• 0

Vraag mbt juridische verantwoordelijk EAN nummers

Dit is mijn eerste vraag die ik stel via dit forum dus ik ben benieuwd. Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!

Als ik een EAN nummer koop voor een product dat ik op Bol.com wil aanbieden, maar dat nog geen EAN nummer heeft, in hoeverre ben ik dan aansprakelijk voor als er iets met dat product gebeurt of stel dat iemand anders mijn nummer gebruikt voor zijn product (mag dat?) en daar gebeurt wat mee op de markt? Moet ik dan schadekosten betalen of iets dergelijks als blijkt dat iets niet goed gaat. Ik wil namelijk diverse riemen en sleutelhangers verkopen.

Ik ben 17 jaar en net mijn eigen bedrijf gestart dus nog lerende. 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Ties,

 

Hecht niet teveel waarde aan een EAN nummer.  De meeste EAN nummers die je online kunt kopen zijn niet officieel geregistreerd (en dat is ook niet nodig voor de verkoop op Bol.com). EAN nummers horen bij een product, niet bij een leverancier. Dus als jij een pepernoot op bol verkoopt onder EAN nummer 1111111111111 kan ik door enkel dat EAN nummer in te typen in mijn bol account dezelfde pepernoot verkopen, maar dan voor de prijs die ik wil. Dan wordt jouw afbeelding, jouw tekst, jouw specificaties overgenomen. Dan heb jij dus al het werk gedaan, en hoef ik alleen het product te verkopen. Ik mag echter ook een Pepernoot toevoegen met EAN 11111111111112. Dan heb je dus hetzelfde product, maar met een ander EAN nummer. Bol controleert niet (actief) of een product hetzelfde is als er al op staat (mits de titel anders is). 

 

Dan over aansprakelijkheid. Allereerst kan als eigen ondernemer een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering voor luttele euro's per maand nooit kwaad. Mijn tweede advies is: maak je niet zo druk. Het is geen Amerika waarbij je wordt aangeklaagd door de weduwe als iemand zich zou ophangen met jouw riem. Goed dat je erover nadenkt, maar zolang je niet met schadelijke stoffen of elektronica werkt zou ik me geen zorgen maken. De aansprakelijkheid ligt normaliter overigens bij de importeur. Komen je goederen uit het buitenland, of haal je ze bij een Nederlandse groothandel?

 

Succes met je onderneming! 

Link naar reactie
  • 1

Welkom op Higherlevel!

 

Als je op Bol.com een product wil verkopen dat er nu nog niet wordt aangeboden, kun je die als nieuw assortiment toevoegen. Bol.com heeft daarbij inderdaad de voorwaarde dat het artikel een EAN heeft.

 

Als jij als verkoper op Bol.com een artikel verkoopt en er is iets mis met het artikel, dan ben jij daarvoor het aanspreekpunt. In veel gevallen kun je schade op je leverancier verhalen, maar dat hangt er wel vanaf waar je leverancier is gevestigd. Als je importeert van buiten de EU, dan wordt jij als leverancier (met bijbehorende aansprakelijkheid) gezien.

 

Als een andere verkoper hetzelfde artikel als jou wil verkopen kan hij datzelfde EAN aan zijn aanbod toevoegen. Als een klant een bestelling bij die andere verkoper plaatst, geldt bovenstaande voor die verkoper. Jij bent dus geen partij in die transactie. Tenzij die andere verkoper het artikel bij jou heeft ingekocht, omdat jij dan zijn leverancier zou zijn. Maar ik neem aan dat dat niet de situatie is.

