• 0

Opzetten trainingcentrum

Allereerst een compliment voor deze site, heb hem net gevonden... maar zal er zeker vaker komen! Ziet er goed uit! ;)

 

Voor mijn afstudeerproject op school ben ik bezig een cursuscentrum op te zetten. Het gaat om computertrainingen aan particulieren en bedrijven. Eigenlijk iedereen die er interesse naar heeft.

 

Deze trainingen geef je eenmalig, want dan kunnen die mensen ermee omgaan. Nu zit ik met het volgende:

 

Hoe kom je aan potentiele klanten om een goede continuïteit te kunnen waarborgen?

 

 

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op het forum :)

 

Hoe je aan klanten komt hangt af van je eigen activiteiten: je moet ervoor zorgen dat je bekend bent bij de doelgroep. Wat zullen je reclame-activiteiten zijn, hoe ga je je doelgroep benaderen, en wat heb je ze te bieden dat ze niet bij de concurrent kunnen halen? Potentiële klanten hangt af van je doelgroep, lokatie en bereik, daadwerkelijke klanten aan de kwaliteit van je activiteiten.

 

Als je computercursussen geeft hoeft dat trouwens niet eenmalig te zijn: je zou kunnen denken aan bijspijkeringscursussen (korte samenvattingslessen om iemand bijvoorbeeld elk jaar op de hoogte te brengen van nieuwe ontwikkelingen en mogelijkheden), of je cursusaanbod uitbreiden (na de aanvankelijke cursus MS Word wil men daarna de cursus MS Excel bij je gaan volgen, bijvoorbeeld).

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie, het is inderdaad een idee om een soort samenvattingslessen aan te bieden.

 

Aan het verzorgen van andere traingen had ik al gedacht en dat komt zeker in het pakket. Alleen is niet iedereen geintresseerd in vervolg trainingen. De meeste vinden de basistechnieken al moeilijk genoeg!

 

Hierdoor denk ik dat de behoefte aan nieuwe klanten toch groot zal zijn. Hoe kan ik deze benaderen? De doelgroep zal voor de particulieren liggen bij de ouderen mensen en herintreders / huisvrouwen.

 

Hoe kom je met deze potentiele klanten in contact?

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Er is een heel scala van verkooptechnieken, van gerichte reclamefoldertjes tot advertenties in de krant tot het opbellen van deze mensen. Het ligt eraan wat je eigen mogelijkheden zijn, hoeveel tijd en budget je hebt, waar je potentiële klanten zich bevinden enzovoort wat het beste is. Ik weet van een bedrijfje hier in de buurt dat Microsoft cursussen aanbiedt (Windows, Word, Excel, Access) dat ze op basis van een tweejaarlijks, eenvoudig reclame-A4'tje hun hele capaciteit uitverkopen.

 

Maak ook vooral gebruik van free publicity: omdat je je blijkbaar op een geografisch niet al te groot gebied richt zullen er een aantal kleinere krantjes (plaatselijke wekelijkse krantjes bijvoorbeeld) zijn die een grote oplage hebben en veel gelezen worden. Als je een niet al te overdreven wervend (beschrijvend) stuk inlevert wordt dit vaak wel geplaatst, onder het mom van een journalistiek stuk. Het is allemaal heel kleinschalig op deze manier, maar het levert je wel aandacht op van je doelgroep.

 

Er is heel veel mogelijk, en het hangt vooral van je eigen creativiteit af waar je voor kiest, en wat het beste werkt.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb al even contact gehad met de lokale krant hier, gewoon zo'n huis aan huis blaadje. Alleen kost zo'n advertentie nog best veel, terwijl ik geen idee heb hoe zo'n respons daarop is.

 

Hoe doet dat bedrijfje bij jou in de buurt het? Die A4-tjes gewoon zelf verspreiden of via een huis aan huis blad?

 

De methode van een "journalistiek stuk" is voor mij totaal nieuw. Dacht altijd dat je voor zulke dingen altijd moet betalen! Maar zou je dan over kunnen schrijven, kan me voorstellen dat het voor zo'n krant geen zin heeft om een bedrijfsomschrijving te publiceren.

 

Momenteel ben ik ook bezig om het te koppelen aan een lokale computerwinkel, dus elke pc die ze verkopen gaat de deur uit met een reclame folder.

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het meteen even nagevraagd bij iemand van dat bedrijf: dat A4'tje wordt verspreid via Interlanden Spreigroep. In totaal moet je rekenen op zo'n 1000 euro (ik weet de volledige oplage niet precies, maar het is een aardig bereik).

 

Is het trouwens voor een schoolopdracht, of wil je er echt mee verder? Want dat laatste werd door de medewerker van dat bedrijf sterk afgeraden, omdat zij merken dat de markt behoorlijk verzadigd is. Ze richten zich ook op meer professionele, zakelijke pakketten, daar zit zeker wel een markt in maar die is vaak vrij klein en je moet vaak goede banden hebben met de softwareproducent, anders kom je er niet tussen.

