• 0

bankrekening kosten klantonderzoek

ING gaat 7,50 euro per maand in rekening brengen voor kosten klantonderzoek bij een zakelijke bankrekening van een BV.

Hoe voorkom ik dat? Overstappen naar?

Zijn er banken die dit niet in rekening brengen? Of kan je een buitenlandse zakelijke rekening openen?

Of kan je volledig overstappen op bijvoorbeeld paypal of .....?

Kan de fiscus daar je btw teruggave op storten of op een creditcard?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 1

Dat lijken me allemaal vrij drastische stappen om slechts 7,50 per maand te ontlopen... alle banken moeten klantonderzoek doen, en linksom of rechtsom betaal je daarvoor, of het nu zo gespecifieerd is op de rekening of niet. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
Op 24-1-2022 om 21:46, Peter1407 zei:

Of kan je een buitenlandse zakelijke rekening openen?

 

Bij Revolut Business zijn ook BV's welkom (bij N26 alleen eenmanszaken).

Levert je wel een LT i.p.v. NL IBAN op.

 

Op 24-1-2022 om 22:24, Ron van der Kolk zei:

Dat lijken me allemaal vrij drastische stappen om slechts 7,50 per maand te ontlopen... 

 

Misschien ook iets met een druppel en een emmer. :thinking-face:

ING is tegenwoordig wel erg creatief met elke handeling apart factureren.

Eerder zijn ze al begonnen met het apart in rekening brengen van de transactiekosten voor een bankoverschrijving zelf, en kosten voor het vermelden van diezelfde bankoverschrijving op je (digitale) afschrift. En nu dit weer.

Tarieven worden er niet transparanter op.

Zou netter geweest zijn als ze gewoon de totaaltarieven per transactie en pakket (eventueel afwijkend per rechtsvorm) zouden vermelden.

 

 

Ook opvallend is dat het klantonderzoek met BTW belast is. Geeft aan dat de overheid het ook niet als typische bankdienst ziet, want die zijn normaal gesproken vrijgesteld...

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0
Op 25-1-2022 om 01:14, Maxn zei:

 

Bij Revolut Business zijn ook BV's welkom (bij N26 alleen eenmanszaken).

Levert je wel een LT i.p.v. NL IBAN op.


 

Wat is het verschil tussen LT en NL IBAN? Zitten daar ook kostenverschillen in?

Zijn er nog andere alteratieven?

De kosten worden zo steeds opgehoogd....

Eerst eherkenning en nu dit. En een zakelijke rekening was al fors duurder dan een priverekening.

7,50 * 12 over 10 jaar is toch zo'n 1000 euro wat je aan extra kosten hebt.

Link naar reactie
  • 0
Op 25-1-2022 om 01:14, Maxn zei:

Tarieven worden er niet transparanter op.

Zou netter geweest zijn als ze gewoon de totaaltarieven per transactie en pakket (eventueel afwijkend per rechtsvorm) zouden vermelden.

Dus een totaaltarief vind je transparanter dan een aparte specificatie? Dat snap ik niet...

 

Op 25-1-2022 om 01:14, Maxn zei:

Ook opvallend is dat het klantonderzoek met BTW belast is. Geeft aan dat de overheid het ook niet als typische bankdienst ziet, want die zijn normaal gesproken vrijgesteld...

Niet alle diensten van banken zijn vrijgesteld. Over diensten die niet expliciet zijn vrijgesteld van btw moet de bank gewoon btw in rekening brengen. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Op 25-1-2022 om 09:48, Peter1407 zei:

Wat is het verschil tussen LT en NL IBAN?

 

Dat als je bijvoorbeeld een webshop hebt, en betalingen per bankoverschrijving accepteert, het klanten af kan schrikken dat je ze vraagt geld over te maken naar een Litouws rekeningnummer.

 

En ja, dat het een buitenlands rekeningnummer is wordt de klant door de Nederlandse banken bij elke overschrijving op gewezen:

 

melding-bij-buitenlandse-overschrijving.thumb.png.58a3228d1ef36b8de7b5c1a8335b246b.png

 

Voor de kosten maakt het verder niet uit.

