• 0

Nieuwe behandeltermijn OB aangifte

(aangepast)

Voor de werkmaatschappij is er sprake van een BTW aangifte over Q4 2021 waarbij wij geld terug moeten krijgen.
Nu vroeg ik mij af wat reguliere termijn is voordat men een beschikking zal ontvangen. Ik heb bij de eerste aangifte gehoord dat het 4 weken was en dat als er nadere vragen zijn men dit binnen 2 weken laat weten omdat dan in week 3 de beschikking word klaargezet door het systeem.
De vorige aangifte Q3 was 5 oktober ingezonden en op 5 november dagtekening beschikking.

Maar ik zie nu online staan 8 weken maar dacht dat een suppletie 8 weken duurde dus ik ben wat confuus, of is via het nieuwe portal de behandeltermijn 8 weken?
Wie weet hier meer over, is er iets veranderd ten aanzien van de OB aangifte?

Raak af en toe de draad wat kwijt met al die wijzigingen bij de Belastingdienst.
Moesten ineens E-Herkenning hebben maar dat is nog niet van toepassing op de aangifte van Q4 2021 dat is pas per Q1 2022 dus aangifte in april

 

aangepast door robinjong1985
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 22-1-2022 om 00:15, robinjong1985 zei:

Maar ik zie nu online staan 8 weken maar dacht dat een suppletie 8 weken duurde dus ik ben wat confuus, of is via het nieuwe portal de behandeltermijn 8 weken?

Acht weken is sinds jaar en dag de ‘standaard’ beslistermijn.

 

artikel 4:13 en 4:14 AWB

https://wetten.overheid.nl/BWBR0005537/2022-01-01#Hoofdstuk4_Titeldeel4.1_Afdeling4.1.3_Paragraaf4.1.3.1

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
On 22/01/2022 at 09:49, Cosara said:

Acht weken is sinds jaar en dag de ‘standaard’ beslistermijn.

 

artikel 4:13 en 4:14 AWB

https://wetten.overheid.nl/BWBR0005537/2022-01-01#Hoofdstuk4_Titeldeel4.1_Afdeling4.1.3_Paragraaf4.1.3.1


Hallo,
Ik wist van suppletie dat het 8 weken is maar de standaard termijn van de standaard OB aangifte van een kwartaal is naar mij altijd teruggekoppeld als 4 weken TENZIJ er vragen zijn en ze dat dus verlengen. De termijn staat niet genoemd in de aangehaalde artikelen AWB of ik kijk niet goed.

Dus de vraag blijft hoe lang is nu de behandeltermijn van een aangifte omzetbelasting.
Vorige aangifte was 5 oktober ingediend en 5 november beschikking er is toen gezegd termijn is 4 weken.
De verwarring zit erin dat ik nu in het nieuwe portal ineens 8 weken zie staan terwijl ik dacht dat alleen suppletie 8 weken is.
Of is het wettelijk 8 weken maar in de praktijk vaak 4.

Hoe lang is deze termijn nu en hoe lang is bij jullie meestal de beslistermijn?
Gelukkig was q4 onze tweede aangifte en de laatste keer dat we iets terugvragen want we zitten nu einde januari bijna en moeten al dik OB gaan betalen. Maar voor het vooruitzicht is het handig te weten hoe het zit want Belastingtelefoon zegt doorgaans 4 weken is standaard.

aangepast door robinjong1985
Link naar reactie
  • 0
Op 22-1-2022 om 09:57, robinjong1985 zei:

De termijn staat niet genoemd in de aangehaalde artikelen AWB of ik kijk niet goed.

Ook voor de aangifte OB zelf geldt de acht weken (staat er wel in artikel 4:13).

 

Tevens zijn daar ook vragen over gesteld in 2018 en was dit het antwoord van de staatssecretaris:

Quote

Na ontvangst van een verzoek om teruggaaf via de ingediende aangifte omzetbelasting heeft de inspecteur een redelijke termijn om op het verzoek te beslissen door middel van een zogenoemde teruggaafbeschikking. Deze redelijke termijn bedraagt op grond van artikel 4:13 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) maximaal acht weken. Indien de inspecteur niet binnen deze acht weken een teruggaafbeschikking kan geven, kan hij belastingrente verschuldigd worden bij de alsnog gegeven teruggaafbeschikking. In ieder geval deelt hij de belastingplichtige een redelijke termijn mee waarbinnen de teruggaafbeschikking wel kan worden gegeven.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20182019-1282.html

 

Van mijn laatste teruggave, aanvraag ingediend op 27 juli 2021, kreeg ik op 13 augustus 2021 de teruggaafbeschikking. Meestal is dat een 2 of 3 weken bij mij.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 22-1-2022 om 09:57, robinjong1985 zei:

Of is het wettelijk 8 weken maar in de praktijk vaak 4.

Dat dus … een gemiddelde uit de praktijk.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.