 

Op 21-1-2022 om 14:39, Pieter__VH zei:

Hecht niet teveel waarde aan een EAN nummer.  De meeste EAN nummers die je online kunt kopen zijn niet officieel geregistreerd (en dat is ook niet nodig voor de verkoop op Bol.com). EAN nummers horen bij een product, niet bij een leverancier. Dus als jij een pepernoot op bol verkoopt onder EAN nummer 1111111111111 kan ik door enkel dat EAN nummer in te typen in mijn bol account dezelfde pepernoot verkopen, maar dan voor de prijs die ik wil. Dan wordt jouw afbeelding, jouw tekst, jouw specificaties overgenomen. Dan heb jij dus al het werk gedaan, en hoef ik alleen het product te verkopen. Ik mag echter ook een Pepernoot toevoegen met EAN 11111111111112. Dan heb je dus hetzelfde product, maar met een ander EAN nummer. Bol controleert niet (actief) of een product hetzelfde is als er al op staat (mits de titel anders is). 

Dit vind ik geen enorm verstandig advies, het is wat kort door de bocht. Als je van plan bent om op enigszins duurzame wijze te verkopen op Bol.com, lijkt het me verstandig om EAN nummers wel serieus te nemen. Het klopt dat het op Bol.com alleen verplicht is om je EAN nummer bij GS1 te registreren als je merkartikelen verkoopt en dat merk wil kunnen beschermen. Het verkopen van merkartikelen is dan ook een aanrader om langduriger verkoopsucces op Bol.com te hebben. Op merkloze artikelen zal je binnen de kortste keren de tent uit geconcurreerd worden door verkopers met een vergelijkbaar aanbod, die vast onder jouw prijs gaan zitten. Als je jouw riemen en sleutelhangers gaat aanbieden onder je (eigen) merk, kun je ervoor zorgen dat dat productaanbod beschermd wordt en andere verkopers er niet op kunnen 'inbreken'. Daarvoor zijn uiteraard voorwaarden, die Bol.com op een rijtje heeft gezet.

Iemands ervaring dat Bol.com niet actief controleert op dubbel assortiment lijkt me overigens ook geen goed uitgangspunt om het dan maar gewoon te doen.

 

Op 21-1-2022 om 14:39, Pieter__VH zei:

Dan over aansprakelijkheid. Allereerst kan als eigen ondernemer een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering voor luttele euro's per maand nooit kwaad. Mijn tweede advies is: maak je niet zo druk. Het is geen Amerika waarbij je wordt aangeklaagd door de weduwe als iemand zich zou ophangen met jouw riem. Goed dat je erover nadenkt, maar zolang je niet met schadelijke stoffen of elektronica werkt zou ik me geen zorgen maken. De aansprakelijkheid ligt normaliter overigens bij de importeur. Komen je goederen uit het buitenland, of haal je ze bij een Nederlandse groothandel?

Ook dit advies vind ik kort door de bocht. De kans op problemen bij een riem of sleutelhanger zijn wellicht minder groot dan bij elektronica of schadelijke stoffen, maar het lijkt me naïef om te stellen dat je je dan niet druk hoeft te maken. Misschien zijn het namelijk wel sleutelhangers met een leuk poppetje eraan, gericht op kinderen. Dan zou het onder speelgoed kunnen vallen, waarbij productveiligheid toch ook wel extra aandacht behoeft. Ook daarover heeft Bol.com meer informatie. Ik vind het dus juist erg verstandig dat je goed onderzoekt wat voor assortiment je wil introduceren op de markt en welke mogelijke risico's dat met zich mee kan brengen. Vervolgens kun je bekijken of je die risico's kunt verkleinen door goede voorwaarden, informatievoorziening, documentatie en/of verzekering. En dan maak je de inschatting of je bereid bent om de (rest)risico's te lopen.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 21-1-2022 om 15:15, RubenT zei:

Als je jouw riemen en sleutelhangers gaat aanbieden onder je (eigen) merk, kun je ervoor zorgen dat dat productaanbod beschermd wordt en andere verkopers er niet op kunnen 'inbreken'. Daarvoor zijn uiteraard voorwaarden, die Bol.com op een rijtje heeft gezet.

 

Hoe lang hanteert Bol.com die merkrichtlijnen al?