Maar het kan zijn dat klanten het niet vertrouwen.

 

Indien je echter geen zaken doet met particulieren of die betalingen via een PSP lopen, maakt het verder niet uit...

 

====

 

Op 25-1-2022 om 09:52, Ron van der Kolk zei:

Dus een totaaltarief vind je transparanter dan een aparte specificatie? Dat snap ik niet...

 

Ik zie geen verschil met de -inmiddels bij wet verboden- praktijk van bepaalde reisorganisaties die voorheen met lage tarieven voor vliegtickets adverteerde, maar waarbij je tijdens het bestelproces met extra verplichte kosten zoals luchthavenbelasting geconfronteerd werd.

Het maakt het bewust lastiger om de tarieven van verschillende aanbieders te vergelijken.

 

Hoe duidelijk is het voor een klant die op zoek is naar een nieuwe bank wat deze aan vaste kosten kwijt is, en wat per transactie?

 

 

Ja, in de prijslijst van ING staat ERGENS -verspreid over 18 pagina's- vermeld:

 

Quote

Bijschrijving € 0,13

Afschrijving  € 0,13

 

Quote

Rekeninginformatie € 0,088 per geboekte transactie

 

Quote

 

Ondernemerspakket

Dit is het standaard zakelijke betaalpakket van ING.

• kosten: € 9,90 per maand

 

Verenigingen en Stichtingen Pakket

Dit zakelijke betaalpakket is speciaal bedoeld voor verenigingen en stichtingen.

• kosten: € 9,90 per maand

 

En op een andere pagina -elders op de website- staat inderdaad vermeld:

 

Quote

Tarieven voor kosten klantonderzoek

Besloten vennootschap (BV)€ 7,50

 

Maar ik vind het allerminst logisch dat een (potentiele) klant er op bedacht moet zijn dat die "rekeninginformatie" een verplichte dienst is, die je altijd moet afnemen als je een overschrijving doet.

En dat als je een PAKKET afneemt, niet alle verplicht af te nemen vaste diensten inbegrepen zijn...

Link naar reactie
  • 0
Op 25-1-2022 om 09:52, Ron van der Kolk zei:

Niet alle diensten van banken zijn vrijgesteld. Over diensten die niet expliciet zijn vrijgesteld van btw moet de bank gewoon btw in rekening brengen. 

… die “gewoon” weer in de voorbelasting is terug te vorden.

 

Op 25-1-2022 om 10:51, Maxn zei:

En dat als je een PAKKET afneemt, niet alle verplicht af te nemen vaste diensten inbegrepen zijn...

Het nadeel van een (totaal)pakket is dat je wellicht betaald voor diensten in dat pakket die je niet allemaal op uw situatie van toepassing zijn.

Zo zit er altijd wel ergens een nadeel in een voordeel … of v/v.

 

Op 25-1-2022 om 09:52, Ron van der Kolk zei:

Dus een totaaltarief vind je transparanter dan een aparte specificatie? Dat snap ik niet...

Ik ook niet …

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 25-1-2022 om 10:51, Maxn zei:

Dat als je bijvoorbeeld een webshop hebt, en betalingen per bankoverschrijving accepteert, het klanten af kan schrikken dat je ze vraagt geld over te maken naar een Litouws rekeningnummer.

En ja, dat het een buitenlands rekeningnummer is wordt de klant door de Nederlandse banken bij elke overschrijving op gewezen:

melding-bij-buitenlandse-overschrijving.thumb.png.58a3228d1ef36b8de7b5c1a8335b246b.png

 

Voor de kosten maakt het verder niet uit.

Maar het kan zijn dat klanten het niet vertrouwen.

 

Indien je echter geen zaken doet met particulieren of die betalingen via een PSP lopen, maakt het verder niet uit...

