• 0

BTW over teruggeleverde stroom

(aangepast)

Een jaar later en weer in de stress.

 

BD zegt op z'n site https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/btw-terugvragen-voor-zonnepanelen-ik-ben-ondernemer dat ik de BTW over de teruggeleverde (en daarbij gesaldeerde) kWuren moet berekenen door uit te gaan van levertarief+ODE+energiebelasting.

 

De jaarnota met 'factuur uitgereikt door afnemer voor het gedeelte teruglevering' van Greenchoice is mooi maar die doet dat dus júist niet.

Zij pakken als grondslag het kale levertarief zonder ODE en energiebelasting dus. Er is trouwens ook te zien dat de teruggeleverde kWh in mindering gebracht worden op de kWh-en geleverd die gebruikt worden voor de ODE en energiebelasting. En volgens mij was dat ook júist waar 'm in de politiek ook de pijn zit; dat dit voor vermogende zonnepaneelbezitters een onevenredig voordeel is. Met bovenstaande site is het net alsof de BD eigenhandig zegt jawel ODE en energiebelasting meetellen. (Dan moet ik alsnog aardig gaan rekenen (als herleiding al mogelijk is met 4 tarieven in een jaar: normaal, dal, eerste halfjaar, tweede halfjaar.)

Ik dacht: Ik kan de btw onder 'btw specificatie teruglevering' achter mijn naam zo overnemen van de Greenchoice nota maar nu zit ik door dit conflict in interpretatie wéér enorm te twijfelen en te googlen...

 

prinsrachid : help!? (again)

aangepast door Rinuss
taalcorrecties
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)
Op 25-1-2022 om 22:55, Rinuss zei:

De jaarnota met 'factuur uitgereikt door afnemer voor het gedeelte teruglevering' van Greenchoice is mooi maar die doet dat dus júist niet.

 

Nou, op zich doet het dat júist precies. Alleen is dat niet voldoende om de aangifte in te vullen. :winking-face: 

 

Voor het doen van een juiste aangifte, moet je eerst beseffen dat er een aantal stromen door elkaar lopen bij de opwekking van electriciteit. En ieder van die stromen worden anders behandeld in de aangifte. Het is ook niet heel intuïtief in eerste instantie. Het is belangrijk om te begrijpen dat je aangifte doet over de opwekking door de panelen, en niet over de teruglevering. En als je de opwekking weet, moet je alleen nog bepalen tegen welk tarief je die opwekking moet aangeven.

 

Het uitvinden van de opwekking kan soms al lastig zijn, maar ook het tarief waartegen je die opwekking moet aangeven is niet eenduidig. Vandaar ook waarschijnlijk je verwarring. De factuur van Greenchoice geeft echter helaas alleen informatie over de mate van teruglevering (en die is weliswaar van belang), maar die factuur geeft geen informatie over de hoeveelheid opgewekte stroom.

 

De vragen die je dus moet beantwoorden, zijn:
(1) Hoeveel kWh hebben mijn panelen opgewekt?

(2) Hoeveel kWh van die teruggeleverde opwekking heb ik op een ander moment weer afgenomen van het net? 

(3) Hoeveel kWh van die opwekking heb ik teruggeleverd aan het net, maar niet op een later moment weer afgenomen (indien van toepassing)?

(4) Hoeveel kWh van die opwekking heb ik dan dus zelf direct gebruikt?

 

Ik ga even uit van getallen over een heel (kalender)jaar. Bovendien kan het zijn dat de factuur van de energiemaatschappij geen betrekking heeft op één of meerdere hele aangiftetermijnen, waardoor het dus nog lastiger kan zijn om dit goed in te vullen.

 

(1) Het antwoord op de eerste vraag kan best lastig te beantwoorden zijn. Soms kun je het softwarematig uitlezen uit je omvormer. Dat is waarschijnlijk het meest nauwkeurig. Maar als dat niet beschikbaar is, zou je kunnen volstaan met deze opbrengsttabel. Op basis van het aantal Watts dat op je dak ligt, kun je dan op basis van de hellingshoek en windrichting bepalen hoeveel kWh de panelen normaal gesproken zouden moeten opwekken.

