschatten hoeveel inkomstenbelasting u moet betalen in het komende jaar. Daarom sturen we u in januari al een voorlopige aanslag over 2022.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/voorlopige-aanslag/content/waarom-ongevraagd-een-voorlopige-aanslag

Link naar reactie
  • 0
Op 19-1-2022 om 20:44, spruce zei:

Waar ik bang voor ben is dat ik juni 2022 de voorlopige aanslag 2021 ga krijgen zonder betaaltermijnen

Dan kom ik financieel in moeilijkheden.

 

Ja die gaat ook komen, naar aanleiding van je aangifte inkomstenbelasting en als je nog geen betalingen hebt gedaan over 2021 via de voorlopige aanslag dan wordt dat een stukje plannen.

 

Je mag de voorlopige aanslag 2022 ook zelf aanpassen, dat wordt zonder controle overgenomen. Wat ik vaak doe is in dec/jan een vrij lage schatting van de winst doen en elk kwartaal na de btw aangifte beoordelen of de voorlopige aanslag verhoogd moet. zo betaal je niet teveel vooruit maar hoef je ook niet1x per jaar een sloot geld betalen binnen 6 weken als de aanslag na aangifte komt.

Link naar reactie
  • 0

Wat een fijn krachtig forum is het toch 

Binnen no time zoveel response van hoge kwaliteit.

Dankjewel daarvoor.

 

Terug spittend in de belastingpapieren zie ik dat er geen enkele 'Voorlopige aanslag' of 'Definitieve aanslag' brief een dagtekening heeft dat op de zaken vooruit liep.

Dus elke dagtekening gaat dus over belastingjaar van het vorige jaar.

 

De voorlopige aanslag 2022 is dus nieuw voor mij en gaat waarschijnlijk overlappen met de 2021 verplichtingen.

Ik zal dus even moeten puzzelen of een wijziging doorgeven.

 

Ik ben wel nieuwsgierig of de belasting een bepaald criteria hanteert wie wel en wie niet de voorlopige aanslag krijgt van het jaar dat nog moet sluiten.

 

 

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0
Op 19-1-2022 om 21:42, spruce zei:

Ik ben wel nieuwsgierig of de belasting een bepaald criteria hanteert wie wel en wie niet de voorlopige aanslag krijgt van het jaar dat nog moet sluiten.

Toen ik een eenmanszaak werd (na een BV) is mij geadviseerd om de voorlopige aangifte (of correctie daarop) direct zelf te doen. Misschien als ik dat niet had gedaan, dat het dan een of twee jaar geduurd zou hebben voordat de belastingdienst zelf 'in de gaten' zou krijgen dat ik er wel een moest hebben. Maar uiteindelijk zou je toch aan de beurt komen en in één jaar dus in moet lopen op het betalen in het jaar zelf. En als je geen voorlopige aanslag doet of krijgt, moet je door het jaar heen wel al rekening houden met het reserveren van dat bedrag van je winst per maand.

 

Succes met het puzzelen :winking-face:

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.