• 0

Als zzp'er pensioen opbouwen - algemene informatie op een rij

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Net als iedere Nederlander krijg je AOW zodra je de AOW-leeftijd bereikt. Maar voor jouw zzp-pensioen moet je zelf zorgen!

Soms is dat verplicht, afhankelijk van je beroep of bedrijfstak. Er zijn verschillende mogelijkheden.

 

Op deze pagina van Ondernemersplein.nl uitleg over:

  • AOW: basispensioen
  • Fiscaal voordeel bij sparen voor lijfrente
  • Reserveer uw oudedagsreserve (FOR)
  • Zet uw oude pensioenregeling voort
  • Kijk of u onder een verplichte pensioenregeling valt
  • Neem deel aan een collectieve pensioenregeling

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Mikky,

 

Ik heb hier wel een vraag over. Ik heb al jaren een zzp-pensioen bij ASR. Echter daar kan je maar een maximum per jaar instorten (afhankelijk van je jaarruimte), nu wil ik graag wat extra geld gaan opzij leggen voor meer pensioen. Een vast bedrag per maand. Vraag is echter wat hier nu slim is? Heb jij of iemand daar pointers voor? Er zijn veel mogelijkheden maar wat is geschikt voor een zzp-er die dit met laag risico en zonder veel 'hassle' wil doen?

 

Hartelijke groet

Gerard

Link naar reactie
  • 2
7 minuten geleden, Gerard G zei:

Er zijn veel mogelijkheden maar wat is geschikt voor een zzp-er die dit met laag risico en zonder veel 'hassle' wil doen?

 

Dat heet met een duur woord: een spaarrekening.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, prinsrachid zei:

 

Dat heet met een duur woord: een spaarrekening.

Yep, en in box 3. Laag risico, rendement 0 en vermogensrendementheffing

 

Maar er is hoop: mogelijk wordt de jaarruimte/reserveringsruimte in een nieuw pensioenstelsel niet alleen versimpeld maar ook flink verruimd (tot 30% van de winst)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, prinsrachid zei:
1 uur terug, Gerard G zei:

Er zijn veel mogelijkheden maar wat is geschikt voor een zzp-er die dit met laag risico en zonder veel 'hassle' wil doen?

 

Dat heet met een duur woord: een spaarrekening.

Anno 2022 lijkt die spaarrekening fiscaal gezien steeds minder duur te worden.

 

In het coalitieakkoord van het kabinet Rutte IV staat dat de Box 3-heffing in 2025 dan toch naar werkelijk rendement gaat. In 2023 gaat het heffingsvrije vermogen alvast flink omhoog: van €50.650 (2022) naar €80.000 per spaarder.

 

zie ook: Veranderingen in de vermogensbelasting.

 

De eeuwenoude pot met gouden munten kan ook nog steeds ... alleen zit je officieel nog wel vast aan een fiscale meldingsplicht van je vermogen.

 

En in 2022?

Het heffingsvrije vermogen is in 2022 verhoogd naar €50.650 per belastingbetaler. Voor fiscaal partners samen is dit bedrag gestegen van €100.000 naar €101.300.

De fictieve rendementen zijn iets naar beneden bijgesteld, het belastingtarief blijft 31%. Bij de belastingaangifte over 2022 (die je in 2023 doet) gaat de vermogensbelasting dus voor iedereen omlaag.

Box 3-vermogenFictief rendementHeffing (31%)

€0 - €50.650 - n.v.t. - 0%

€50.650 - €101.300 - 1,82% - 0,56%

€101.300 - €1.013.000 - 4,37% - 1,35%

Meer dan €1.013.000 - 5,53% - 1,71%

 

1,71% belastingheffing over 1+ miljoen ... dat is zonder gedoe wel te doen ... zeker voor een ondernemer.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, prinsrachid zei:

 

Dat heet met een duur woord: een spaarrekening.

1. Door de lage rente wordt je geld op een spaarrekening alleen maar minder waard dus dat lijkt me geen goed plan. Of zie ik dat nu verkeerd?

11 uur geleden, Lex van Roode zei:

Er is ook nog Banksparen.