 

De methode van een "journalistiek stuk" is voor mij totaal nieuw. Dacht altijd dat je voor zulke dingen altijd moet betalen! Maar zou je dan over kunnen schrijven, kan me voorstellen dat het voor zo'n krant geen zin heeft om een bedrijfsomschrijving te publiceren.

Een plaatselijke krant is vaak tevreden met alle kopij die zij niet meer hoeven te bewerken. Dit vult de krant, en scheelt hen werk. Je kunt dit op twee manieren doen: je kunt als 'autoriteit' op een bepaald gebied een bepaalde (voor de lezers van die krant interessante) ontwikkeling sugnaleren, en daar over schrijven. Je schrijft dan niet over je eigen bedrijf, maar je naam en bedrijf komen er wel onder te staan, en mensen gaan je associëren met die ontwikkeling. Als men dus iets wil in die richting zal men sneller aan jou en jouw bedrijf denken.

 

Als je nieuws hebt (opening, verbouwing, succesvol jaar, prijs gewonnen, prijsvraag uitgeschreven, ludieke actie gestart, nieuwe diensten gelanceerd, een samenwerking gestart) kun je dat ook verwerken in een kant-en-klaar te publiceren stuk. Dit is dus géén advertentie, en mag dus ook niet overdreven wervend zijn, maar je kunt er natuurlijk wel veel in kwijt.

Link naar reactie
  • 0

Met zo'n A4-tje bereik je aardig wat huishoudens in de buurt, denk ik! Vind er nog wel een aardig prijskaartje aanhangen. Maar als het goed is, verdient dat ze eigen terug.

 

Het in de eerste instantie voor een schoolopdracht, maar ook serious. Ben zelf al enkele jaren werkzaam in die sector en de uitdaging om voor mezelf te beginnen heeft me altijd al aangetrokken.

 

Wat de verzadiging betreft, denk ik dat er nog wel een markt is voor de mensen die nu stoppen met werken. Deze willen hun tijd nuttig vullen en hebben nu eindelijk de tijd om de stap naar de pc te doen.

 

Hoe kan ik erachter komen of er interesse voor bestaat? Ik ben al een beetje aan het rondbellen gegaan...

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

De prijs van € 1000 die ik noemde is echt een grove schatting, je zou gewoon eens de organisatie die folders levert bij jou in de buurt moeten bellen en eens informeren, dan weet je het direct. Ook even kijken wat het kost om folders te (laten) maken, misschien is het veel goedkoper te doen, daar weet ik niet zoveel van af.

 

Zoals je zelf al aangeeft is de manier om achter eventuele vraag naar een dergelijke dienst te komen het de doelgroep vragen. Een klein marktonderzoek dus, waarin je veel meer kwijt kunt dan "bent u geinteresseerd in.."

 

Vergis je trouwens ook niet in de kosten van computers, ruimte, software, beamer enzovoort, dit kan ook aardig prijzig worden. Hier zou je misschien kunnen samenwerken met een computerwinkel of een kleine automatiseerder die wat ruimte en computers over heeft. En kijk ook goed naar je capaciteiten, en je (financiële) wensen, voor je besluit iets als dit op te gaan zetten.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik al eerder aangaf is het ook mijn afstudeeropdracht, dus ik ga alles tot de bodem toe uitzoeken! (Leuk om te doen ook trouwens!).

 

De kosten van de apparatuur heb ik al even bekeken en het is goed mogelijk dat hier en daar te huren. Ook een aantal computerwinkels heb ik inmiddels al benaderd.

 

Wat bedoel je met het kijken naar de capaciteiten en (financiele) wensen? Uiteraard hou ik wel in de gaten wat binnen mijn capaciteit ligt en wat (nog) niet!

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Wat bedoel je met het kijken naar de capaciteiten en (financiele) wensen? Uiteraard hou ik wel in de gaten wat binnen mijn capaciteit ligt en wat (nog) niet!

 

Je capaciteiten, en dan niet alleen wat je kunt maar ook wat je leuk vindt: vind je het leuk cursussen te geven, kun je goed en rustig uitleggen, ook als mensen het telkens maar weer niet snappen, kun je ertegen als er een computer vastloopt enzovoort. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die gillend weg zouden lopen (mijn favoriete werk zou dit ook niet zijn :)).

 

Je financiële wensen: je zult een behoorlijke hoop mensen wekelijks binnen moeten halen om er van te kunnen leven, als je dit serieus wilt oppakken. Dit zal natuurlijk wel blijken uit je financiële planning, daaruit is als het goed is prima af te lezen of het plan haalbaar is of niet.

