• 0

Aandelen van prive naar Holding

Hallo allemaal,

 

Er zijn al aardig wat topics over dit onderwerp, ik heb sinds 1,5 jaar 50% van de aandelen in een BV als privé persoon. De BV

heeft nog geen winst gemaakt en de omzet is nog niet hoog maar omdat we contracten verkopen wel iedere maand solide en

we hoeven er in principe weinig werk voor te verrichten. 

 

De open deur is dat ik vanaf komend jaar de aandelen wil overzetten naar een persoonlijke holding en meer werk wil gaan verrichten

vanuit deze BV (en dus ook geld wil ontvangen vanuit deze BV). Na een gesprek met een fiscalist blijkt dat de waardering vroeger gedaan

werd op historische basis maar tegenwoordig op een prognose. Er wordt dus een inschatting gemaakt wat het bedrijf de komende jaren

waard gaat zijn en over dat bedrag betaal je 26,9% belasting. Daarnaast wat is dan de waarde van een aandeel?

 

Wat kan ik het beste doen? De aandelen zijn op dit moment weinig waard maar als de belastingdienst een inschatting gaat maken op b.v. 4 of

5 jaar kan dat natuurlijk anders uitpakken. Ik wil het risico eigenlijk ook niet nemen "op goed geluk" de aandelen (tegen een lage waarde) over

te nemen en dan te wachten op de aangifte IB.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Matsu

 

Je kunt vooroverleg plegen met de fiscus over de waarde. Daarbij de kanttekening dat ook bij waardering naar de toekomst toe de prognoses echt niet enorme groei hoeven te vertonen. Belangrijk is dat de gehanteerde prognoses te staven zijn.

 

Het is een misvatting dat bij waardering op toekomstige cashflow of winst je BV meteen enorm veel waard is. We maken die toekomstige winsten of vrij cashflow namelijk netto contant. Dat wil zeggen: wat is de koopsom vandaag de dag voor een onderneming die de toekomstige winsten waarschijnlijk gaat realiseren. 

 

Of als je compagnon meewerkt: als hij bereid is om aan jou de meerderheid van het stemrecht op de aandelen te gunnen, dan kun je via een aandelenfusie onbelast en holding tussenschuiven.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi Joost,

 

Dank  voor je reactie. Een overweging die we ook gemaakt hebben in inderdaad mij 51% van de aandelen te gunnen t.b.v. de aandelenfusie echter kan de

belastingdienst dat weer zien als ontgaan of uitstellen van belastingheffing. Dan is de beste optie waarschijnlijk nu de aandelen over te nemen voordat

er echt in de BV gewerkt gaat worden.

 

Nogmaals dank, groet Matsu!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.