Stel dat je 3.800 Watt aan panelen hebt, en deze liggen richting het zuiden met een hellingshoek van 30 graden, dan zou je ongeveer 3.500 kWh per jaar moeten opwekken (3.800 Watt x 0,917 volgens de tabel).

 

(2) Meestal is het zo dat je op het midden van de dag een hoop energie teruglevert aan het net, maar dat je in de avond en ochtend die teruggeleverd energie weer afneemt. Je gebruikt het electriciteitsnet in feite als een soort accu. De teruggeleverde kWh-en die je vervolgens is dezelfde of hogere mate weer zelf afneemt, moet je aangeven tegen het volle tarief. Dus kale electriciteitsprijs ex btw plus energiebelasting plus ODE. Daar bereken je 21% over. En dat geef je aan onder rubriek 1a van de aangifte omzetbelasting. In de meeste gevallen nemen mensen per saldo méér af dan er op een ander moment wordt teruggeleverd. Vandaar dat in de meeste gevallen ook alle teruggeleverde stroom  tegen het hoge tarief moeten worden aangegeven.

 

Stel dat je 2.500 kWh hebt terugleverd en dat je ook voor 3.000 kWh hebt afgenomen, dan moet je die 2.500 kWh tegen het volle tarief ex btw aangeven keer 21%

 

(3) Het kan echter zijn dat je hebt teruggeleverd aan het net, maar dat je vervolgens niet méér dan die teruglevering hebt terug afgenomen. In dat geval hoef je over de échte, pure teruglevering (dus teruglevering die je niet later nog nodig had) alleen maar het kale tarief te berekenen. Deze geef je ook onder rubriek 1a van de aangifte omzetbelasting aan.

 

Stel dat je 2.500 kWh hebt teruggeleverd aan het net, maar dat je in dezelfde periode slechts 500 kWh hebt afgenomen, dan hoef je van die 2.500 kWh alleen maar 500 kWh tegen het volle tarief ex btw aan te geven. De overige 2.000 kWh mag je dan tegen het kale tarief ex btw aangeven. Deze situatie komt echter weinig voor, omdat de meeste mensen de hoeveelheid panelen aan laten sluiten bij hun behoefte.

 

(4) Tot slot is er dan nog een gedeelte dat tijdens de opwekking direct door het huishouden zelf kan worden gebruikt. Dat is het geval als op het moment van opwekking van de stroom (bijvoorbeeld midden op de dag) deze stroom ook direct kan worden ingezet (bijvoorbeeld door een wasmachine die ook midden op de dag aan staat). De opgewekte stroom kan dan meteen worden verbruikt, zonder dat het hoeft te worden teruggeleverd aan het net. Je ziet dat verbruik dan ook niet terug op de electriciteitsmeters. Het verbruik bepaal je door de teruglevering (uit vraag 2 of 3) af te trekken van de opwekking (uit vraag 1). Vervolgens moet je die aangeven tegen het volle tarief. Dus kale electriciteitsprijs ex btw plus energiebelasting plus ODE. Daar bereken je 21% over. En dat geef je aan onder rubriek 1e van de aangifte omzetbelasting

 

Stel dat je 2.500 kWh hebt teruggeleverd, en stel dat je de opwekking op 3.500 kWh hebt vastgesteld (gemeten of berekend), dan geef je dus onder privé-gebruik dus 1.000 kWh aan tegen het volle tarief ex btw keer 21%

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bedankt Prins Rachid,

 

De verschillende stromen snap ik allemaal. Een enorme klus. Het ging juist om het gedeelte dat Greenchoice berekende: Ik vond het vooral vreemd dat Greenchoice er een andere rekenmethode op lijkt na te houden waardoor ik de getallen die zij presenteren éigenlijk niet zomaar kan overnemen. Zoals gezegd lijken zij (maar ik zal dit nog eens moeten controleren daar jij zegt dat ze het wel goed doen) het kale levertarief zonder ODE en energiebelasting als btw-grondslag te gebruiken. Terwijl de belastingdienst, net zoals jij overigens, zegt dat kale levertarief+ODE+energiebelasting de grondslag voor btw moet vormen.