 

Quote

Merkrichtlijnen

De merkrichtlijnen op een rij:

  • Het EAN staat op naam van de merkeigenaar én is geregistreerd bij GS1 .
  • Het merk is ingeschreven in het merkenregister (BOIP, EUIPO of WIPO).
  • Het merk is zichtbaar op de originele productverpakking of op het product.

Als je aan deze 3 punten voldoet, kun je jouw artikel verkopen als merkartikel.

 

Harstikke duidelijke uitleg. :nerd-face:

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 21-1-2022 om 15:38, TwaBla zei:

Hoe lang hanteert Bol.com die merkrichtlijnen al?

 

Goede vraag. Volgens mij zijn de 'Gebruikersvoorwaarden Zakelijke Verkopers' op dit punt niet gewijzigd, dus hanteert Bol.com die al sinds de start. Onderaan de pagina over merkrichtlijnen hebben ze wel een disclaimer staan: "

"Deze richtlijnen zijn in aanvulling op de Gebruikersvoorwaarden Zakelijke Verkopers en veranderen een aantal keer per jaar. Bekijk deze pagina dus regelmatig, zodat je goed op de hoogte blijft van de voorwaarden. Als aanbieder ben je er zelf verantwoordelijk voor dat jouw aanbod voldoet aan de geldende wet- en regelgeving in Nederland en België. Win daarom juridisch advies in wanneer je twijfelt. Indien niet voldaan wordt aan de merkrichtlijnen, zullen we jouw artikel merkloos maken. Bij het schenden van de eigendomsrechten van een ander dalen je beleidspunten."

 

De exacte richtlijnen, of in ieder geval de formulering ervan, wil dus nog wel eens wijzigen. Ik krijg bij de woordkeuze 'richtlijnen' overigens het gevoel dat ze bewust niet kiezen voor een duidelijke term zoals 'voorwaarden', en dus dat ze niet kunnen of willen stellen dat het echt voorwaarden zijn. Richtlijnen geven immers slechts richting, er lijkt wat ruimte voor grijs gebied gecreëerd te worden en dat lijkt me over dit onderwerp onwenselijk.

 

Op 21-1-2022 om 15:38, TwaBla zei:

Harstikke duidelijke uitleg. :nerd-face:

Klopt, dat is in het verleden wel eens anders geweest bij Bol.com...

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

 

We hebben hier op HL al eerder het fenomeen private labeling op Amazon.com en Bol.com besproken, omdat de platforms de claim op een private label (merk) ruimhartig beoordeelden.

 

In de normale wereld is een merkartikel te herkennen aan een gemerkte verpakking en meestal ook een merk of label in of op het product zelf. Heinz Ketchup zit in een herkenbare fles, een iPhone is als zodanig herkenbaar, Lacoste heeft een ingenaaid of opgestreken label. 

 

Maar traders op marktplaatsen begonnen aan private labeling te doen door generieke producten van Alibaba in een zakje te doen met hun naam erop en op grond daarvan te beweren dat ze een merk waren. GS1 Nederland moedigde dat hier op HL zelfs aan door unieke codes aan te prijzen met de suggestie dat alleen de code al een bescherming opleverde tegen concurrerende verkopers.

 

Quote

Door de GS1 productcode die aan het product hangt, met de bijbehorende informatie, weten afnemers en marktplaatsen dat het product ‘echt’ is en de ondernemer krijgt voorrang op imitaties. Het helpt dus ook om productimitaties en namaakartikelen tegen te gaan.

 

Je ziet een vergelijkbaar fenomeen bij dropshippers die een willekeurige naam gebruiken en daar TM bij zetten.

 

Bol.com omschrijft nu (ineens?) heel duidelijk wanneer een product een merkproduct is. Het merk moet geregistreerd zijn als intellectueel eigendom bij BOIP en het merk dient onlosmakelijk verbonden te zijn aan het product e/o de verpakking. Harstikke goeie zaak!!!