 

Dit is een zeer valide opmerking. Als particulier maak je niet snel geld over naar een rekeningnummer in het buitenland. 

 

Op 25-1-2022 om 10:51, Maxn zei:

Ik zie geen verschil met de -inmiddels bij wet verboden- praktijk van bepaalde reisorganisaties die voorheen met lage tarieven voor vliegtickets adverteerde, maar waarbij je tijdens het bestelproces met extra verplichte kosten zoals luchthavenbelasting geconfronteerd werd.

Het maakt het bewust lastiger om de tarieven van verschillende aanbieders te vergelijken.

 

Hoe duidelijk is het voor een klant die op zoek is naar een nieuwe bank wat deze aan vaste kosten kwijt is, en wat per transactie?

 

Ja, in de prijslijst van ING staat ERGENS -verspreid over 18 pagina's- vermeld:

 

En op een andere pagina -elders op de website- staat inderdaad vermeld:

 

Maar ik vind het allerminst logisch dat een (potentiele) klant er op bedacht moet zijn dat die "rekeninginformatie" een verplichte dienst is, die je altijd moet afnemen als je een overschrijving doet.

En dat als je een PAKKET afneemt, niet alle verplicht af te nemen vaste diensten inbegrepen zijn...

 

Of het bewust lastiger maakt om tarieven met elkaar te vergelijken vind ik niet. Deze uitsplitsing van tarieven is bij zakelijk betalingsverkeer al sinds jaar en dag bij alle grootbanken. 

Later zijn daar pakketten gekomen met soms hele mooie tarieven. Bijv. KNAB met zijn pakketten voor ZZPers. 

 

Het is een zakelijke dienst en daar mag elk bedrijf zijn eigen kosten voor vragen. KNAB wil groeien in de markt voor ZZPers en biedt lage tarieven met zijn pakket. ING heeft hier minder mee. 

 

Terug naar topic:

Op 24-1-2022 om 21:46, Peter1407 zei:

ING gaat 7,50 euro per maand in rekening brengen voor kosten klantonderzoek bij een zakelijke bankrekening van een BV.

Hoe voorkom ik dat? Overstappen naar?

Voorkomen doe je het niet.  Overstappen staat altijd vrij en er is veel keuze. 

 

Op 24-1-2022 om 21:46, Peter1407 zei:

Zijn er banken die dit niet in rekening brengen? Of kan je een buitenlandse zakelijke rekening openen?

ING is er zo te zien mee begonnen. Andere banken zullen, naar mijn mening, snel volgen. Althans de grootbanken. 

Buitenlandse rekening openen is ook mogelijk maar Maxn gaf al een zeer valide opmerking. 

 

Daarnaast als je verder groeit en je hebt evt een financiering nodig dan kijkt men wel vaak naar je rekeninginformatie. En op dit moment zijn dat alleen de grootbanken. 

 

Op 24-1-2022 om 21:46, Peter1407 zei:

Of kan je volledig overstappen op bijvoorbeeld paypal of .....?

Ik heb zelf een keer gekeken naar Paypal maar vond de kosten vrij fors. Het biedt een bepaald gemak maar daar hangt een forse prijskaart aan. Afhankelijk van de hoeveelheid transacties die je hebt kan je altijd het bekijken. 

 

Op 24-1-2022 om 21:46, Peter1407 zei:

Kan de fiscus daar je btw teruggave op storten of op een creditcard?

Volgens mij niet maar weet het niet zeker. Creditcard niet. 

Link naar reactie
  • 0
Op 25-1-2022 om 01:14, Maxn zei:

 

Bij Revolut Business zijn ook BV's welkom (bij N26 alleen eenmanszaken).

Levert je wel een LT i.p.v. NL IBAN op.


 

Wat is het verschil tussen LT en NL IBAN? Zitten daar ook kostenverschillen in?

Het lijkt erop dat je met revolut geen ideal betalingen kan doen.

Revolut start vanaf gratis (wel betalen per transactie).

Zijn er nog andere alternatieven?

De kosten worden zo steeds opgehoogd....

