• 0

Omzetbelasting over verhuur via Airbnb van tuinhuis bij eigen woning

Goedemorgen,

 

Ik vraag me af of we in onderstaande situatie onze airbnb omzetbelasting (btw zoekwoord) moeten opgeven in een van onze omzetbelasting aangiftes. Dat we voor de inkomstenbelasting inkomen hieruit moeten opgeven zegt namelijk nog niet per sé iets over of we airbnb ook in de omzetbelasting aangifte moeten betrekken. Het liefst hou ik het er buiten, niet alleen vanwege de afdracht maar vooral vanwege de (twee) administratie(s) en risico op fouten.

Aangezien de belastingdienst er geen duidelijke pagina over heeft en media elkaar na verschillende uitspraken van rechters tegenspreken probeer ik hier uit te vinden hoe de inkomstenbelasting voor mijn specifieke situatie zit.

 

situatie:

Ik ben ZZP-er / éénmanszaak

Partner is ZZP-er

Beiden NIET in de KOR

We hebben een koopwoning met hypotheek met aflossing

Los van de woning in de tuin hebben we een tuinhuis gebouwd welke we verhuren via Airbnb .

De crux zit hem in het feit dat dit noch de gehele woning nóch een gedeelte van de woning betreft maar een z.g.n. 'aanhorigheid' en daar is weinig sluitends over te vinden.

 

Nu vraag ik me af hoe ik de inkomsten van de Airbnb  behoor op te geven bij de inkomstenbelasting: Sommigen zeggen box 1, sommigen box 3, sommigen hebben het over 70% van de inkomsten, sommigen zeggen dat je tot €5000 bent vrijgesteld van aangifte.

 

En ik vraag me af of we dit particulier kunnen doen ook al zijn we beiden ZZP-er (dat leverde namelijk ook een uitdaging op bij de BTW inkomsten van de opgewekte elektriciteit met zonnepanelen welke verplicht zakelijk is omdat je aan het openbare net teruglevert.)

 

P.S. de doorgehaalde vragen zijn een half jaar terug al beantwoord in dit afgesloten topic:

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1
Quote