 

Dan nog overdrijft GS1 Nederland want die EAN bewijst alleen dat de merkhouder de enige is die dit specifieke aanbod kan doen, het beschermt niet tegen imitatie. Dat is ook bij normale winkels zo. Nike plakt een label op een generiek t-shirt en daarmee is het een echte Nike. Iedereen kan hetzelfde t-shirt verkopen, alleen niet met het label Nike erop.

 

aangepast door TwaBla
goeie zaak

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 21-1-2022 om 16:41, TwaBla zei:

Maar traders op marktplaatsen begonnen aan private labeling te doen door generieke producten van Alibaba in een zakje te doen met hun naam erop en op grond daarvan te beweren dat ze een merk waren.

 

Op 21-1-2022 om 16:41, TwaBla zei:

Nike plakt een label op een generiek t-shirt en daarmee is het een echte Nike. Iedereen kan hetzelfde t-shirt verkopen, alleen niet met het label Nike erop.

 

Ik realiseer me dat het iets meer moeite kost om een logo op een product te plakken dan op een verpakking te drukken, maar in essentie zijn bovenstaande twee situaties erg vergelijkbaar, toch?

 

 

Op 21-1-2022 om 16:41, TwaBla zei:

In de normale wereld is een merkartikel te herkennen aan een gemerkte verpakking en meestal ook een merk of label in of op het product zelf. Heinz Ketchup zit in een herkenbare fles, een iPhone is als zodanig herkenbaar, Lacoste heeft een ingenaaid of opgestreken label. 

Bij melk van FrieslandCampina en Jumbo's huismerk bleek het dezelfde melk.

Link naar reactie
  • 0
Op 21-1-2022 om 17:33, RubenT zei:

Ik realiseer me dat het iets meer moeite kost om een logo op een product te plakken dan op een verpakking te drukken, maar in essentie zijn bovenstaande twee situaties erg vergelijkbaar, toch? Bij melk van FrieslandCampina en Jumbo's huismerk bleek het dezelfde melk.

 

Ja die kritiek snap ik wel.

 

Degene die aan private labeling deden bij de platforms fantaseerden een naam (zonder die als merk te registreren) en kochten een EAN-code om te voorkomen dat anderen exact hetzelfde product konden verkopen. Daarmee kregen ze via de schijnmerk-route het alleenrecht bij Bol.com en Amazon.com, als ik dat goed begrepen heb. In ieder geval moesten de platforms gaan bemiddelen in 'merkconflicten' op grond van claims door degene die het eerste een EAN had.

Nu stelt Bol.com strengere eisen aan die merkclaim. Behalve een EAN heb je ook een bonafide merkregistratie nodig en een onlosmakelijk merk.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 21-1-2022 om 14:39, Pieter__VH zei:

Hoi Ties,

 

Hecht niet teveel waarde aan een EAN nummer.  De meeste EAN nummers die je online kunt kopen zijn niet officieel geregistreerd (en dat is ook niet nodig voor de verkoop op Bol.com). EAN nummers horen bij een product, niet bij een leverancier. Dus als jij een pepernoot op bol verkoopt onder EAN nummer 1111111111111 kan ik door enkel dat EAN nummer in te typen in mijn bol account dezelfde pepernoot verkopen, maar dan voor de prijs die ik wil. Dan wordt jouw afbeelding, jouw tekst, jouw specificaties overgenomen. Dan heb jij dus al het werk gedaan, en hoef ik alleen het product te verkopen. Ik mag echter ook een Pepernoot toevoegen met EAN 11111111111112. Dan heb je dus hetzelfde product, maar met een ander EAN nummer. Bol controleert niet (actief) of een product hetzelfde is als er al op staat (mits de titel anders is). 

En als Bol.com jou pakt dan worden er beleidspunten in mindering gebracht en dan je account gesloten. Goed advies.....

Link naar reactie
  • 0
Op 21-1-2022 om 17:42, TwaBla zei:

 

Ja die kritiek snap ik wel.

