• 0

hetzelfde idee, andere techniek?

Ik had overlaatst een goed idee en besloot daarom om wat meer research te gaan doen. Nu was ik op www.espacenet.com aant zoeken naar patenten of het idee al bestond. Ik kwam tot de conclusie dat het idee al bestaat, maar anders is uitgewerkt... Stel nu dat ik mijn idee uitwerk, kan ik dat dan evengoed patenteren? Waar gaat men zich op baseren om dat al dan niet te patenteren?

 

tnx

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Diana,

 

Je omschrijft het verhaal zo algemeen, dat ik slechts enkele algemeenheden kan aangeven.

Als deze methode niet tot stand der techniek behoort en technisch te realiseren is, dan kun je dit mogelijk door middel vaan een patent beschermen.

 

Vergeet niet voor je patent aanvraagt een marktonderzoek en een haalbaarheidsonderzoek te doen voor je veel geld gaat investeren in iets wat de markt, voor die prijs, niet wil.

Heb je zelf ervaring op het (markt)gebied waarop jouw vinding van toepassing is ?

Link naar reactie
  • 0

Beste Diana,

Zoals je het om-/beschrijft heb je al gezocht in een database maar je zegt niet precies in welke. www.espacenet.com is eigenlijk alleen informatief bedoeld en verwijst naar diverse deeldatabanken.

verder moet je er rekening mee houden dat espacenet niet volledig en sluitend is. Het is dus raadzaam meerdere databanken te bekijken je kan er een aantal vinden via www.octrooicentrum.nl (of via http://www.octrooicentrum.nl/handige_links/octrooidatabanken.asp?Loket=#0)

Houd er rekening mee dat octrooien over technieken gaan, je schrijft namelijk alleen over een idee en het idee is, in jouw beschrijving, nog niet concreet.

Indien je iets meer over je idee vertelt kan je misschien verder geholpen worden, of vraag een individueel geprek aan met een octrooiadviseur van het Octrooicentrum. Zij kunnen je een stukje op weg helpen.

 

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Diana,

 

Men patenteert geen idee maar een uitvinding. Een patent beschrijft een 'tastbare' inrichting of werkwijze of stof met een bepaald doel of eigenschap die nieuw is en niet voor de hand liggend.

-Patenteren heeft weinig zin als jouw technische oplossing makkelijk of economisch te omzeilen is...-

 

Zelf gebruik ik voor octrooiinformatie vooral http://ep.espacenet.com/ en http://www.uspto.gov. , dit ivm. de toegankelijkheid.

 

Succes :),

Michiel

 

(ps. met 'tastbaar' bedoel ik dat het geen formule kan zijn of bijvoorbeeld een boekhoudsysteem en overigens moet het 'werken' dus het kan bijv. geen pertpetuum mobile zijn. ;))

feedback & fastforward

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.