Laag risico, mét (laag) rendement en vrijgesteld van Vermogensrendementsheffing.
Ik profiteer inmiddels al jaren van de uitkeringen.

2. Banksparen kan volgens mij alleen als je nog jaarruimte hebt en zoals gezegd die jaarruimte stort ik elk jaar al vol op een zzp pensioen. Of begrijp ik banksparen nu niet goed?

 

Link naar reactie
  • 0
29 minuten geleden, Lex van Roode zei:

Banksparen wordt inderdaad beperkt door de jaar-/reserveringsruimte.
Soms biedt een eerder opgebouwde (F)OR nog mogelijkheden.

 

Maar zoals gezegd: mogelijk wordt die jaarruimte fors verruimd zodra de nieuwe Pensioenwet wordt aangenomen:

 

Quote

Aanpassingen op de jaarruimte berekening

 

Voor zover nu bekend gaat de regeling er als volgt uitzien:
Je mag maximaal 30% van het inkomen afstorten in een lijfrente. Dat inkomen zal waarschijnlijk net als in de huidige jaarruimte formule gemaximeerd worden. Nu is het maximum inkomen voor het berekenen van de jaarruimte een bedrag van € 112.189 (2021) . Daar moet de zogenaamde AOW franchise af. Die wordt gelijk gesteld aan de franchise de ook geldt voor pensioenen.

 

bron: Moneywise: jaarruimteberekening wordt makkelijker en geeft meer aftrekruimte

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Wat zijn jullie ervaringen met 3e-pijler pensioenrekening bij DeGiro, jaarlijks jaarruimte storten en dan enkel ETF's kopen (bv. van Vanguard)? 

 

Ik wil het beleggen zelf niet bijhouden (niet zelf losse aandelen selecteren, maar liever gediversifieerd mandje), geen rekening houden met timing en gewoon jaarlijks het bedrag beleggen. Zeker tot ong. 10 jaar voor pensioendatum, daarna mogelijk een andere allocatie / vermindering risico. 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
1 uur terug, BoecNL zei:

Wat zijn jullie ervaringen met 3e-pijler pensioenrekening bij DeGiro, jaarlijks jaarruimte storten en dan enkel ETF's kopen (bv. van Vanguard)? 

 

Heb zowel een pensioenrekening bij DeGiro als BND.

Het is leuk dat je bij DeGiro meer controlle hebt en zelf kan beslissen wat je met je geld koopt.

 

Maar het levert niet echt een kostenvoordeel op tegenover andere aanbieders op als je enkel buitenlandse beleggingsfondsen of ETF's zou kopen.

Of je nu lage transactiekosten bij DeGiro betaald, maar wel een dividendlek bij buitenlandse fondsen hebt.

Of iets hogere transactiekosten betaald bij Brandnewday, die van je inleg ook Vanguard fondsjes koopt, maar daarbij een constructie gebruikt waarbij het lek voorkomen wordt.

Onderaan de streep maakt het niet zo gek veel uit...

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Gerard G zei:

Door de lage rente wordt je geld op een spaarrekening alleen maar minder waard dus dat lijkt me geen goed plan. Of zie ik dat nu verkeerd?

 

Even voor de goede orde, je vroeg zelf naar iets "met laag risico en zonder veel 'hassle'". Dat is een spaarrekening.

 

Maar dat is dus niet goed, want uit je antwoord blijkt dat je dus niet zoekt naar iets met een laag risico of weinig rompslomp. 

 

Misschien is het handig als je je vage eisen heel expliciet maakt. Als je het over een "slimme" oplossing hebt, wat bedoel je dan? Belastingvrij? Of als je over "niet goed" hebt, wat is er dan niet goed? Te weinig rendement? Of als je "laag risico" zegt, wat is dan laag? Dat je kapitaal te allen tijde gegarandeerd is? En "weinig rompslomp", wat is dat? Iets dat je zelf kunt doen, of is via een tussenpersoon al te veel rompslomp?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Gerard G zei:

1. Door de lage rente wordt je geld op een spaarrekening alleen maar minder waard dus dat lijkt me geen goed plan. Of zie ik dat nu verkeerd?