 

Degene die aan private labeling deden bij de platforms fantaseerden een naam (zonder die als merk te registreren) en kochten een EAN-code om te voorkomen dat anderen exact hetzelfde product konden verkopen. Daarmee kregen ze via de schijnmerk-route het alleenrecht bij Bol.com en Amazon.com, als ik dat goed begrepen heb. In ieder geval moesten de platforms gaan bemiddelen in 'merkconflicten' op grond van claims door degene die het eerste een EAN had.

Nu stelt Bol.com strengere eisen aan die merkclaim. Behalve een EAN heb je ook een bonafide merkregistratie nodig en een onlosmakelijk merk.

 

Bol wordt steeds strenger. Met name nu bij electronica producten zijn ze volop bezig. Zo moeten er uiteraard CE en DoC verklaringen geupload worden. Daarnaast ook productfoto's met EAN, CE-keurmerk, adres fabrikant etc. 

Link naar reactie
  • 0
Op 21-1-2022 om 17:42, TwaBla zei:

Nu stelt Bol.com strengere eisen aan die merkclaim. Behalve een EAN heb je ook een bonafide merkregistratie nodig en een onlosmakelijk merk.

 

Heb je alleen een EAN dan kan een andere aanbieder van hetzelfde product dus gewoon weer meeliften.

 

Nou ben ik benieuwd of er nog een grijs gebied is, bv wanneer een trader eigen foto's gebruikt e/o op een andere manier de indruk wekt dat het niet dezelfde producten zijn.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 21-1-2022 om 16:41, TwaBla zei:

Bol.com omschrijft nu (ineens?) heel duidelijk wanneer een product een merkproduct is. Het merk moet geregistreerd zijn als intellectueel eigendom bij BOIP en het merk dient onlosmakelijk verbonden te zijn aan het product e/o de verpakking. Harstikke goeie zaak!!!

 

Dan krijg je dus merkproducten met een unieke EAN, generieke producten met een gedeelde EAN en een derde groep artisanale (unieke) producten zonder duidelijk omschreven positie. 

 

Wedden dat Bol.com dat nu aan het oplossen is, want unieke producten kunnen voor zo'n platform de krenten in de pap blijken te zijn. :smiling-face-with-sunglasses:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 2
Op 21-1-2022 om 18:55, TwaBla zei:

 

Heb je alleen een EAN dan kan een andere aanbieder van hetzelfde product dus gewoon weer meeliften.

 

Nou ben ik benieuwd of er nog een grijs gebied is, bv wanneer een trader eigen foto's gebruikt e/o op een andere manier de indruk wekt dat het niet dezelfde producten zijn.

 

Op 21-1-2022 om 19:54, TwaBla zei:

Dan krijg je dus merkproducten met een unieke EAN, generieke producten met een gedeelde EAN en een derde groep artisanale (unieke) producten zonder duidelijk omschreven positie. 

 

In principe heeft elk product zijn eigen unieke EAN. Als dat een officieel geregistreerde EAN is inclusief een merkregistratie bij BOIP dan mag het als merk worden verkocht. Staat hij niet geregistreerd als merk dan is het merkloos. 

 

Foto's die geupload worden, worden gekoppeld aan het EAN waaronder ze geupload worden. Als je foto's upload vrijwaar je Bol van het gebruik en mag iedereen de foto gebruiken. De EAN is door iedereen bewerkbaar. Dat is soms zeer vervelend omdat er nog wel eens traders zijn die de inhoud willen aanpassen. Dan passen ze bijvoorbeeld de tekst van een zwart doos aan naar een paarse doos. Of veranderen ze het plaatje van een zwarte doos voor een paarse doos. Dan krijg je vervuiling en lijkt het alsof die EAN bij de paarse doos hoort terwijl het een zwarte doos is. 

 

Als merkeigenaar krijg je daar gelukkig nu steeds meer tools voor om dit te voorkomen. Je kan je merk beschermen waardoor jij (en uiteraard Bol zelf) de enige zijn die de productgegevens kunnen aanpassen. Als officiele dealer van diverse merken beschermen wij hiermee al onze producten. 

