• 0

Mediagilde

Tijdens de afgelopen vrijdag gehouden internetcreatieven kennisdag in de Waag (Amsterdam) hield Marleen Stikker een praatje over het Mediagilde.

Dit wordt een fysieke locatie in Amsterdam waar creatieve technostarters ondersteund worden en uiteindelijk na een jaar (of bij verlenging twee jaar) met een businessplan op de proppen "moeten" komen.

Interessant hieraan is dus dat het businessplan het product is, en niet het startpunt!

 

doorsnee.jpg

 

"Waag Society heeft in 2004 het initiatief genomen tot de oprichting van het ‘Mediagilde’. Het Mediagilde ondersteunt de ontwikkeling van creatief talent en ondernemerschap op het gebied van ICT en nieuwe media. Het Mediagilde biedt naast een werkplek en hoogwaardige technologische faciliteiten, een programma van activiteiten dat gericht is op kennisontwikkeling en innovatie."

 

Erg interessant, vooral omdat het zich op een aantal snijvlakken bevindt;

innovatie, de creatieve industrie en technostartups.

Het idee is ontstaan omdat er een "gat" is tussen afgestudeerde creatieven en hun vervolg in de maatschappij. Men moet zichzelf maar redden, een plek en manier vinden om van waarde te zijn en een boterham te verdienen.

 

Ik ga het in de gaten houden in elk geval!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit wordt een fysieke locatie in Amsterdam waar creatieve technostarters ondersteund worden en uiteindelijk na een jaar (of bij verlenging twee jaar) met een businessplan op de proppen "moeten" komen.

 

Ik vraag me zeer af of je met zo'n knuffelaanpak ondernemers helpt "een manier te vinden om van waarde te zijn en een boterham te verdienen". Ik heb zojuist in het Parool de open brief van een aantal 'echte' Amsterdamse kunstenaars gelezen met kritiek op het broedplaatsenbeleid van gemeente Amsterdam.

Link naar reactie
  • 0

Van een knuffelaanpak is volgens mij geen sprake; eerder van een situatie waarin creatieve technostarters gesteund worden in de ontwikkeling van een gezond bedrijf dat drijft op creatief-technologische innovaties.

 

Ik had ervoor gekozen mijn opmerking wat scherp te formuleren om wat tegenwicht te bieden tegen de glossy folderpraat die jij geciteerd hebt:.

 

Dit wordt een fysieke locatie in Amsterdam waar creatieve technostarters ondersteund worden en uiteindelijk na een jaar (of bij verlenging twee jaar) met een businessplan op de proppen "moeten" komen.

Interessant hieraan is dus dat het businessplan het product is, en niet het startpunt!

 

Ik geloof zeker in een ondernemende cultuur, synergie, ondersteuning, inspirerende omgeving en dergelijke. Ik denk echter dat het niet op de eerste plaats komt. Op de eerste plaats komen de persoon/personen en het business concept. Daarnaast ben ik altijd wat argwanend of de plannen wel "waargemaakt" worden en vraag ik me af of het geld dat in dit soort initiatieven gaat, zitten wel effectief besteed is.

 

Ik denk dat het voor een (would-be) ondernemer van belang is het proces van het schrijven van een ondernemingsplan te structureren. Ik geloof niet dat het door een externe organisatie geinstitutionaliseerd moet worden.

 

Hoewel niet direct betrekking hebbende op de nieuwe doelgroep (creatieve technostarters) denk ik dat de kunstenaars wel een belangrijke boodschap hebben: dat we niet alle pakhuizen-, zolderkamer-, garage- en stegen-initiateven moeten willen zalven (mijn woorden).

Link naar reactie
  • 0

"Daarnaast ben ik altijd wat argwanend of de plannen wel "waargemaakt" worden en vraag ik me af of het geld dat in dit soort initiatieven gaat, zitten wel effectief besteed is."

 

Die argwaan deel ik met je- in het geval van Waag-gerelateerde kan ik wel veel zichtbare resultaten zien, maar weet natuurlijk niet hoe het zich verhoudt tot de fondsen.

 

De discussie ging afgelopen vrijdag ook over 'de creatieve industrie' en wat daar onder verstaan wordt. Rotterdam bijvoorbeeld denkt dat het inhoudt dat je kunstenaars met een kwast in een kraakpand zet en dat dat pand dan over vijf jaar het tienvoudige waard is ;)

Dat terwijl Florida (naar verluidt) ook montuurfabriken onder de creatieve industrie schaart.

Anderen droegen weer aan dat "wij Nederlanders" het gedachtengoed niet goed hebben opgepikt en veel te regionaal-concurrerend denken in plaats van Nederland als creatief oord te zien.

Ik vind het interessant om al die verschillende interpretaties te zien. Uitvoer van de visie van de overheid verdient ook lang niet overal de schoonheidsprijs.

En wie worden er nou écht beter van al die subsidies? De projectontwikkelplanimplementatiecoördinatiebureaus gok ik- niet de 'creatieven'...

???

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me zeer af of je met zo'n knuffelaanpak ondernemers helpt "een manier te vinden om van waarde te zijn en een boterham te verdienen". Ik heb zojuist in het Parool de open brief] van een aantal 'echte' Amsterdamse kunstenaars gelezen met kritiek op het broedplaatsenbeleid van gemeente Amsterdam. .

 

Echte kunstenaars, zo zo!

Marleen heeft wel haar sporen al verdiend op dit gebied. Ze was een belangrijke kracht achter De Digitale Stad, die in 1994 in de hele wereld als voorbeeld werd gesteld van goed gebruk en brede participatie van de nieuwe online technologie. DDS heeft belangrijk bijgedragen aan commercieel en niet-commercieel gebruik van internet, waardoor wij als land lange tijd voorop hebben gelopen. Daarna heeft ze met de Waag bijvoorbeeld leuke projecten gedaan in het basisonderwijs. Goede herinneringen heb ik ook aan de "Killer Club" (voluit de "Killer Application Club").

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.