Als je rendement als belangrijkste criterium hebt dan niet.. maar net als de hoge benzine prijzen en hoge energieprijzen afhangen van de marktomstandigheden. Geldt dat ook voor de rente.

op dit moment is de "prijs" dicht bij nul en boven de 100K zelfs onder nul. Als je nog 25 jaar te gaan hebt voor je pensioen en elk jaar "smelt" er een procentje negatieve rente weg, ja dan is het zonde dan ben je over 25 jaar een stuk armer in echte euro's en zeker ook in koopkracht.
Tegelijkertijd als je nog 10-15 jaar tot je pensioen te gaan hebt is het zaak het risicoprofiel zo laag mogelijk te krijgen want je kunt wel kon. olie gaan kopen voor het hoge dividend, maar als ze de boot naar de energietransitie missen of te laat pakken kan er ook zomaar over 10 jaar 30% lagere koers staan.

Dus afhankelijk van het aantal resterende jaren naar je pensioen is "sparen" rationeel de beste optie omdat de risico's op de andere vormen van rendement/beleggen te hoog zijn.

Als de negatieve rente langdurig aanhoud en het gespaarde bedrag hoog genoeg dan komt de oude sok en het matras toch weer in beeld, nou ja boven 100K is een kluisje bij de bank dan vermoedelijk raadzamer.. Geen rendement maar ook geen negatieve rente.

Al zou je er natuurlijk voor kunnen kiezen om met 20-25% van je kapitaal wel hoger risico te nemen waarbij de kans bestaat dat als je daar 10% mee maakt  dat je toch opeens op een mooi gemiddeld rendement uitkomt.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil toch enige nuancering aanbrengen in dit verhaal van “pensioen voor ondernemers”.

Want er wordt vaak wel het nodige geroepen (ook door commerciële aanbieders!), maar de werkelijkheid is toch anders (minder, eigenlijk…) in mijn ogen. En wel hierom:

 

Ik ken iemand (toevallig heeeel goed…) die binnen enkele jaren een pensioen krijgt van zo’n 35.000 euro per jaar, levenslang. Uit loondienst dan wel te verstaan (en uiteraard bovenop de AOW). Normaal gesproken zal die persoon zo’n 20 jaar daar gebruik van maken (als je pech hebt is het maar een jaartje, als je vroegtijdig overlijdt, maar je kan ook wel 100 jaar worden…!), dus dan heb je zo’n 7 ton uit het pensioenpot gekregen wanneer je “de ogen sluit”.

 

Daar heeft die persoon maar een fractie van zelf voor betaald (misschien is er op het salaris bij elkaar 1 ton ingehouden in al die werkzame jaren?) en de rest is door de werkgever en ook door het pensioenfonds zelf bijgedragen.

 

Leuk, zou je zeggen maar: Het is natuurlijk ondenkbaar dat je als individu (ondernemer/ZZPer) gedurende je loopbaan bij een verzekeraar 1 ton kan storten en vervolgens kan verwachten dat je misschien 7 ton tot een miljoen (als je echt oud wordt) straks gaat vangen. Zo werkt het niet, althans in mijn ogen.

 

Blijft dus “kruimelwerk” vind ik. Wordt ook vaak gezegd (terecht?): "de zaak is mijn pensioen"...

 

Zelf heb ik ook wel een ‘ding’ ooit afgesloten als ondernemer. Dan krijg ik straks hetzelfde geld terug, maar hoef ik iets minder belasting te betalen op dat moment omdat ik dan “oud en belegen” ben en dus sowieso iets minder belasting betaal. Schiet niet echt op, maar beter dan niets.

 

Dit is niet om iemand te ontmoedigen, maar blijf gewoon realistisch is mijn boodschap.

 

Succes allemaal!

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 2

Ik heb meerdere potjes op het vuur staan maar het beste is toch ons eigen huis. Afgelost, goed onderhouden, verduurzaamd en een prima stek om er te blijven wonen. Doorstromen naar een (te) duur appartement kost een hoop geld.