 

Soms komt er een grapjas tussendoor die een zelfde product upload met daarbij een wijziging van de EAN. Oftewel de zwarte doos komt er 2x op te staan. 1x met de correcte EAN en 1x met een foute EAN. Het idee van Bol is dat dit in de toekomst automatisch geweigerd wordt. Op dit moment is het nog handwerk. Als dealer moet je dat goed in de gaten houden en dan kan je ze snel verwijderen via partnerservice. 

 

Iedere verkoper mag de zwarte doos verkopen. Ook al ben ik beheerder van het merk op Bol.com, iedereen is vrij om het product onder de juiste EAN te verkopen. Dat is soms met parallelhandel zeer vervelend omdat ze daarmee de markt 'verzieken'. Wij handelen als dealer uiteraard de garantie af van onze klanten. Echter niet de garantie van een product bij parallelhandel. De klant, en verkoper, mogen dan naar een ver land voor de garantie. 

 

Met name bij Chinese Aliexpress en Alibaba goederen zie je veel dubbele items op Bol staan. Overigens is dit nog niets in vergelijking met Amazon. Voor het platform kan het interessant zijn omdat ze dan veel meer producten hebben. Voor verkopers is dit eigenlijk lastiger omdat je product wel naar voren moet komen wil je verkopen. Uiteindelijk zal dat afzwakken.

Link naar reactie
  • 0
Op 21-1-2022 om 23:11, Pomper zei:

Als merkeigenaar krijg je daar gelukkig nu steeds meer tools voor om dit te voorkomen. Je kan je merk beschermen waardoor jij (en uiteraard Bol zelf) de enige zijn die de productgegevens kunnen aanpassen. Als officiele dealer van diverse merken beschermen wij hiermee al onze producten. 

 

Goeie correctie. Ook bij merkproducten is sprake van een gedeelde EAN, als hetzelfde merkproduct door verschillende resellers wordt verkocht.

 

Dat kan echter iedereen zijn die het product binnen de EER inkoopt. Er bestaat niet zoiets als officiële of erkende dealers, dat is een verzinsel van de handel. Net zoals dat verhaal over garantie in een ver land, ook dat soort verzinsels over parallelhandel werd al gebruikt voor het internet bestond. Iedere klant kan met garantie-aanspraken terecht bij de reseller en die speelt dat dan door naar de producent of een servicebedrijf.

 

Wat mij opvalt is dat een 'officiële dealer' zou kunnen optreden namens de merkhouder. Die kan misschien bij Bol.com sputteren, maar meer kan die niet. Een andere reseller van hetzelfde merkproduct kan gewoon meeliften. Dealer is geen merkhouder! Ik neem aan dat Bol.com dus perk en paal stelt aan dealers die anderen koeioneren, zeker als er van die oude verzinsels als garantie in verre landen verteld worden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 22-1-2022 om 12:44, TwaBla zei:

 

Goeie correctie. Ook bij merkproducten is sprake van een gedeelde EAN, als hetzelfde merkproduct door verschillende resellers wordt verkocht.

 

Dat kan echter iedereen zijn die het product binnen de EER inkoopt. Er bestaat niet zoiets als officiële of erkende dealers, dat is een verzinsel van de handel. Net zoals dat verhaal over garantie in een ver land, ook dat soort verzinsels over parallelhandel werd al gebruikt voor het internet bestond. Iedere klant kan met garantie-aanspraken terecht bij de reseller en die speelt dat dan door naar de producent of een servicebedrijf.

 

Iedereen mag uiteraard van alles verkopen binnen de EER. Een officiele of erkende dealer koopt zijn goederen direct in bij de officiele leverancier. Veelal direct bij de fabrikant of importeur. 

Bij parallelhandel worden de goederen inkocht via een onofficiële kanaal. Meestal omdat de prijs in het buitenland goedkoper is dan hier. Of dat terecht is of niet laat ik even buiten beschouwing. 