Eerst eherkenning en nu dit. En een zakelijke rekening bij een NL bank was al fors duurder dan een priverekening.

7,50 * 12 over 10 jaar is toch zo'n 1000 euro wat je aan extra kosten hebt.  Of 2000 als je overstapt op revolut.

Keuze wordt dan KNAB (als ze een bv willen accepteren) indien voorkeur voor Nederlandse bank en anders revolut.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 27-1-2022 om 11:44, Peter1407 zei:

Wat is het verschil tussen LT en NL IBAN? Zitten daar ook kostenverschillen in?

 

NL staat voor Nederland. LT voor Litouwen.

Zoals gezegd maakt het voor de kosten niet uit (beide binnen SEPA), wel voor de perceptie van klanten.

 

Op 27-1-2022 om 11:44, Peter1407 zei:

Het lijkt erop dat je met revolut geen ideal betalingen kan doen.

 

Betalen wel.

Zijn gewoon iDeal issuer

Hoewel ze uiteraard liever zien dat je met hun debit card betaald.

(Vangen cashback van Mastercard/Visa voor elke betaling die je met de kaart doet).

 

Accepteren niet.

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0
Op 27-1-2022 om 11:44, Peter1407 zei:

7,50 * 12 over 10 jaar is toch zo'n 1000 euro wat je aan extra kosten hebt.  Of 2000 als je overstapt op revolut.

 

Je kunt ook terugrekenen: € 7,50 per maand is € 0,25 per dag. Je moet dus per dag € 0,25 extra winst maken om deze extra kosten te compenseren. (€ 0,50 bij Revolut).

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 27-1-2022 om 12:30, Norbert Bakker zei:

Je kunt ook terugrekenen: € 7,50 per maand is € 0,25 per dag. Je moet dus per dag € 0,25 extra winst maken om deze extra kosten te compenseren. (€ 0,50 bij Revolut).

 

Denk eerder dat de TS bedoelde dat hij bij Revolut 2000 EUR minder kwijt is, in zijn berekening over wat hij over een periode van 10 jaar aan de bank aan vaste verplichte kosten betaalt.

 

(Transactiekosten zijn vergelijkbaar

 

Bij ING: 0,13 + 0,088 verborgen "rekeninginformatie" kosten = 0,218 per transactie.

Revolut: 0,20 + 0,00 verborgen kosten=  0,20 per transactie)

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 1
Op 27-1-2022 om 12:33, Maxn zei:

Denk eerder dat de TS bedoelde dat hij bij Revolut 2000 EUR minder kwijt is

TS schrijft dit:

Op 27-1-2022 om 12:30, Norbert Bakker zei:

1000 euro wat je aan extra kosten hebt.  Of 2000 als je overstapt op revolut.

In die zin kan “of 2000" alleen slaan op extra kosten, niet op minder kosten; los van of dat ook juist is of niet.

 

Maar eerlijk gezegd leidt het af van mijn punt:  dit zijn principe-kwesties over kleine bedragen . Zodra je kosten over 10 jaar gaat berekenen weet je eigenlijk al dat alle aandacht en irritatie over die kosten niet in verhouding staat tot de werkelijke kosten. Zonde van alle tijd en energie. Accepteer het of stap over, maar maak snel een keuze en ga verder!

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Op 27-1-2022 om 14:04, Norbert Bakker zei:

Maar eerlijk gezegd leidt het af van mijn punt:  dit zijn principe-kwesties over kleine bedragen. Zodra je kosten over 10 jaar gaat berekenen weet je eigenlijk al dat alle aandacht en irritatie over die kosten niet in verhouding staat tot de werkelijke kosten. Zonde van alle tijd en energie. Accepteer het of stap over, maar maak snel een keuze en ga verder!

Dat dus ... met een BV zijn er - denk ik-  wel betere keuzes te maken.

Een vingerhoedje minder koffie per dag drinken, compenseert het verlies wel. :smiling-face-with-sunglasses:

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.