• 0

KOR regeling en diensten buitenland

Dag,

 

Sinds januari maak ik gebruik van de KOR regeling. Nu lever ik ook diensten voor een Belgisch bedrijf. De tool van de belastingsdienst (die is geupdate met KOR vraag) geeft het volgende aan: 

 

"De dienst is belast in het land van uw afnemer. De wetgeving van dat land geldt.

Wat moet u als Nederlandse dienstverlener doen?

U vraagt de belastingdienst van het land van uw afnemer of en hoe u aangifte moet doen.

U stuurt een factuur zonder Nederlandse btw.

U geeft deze dienst niet aan in uw btw-aangifte.

U geeft deze dienst niet op in de opgaaf intracommunautaire prestaties

 

Weet iemand hier meer van? Wat dien ik nu aan te geven op de factuur; ''btw verlegd'' of ''vrijstelling van btw''? 

 

Ik kan er weinig (niks) over vinden 

 

Dank alvast!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 25-1-2022 om 20:54, lisanij zei:

Weet iemand hier meer van? Wat dien ik nu aan te geven op de factuur; ''btw verlegd'' of ''vrijstelling van btw''?

Ik vind het ook verwarrend als ik eerlijk ben. Volgens de wet (artikel 25 Wet OB) mag je bij toepassing van de KOR "op generlei wijze melding maken van omzetbelasting", van de KvK moet je bij toepassing van de KOR "factuur vrijgesteld van OB o.g.v. artikel 25 Wet OB" vermelden en volgens de Belastingdienst moet je "btw verlegd" vermelden omdat het volgens de tool  belast wordt in het land van de afnemer. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Op 25-1-2022 om 21:54, Ron van der Kolk zei:

en volgens de Belastingdienst moet je "btw verlegd" vermelden omdat het volgens de tool  belast wordt in het land van de afnemer. 

Verleggen kan uiteraard alleen als je ook btw plichtig bent in Nederland. Anders heeft het woord 'verleggen' niet echt betekenis.

 

Volgens mij moet er aan de buitenlandse belastingdienst gevraagd worden of je aangifte moet doen. Dit zal meestal afhangen van hoeveel omzet je in dat land hebt. Onder de €10.000 ben je vaak niet verplicht tot doen van aangifte in dat land. Dan krijgt de afnemer gewoon een factuur zonder btw en kan hij die ook niet opgeven (er is ook niets verlegd) of iets terugvragen. Maar dat moet je dus wel eerst informeren bij die belastingdienst (zoals de tool aangeeft).

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 25-1-2022 om 22:04, Rik · zei:

Verleggen kan uiteraard alleen als je ook btw plichtig bent in Nederland. Anders heeft het woord 'verleggen' niet echt betekenis.

Toch schrijft de Belastingdienst bij de Kleineondernemersregeling: "Wanneer u zaken doet met het buitenland kunt u de btw verleggen naar uw afnemer in het buitenland."

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je deelneemt aan de KOR dan mag je geen BTW berekenen aan afnemers.

 

En dan kan je dus ook geen BTW verleggen (want dat is namelijk hetzelfde als wanneer je op je eigen factuur BTW zet, maar in plaats daarvan ‘verleg’ je dit – dus je draagt de verplichting inzake de BTW over aan de afnemer).

Ik zou persoonlijk zeggen dat je het beste zoiets als “Nederlandse BTW niet van toepassing – diensten vallen onder de Kleine Ondernemersregeling” op je factuur kan vermelden en dan snapt iedereen hoe het zit.

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
Op 25-1-2022 om 22:18, Ron van der Kolk zei:

Toch schrijft de Belastingdienst bij de Kleineondernemersregeling: "Wanneer u zaken doet met het buitenland kunt u de btw verleggen naar uw afnemer in het buitenland."

"Kunt u". Het is schijnbaar geen verplichting. En er staat ook dat de dienst in het buitenland belast is. Als je wel verlegd zul je ook de bijbehorende aangiftes moeten doen (OB en ICP).

 

Schijnbaar zijn de tool en die pagina niet echt op elkaar afgestemd. Makkelijker kunnen ze het niet maken :face-with-rolling-eyes:

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dank allen voor jullie snelle reacties. 

Zeker behulpzaam, maar ook hier dus verschillende ideeën over wat te doen.  Ik heb de belastingsdienst gebeld maar zij konden mij niet veel wijzer maken.. ze konden mij niet adviseren wat ik op de factuur diende te zetten.. En gaven aan dat ik dit moet checken met de buitenlandse belastingdienst. Dat gaan we nu maar proberen ;-). En anders ben ik van plan om inderdaad ''Nederlandse BTW niet van toepassing – diensten vallen onder de Kleine Ondernemersregeling'' op de factuur aan te geven, dat lijkt me het veiligst. 

 

Als iemand nog nuttige tips heeft, vul gerust aan. 

aangepast door lisanij
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.