 

Conform de wetgeving geven wij uiteraard garantie aan onze klanten. Echter geven wij geen garantie aan klanten die de producten hebben gekocht via het onofficiële kanaal. Zij moeten daarvoor garantie aanvragen via de partij waarbij zij het artikel hebben gekocht. De artikelen die wij verkopen hebben een serienummer. Aan het serienummer kunnen wij zien waar het product vandaan komt. In ons geval betrof het een electronica product die klant gekocht had op Bol.com via een partner. Deze partner had het gekocht via diverse tussenhandelaren in Bulgarije. Wij hebben klant daarom verwezen naar de partner die bij ons gekomen is. Hem hebben wij doorverwezen naar zijn inkoop wat dus uiteindelijk Bulgarije is.

 

Nee, niet iedere klant kan dus met zijn garantie-aanspraken terecht bij de officiele reseller. Wij hebben dit ook bevestigd door Thuiswinkel Waarborg. De verkopende partij moet uiteraard wel altijd garantie verstrekken. 

 

Op 22-1-2022 om 12:44, TwaBla zei:

Wat mij opvalt is dat een 'officiële dealer' zou kunnen optreden namens de merkhouder. Die kan misschien bij Bol.com sputteren, maar meer kan die niet. Een andere reseller van hetzelfde merkproduct kan gewoon meeliften. Dealer is geen merkhouder! Ik neem aan dat Bol.com dus perk en paal stelt aan dealers die anderen koeioneren, zeker als er van die oude verzinsels als garantie in verre landen verteld worden.

 

Nee, als dealer krijg je toestemming van de merkhouder om de gegevens op Bol.com te waarborgen. Dus correcte foto's en omschrijvingen. Elke andere verkoper mag dan nog steeds het product verkopen. 

Link naar reactie
  • 0
Op 22-1-2022 om 14:25, Pomper zei:

Iedereen mag uiteraard van alles verkopen binnen de EER. Een officiele of erkende dealer koopt zijn goederen direct in bij de officiele leverancier. Veelal direct bij de fabrikant of importeur. Bij parallelhandel worden de goederen inkocht via een onofficiële kanaal. Meestal omdat de prijs in het buitenland goedkoper is dan hier. Of dat terecht is of niet laat ik even buiten beschouwing. 

 

De woordkeuze is best grappig. Ik heb ooit een campagne gemaakt voor een computer reseller die geen erkenning oftewel autorisatie had gekregen als dealer. We hebben toen paginagroot de vraag gesteld Wie autoriseert wie? om het quasi-officiële gedoe aan de kaak te stellen. Dat hele systeem van selectieve of exclusieve distributie dient doorgaans alleen om te voorkomen dat er prijsconcurrentie ontstaat. De opdrachtgever werd al vrij snel zo groot dat alle officiële verkopers (producenten en groothandels) maar wat graag wilden leveren, desnoods via een omweg om bestaande dealers te omzeilen.

 

Inkoop via een onofficieel kanaal? Dat is allemaal framing. Omdat de prijs in het buitenland goedkoper is: daarom hebben we in Europa vrij verkeer van goederen bedacht. Je mag van mij best zulke verhaaltjes vertellen, als je er maar niet in gaat geloven. Er zijn ook zotten die parallelhandel zelfs in verband brengen met terrorisme, terwijl Makro en Media Markt regelmatig leuke paralleldeals hebben. Linksom of rechtsom: de EU (EER) is gebaseerd op het idee dat we met z'n allen beter af zijn als we gecreëerde handelsbeperkingen afschaffen en we binnen Europa vrij kunnen handelen met elkaar.

 

Excuus aan de vraagsteller, want we dwalen zo wel erg af. Eigenlijk sinds ik de vraag stelde: Hoe lang hanteert Bol.com al merkrichtlijnen? Misschien is het beter om daar dit topic te splitsen, en dan de relevante opmerkingen van Pomper en Wigbolt weer terug te zetten. Ik zal in het topic van Ties niet meer afdwalen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.