 

Lage lasten, bijna gratis wonen. Energie, gemeentelijke heffingen en verzekering, nog geen 180 euro per maand aan woonlasten. Daar kan je geen schuur voor huren.

 

Aow, stukje pensioen uit loondienst en een spaarvarken zorgen voor de rest. En omdat we niet voor de kinderen hoeven te potten kan ik er altijd nog een "opeet" hypotheek op vestigen.

Link naar reactie
  • 0
Op 17-2-2022 om 21:49, shoptillyoudrop zei:

Leuk, zou je zeggen maar: Het is natuurlijk ondenkbaar dat je als individu (ondernemer/ZZPer) gedurende je loopbaan bij een verzekeraar 1 ton kan storten en vervolgens kan verwachten dat je misschien 7 ton tot een miljoen (als je echt oud wordt) straks gaat vangen. Zo werkt het niet, althans in mijn ogen.

 

Het werkt zo niet omdat je nu alleen de werknemersbijdrage aan een pensioenregeling vergelijkt met een vergelijkbare storting als ondernemer. Sorry, maar dat is onzinnig

 

Als ondernemer moet je uiteraard  zelf die overige 2/3 van de pensioenlasten dragen die voor de werknemer door de werkgever betaald zijn, en dus niet 1 maar 3 ton storten.  

 

Wil je dat niet? Dan neem je genoegen met 1/3 van het pensioen van die werknemer

Vind je dat oneerlijk? Dan moet je in loondienst gaan.... 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 17-2-2022 om 21:49, shoptillyoudrop zei:

Leuk, zou je zeggen maar: Het is natuurlijk ondenkbaar dat je als individu (ondernemer/ZZPer) gedurende je loopbaan bij een verzekeraar 1 ton kan storten en vervolgens kan verwachten dat je misschien 7 ton tot een miljoen (als je echt oud wordt) straks gaat vangen. Zo werkt het niet, althans in mijn ogen.

Hangt er vanaf of het individueel of collectief is.

 

Overigens zijn er genoeg werknemers die helemaal geen pensioen opbouwen. Nederland kent namelijk geen wettelijke pensioenplicht. Een werkgever hoeft daardoor geen pensioenregeling aan te bieden. 
 

Eind 2019 zat nog altijd bijna een miljoen werknemers zonder pensioenopbouw.

https://www.trouw.nl/economie/eind-2019-zat-nog-altijd-bijna-een-miljoen-werknemers-zonder-pensioenopbouw~b4808dc4/

 

Het zou wel heel gek worden als er straks een verplichte pensioenregeling voor ZZP’ers wordt opgelegd, terwijl die er voor werknemers nog steeds niet is.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Cosara zei:

Hangt er vanaf of het individueel of collectief is

 

Nee, het verschil in kosten en opbrengsten individueel en collectief is max 10%, geen 300%: dat verschil wordt volledig veroorzaakt door het verschil tussen werknemersbijdrage en de totale kosten wat STYD maakt.

Met een geleidelijke inleg van een ton wordt ook bij een fonds nooit een uitkering van 700K tot een miljoen bereikt.

 

Het verschil is eigenlijk nog geringer of zelfs nihil als je - zoals hier - alleen naar het ouderdomspensioen kijkt. De voordelen van collectieve regelingen zitten hem vooral in de risicodekkingen (o.a. premievrije opbouw tbv nabestaanden bij overlijden, premievrije opbouw bij arbeidsongeschiktheid, tijdelijk nabestaandenpensioen etc) en het feit dat deze risicodekkingen tegen lage (dooreen)premies en non-selectief (zonder medische selectie) worden aangeboden.

Bij een individueel af te sluiten overlijdensrisicodekking zijn leeftijd, wel of niet roken en gezondheid van grote invloed op acceptatie en tarief. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
18 minuten geleden, Cosara zei:

Het zou wel heel gek worden als er straks een verplichte pensioenregeling voor ZZP’ers wordt opgelegd, terwijl die er voor werknemers nog steeds niet is.


Er wordt ook in de huidige plannen geen verplichte pensioenregeling opgelegd aan ZZP’ers ;alleen een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.