 

Maar zoals gezegd zal ik het nog een keer moeten nakijken op de Greenchoice nota, want het is nu 2 (of 3) tegen één dus dan is het meest waarschijnlijke scenario dat die ene (ik) het fout heeft :D .

 

Daarnaast nog een subvraag; accepteert de belastingdienst dit zelf rekenen en wanneer zijn dan eigenlijk MID gecertificeerde tussenmeters verplicht? Er zijn ook steeds meer mensen die hun auto thuis laden en ook nog geen gecertificeerde tussenmeters hebben maar wel btw aftrekken, of houdt het op zodra je moet gaan verrekenen met nog een andere partij zoals je werkgever?

 

 

aangepast door Hans van den Bergh
typo's
Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Rinuss zei:

De verschillende stromen snap ik allemaal. Een enorme klus. Het ging juist om het gedeelte dat Greenchoice berekende: Ik vond het vooral vreemd dat Greenchoice er een andere rekenmethode op lijkt na te houden waardoor ik de getallen die zij presenteren éigenlijk niet zomaar kan overnemen.

 

Ja, eigenlijk heb je helemaal geen ene zak aan die hele factuur die ze sturen. lol. Op zich klopt het dat die factuur aangeeft dat het "voor het gedeelte teruglevering" gaat, maar het "gedeelte teruglevering" is niet iets dat je moet aangeven op je aangifte omzetbelasting. Dus de hele teruglevernota is feitelijk zinloos.

 

5 uur geleden, Rinuss zei:

Zoals gezegd lijken zij (maar ik zal dit nog eens moeten controleren daar jij zegt dat ze het wel goed doen) het kale levertarief zonder ODE en energiebelasting als btw-grondslag te gebruiken. Terwijl de belastingdienst, net zoals jij overigens, zegt dat kale levertarief+ODE+energiebelasting de grondslag voor btw moet vormen.

 

Ja, het gaat op zich goed op de rekening van Greenchoice (ik zit zelf ook bij Greenchoice), maar ik moet ook toegeven dat het niet intuitief is. Op veel facturen staat het afnametarief én teruglevertarief heel expliciet met ODE weergegeven, maar bij Greenchoice staat het allemaal met het kale tarief weergegeven, terwijl de ODE alleen wordt gerekend over het saldo. Uiteindelijk komt dat op hetzelfde neer, maar het is ook verwarrend, omdat ze het volgens mij in het verleden anders op de factuur noteerden.

 

 

5 uur geleden, Rinuss zei:

Daarnaast nog een subvraag; accepteert de belastingdienst dit zelf rekenen en wanneer zijn dan eigenlijk MID gecertificeerde tussenmeters verplicht? Er zijn ook steeds meer mensen die hun auto thuis laden en ook nog geen gecertificeerde tussenmeters hebben maar wel btw aftrekken, of houdt het op zodra je moet gaan verrekenen met nog een andere partij zoals je werkgever?

 

Tja, dat is altijd de eeuwige discussie. Als "andere mensen" in de sloot springen, moet jij dan ook in de sloot springen? Bij te weinig inkomsten aangeven, ligt de bewijslast bij de fiscus. Bij te veel aftrekposten, ligt de bewijslast bij jouw. Bij het terugvragen van btw of aftrekken van kosten moet je dus kunnen aantonen hoe je aan die bedragen komt.

 

Als je dus geen tussenmeter hebt, wordt alles geacht privé te zijn. Je kunt dan immers niet aannemelijk maken hoeveel zakelijk is. Dat veel mensen dan toch lekker btw terug zouden vragen, lijkt me simpelweg een risico dat voor hun rekening komt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.