Link naar reactie
  • 0

Klopt, heb je helemaal gelijk in. Nu blijkt uit mijn ervaring dat ik het goed en rustig kan uitleggen. De groepen waar ik inval, willen mij zelfs als vaste docent...

 

Vind het ook leuk om de mensen iets te leren! Het tweede deel... de wensen... daar begon alles eigenlijk mee. Hoe kom ik aan genoeg potentiele klanten om ervan te kunnen leven? Is de markt nog zodanig dat er groei en toekomst inzit? Hoe kom ik hier achter?

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Net een positieve reactie gehad van de vrij grote computerwinkel hier in de regio. Deze willen bij iedere computer een folder doen, wat mij een mooie manier lijkt om aan potentiele klanten te komen!

 

Hoe kan ik erachter komen hoe groot de huidige markt is?

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0
Hoe kom ik aan genoeg potentiele klanten om ervan te kunnen leven? Is de markt nog zodanig dat er groei en toekomst inzit? Hoe kom ik hier achter?

 

Ik denk zelf dat je daar alleen en redelijk makkelijk achter kunt komen door een marktonderzoek. Zijn het vrij algemene cursussen, en richt je je op de consument dan kan het in principe wel op straat.

Maak een niet te lange enquete met de vragen die je wilt stellen en wat alles bevat wat je wilt weten.

En dan kun je, denk ik, gewoon op een zaterdag mensen vragen of ze even tijd hebben. Misschien ook telefonisch. Door de vragen zo te stellen kun je er misschien ook achter komen wat de meeste mensen nou precies willen voor een cursus. Verschillende cursussen? Alles in 1 cursus? Multimedia of office?

 

Misschien moet je via het CBS of de KvK eens kijken of het ook een groeiende markt is. Het zou ook handig zijn om te weten hoeveel dergelijke cursussen per inwoneraantal worden gevolgd en hoeveel er in de buurt wonen van het op te richten centrum. Hoeveel centra zijn er al in de buurt? En wat doen die centra precies? Zit er ergens een gat?

 

Wil je je richten op bedrijven dan is het denk ik ietwat moeilijker, want dan moet je iemand bij meerder bedrijven zover krijgen dat hij/zij je vragen gaat beantwoorden. Iemand van P&O? Wie stuurt er binnen een bedrijf iemand op cursus en wat wil dat bedrijf precies dat de werknemer leert?

 

Misschien eerst richten op consumenten en dan met reclame bedrijven benaderen?

 

 

 

 

 

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Als je meer draagvlak voor je bedrijf wilt creeëren, denk dan eens aan een service als "rent-a-nerd"; een groot succes in de USA.

Een aantal computer experts kan worden ingeschakeld op bij mensen thuis computercalamiteiten op te lossen!

 

En waarom bied je jezelf niet aan als 'thuis-leraar'; ga bij mensen langs om uit te leggen hoe het werkt.

Veel mensen vinden het 'eng' hun onkunde openbaar te maken tijdens een cursus. (Net zoiets als mensen die gitaar willen gaan spelen; durven vaak niet naar de gitaarwinkel 'omdat ze het niet kunnen'.....)

 

allemaal ideetjes :) misschien heb je er wat aan,

 

dat was het weer,

Annedien

Link naar reactie
  • 0

Reply van een gebruiker via email:

 

niet te lang rondkijken, ga naar flats waar de beter bedeelde senior woont. Hier moet je met een mobiel kantoor gaan zitten. Je kunt denken aan een cursus in de lobby. Als je slim bent dan koop je een aantal computers op bij een af andere school of ziekhuis. Deze afdankers kub je dab aab je cursisten slijten voor een prima bedrag. Prima manier om wat extra winst te maken. Zodat je wat meer reclame kunt maken, meer mensen kan berijken etz etz veel succes met je afstuderen.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

er is zeker een markt voor het aanbieden van dergelijke cursussen.

Ondernemingen als Alex van groningen bieden deze zelfs aan voor professionals.

Ook in-company cursussen zijn mogelijk. Binnen onze organisatie bestaat de mogelijkheid om word en excel lessen te volgen. Ik krijg ook met enige regelmaat A-4'tjes door de brievenbus, vaak zelf geprinten flyers.

 

Ik denk dat met name de in-company cursus erg interessant is, grote doelgroepen en continuiteit. Tarieven zullen iets onder druk liggen, hoewel dergelijke programma's voor een ondernemingen waarschijnlijk onder de scholingsaftrek fiscaal aantrekkelijk zijn.

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

Tot zover bedankt voor de reacties (meer is altijd welkom :)

 

Nu ik wat verder in de bedrijven om me heen ben gaan kijken, voornamelijk naar aanbod, tarieven en locatie zie ik dat er veel verschil in zit. Van hele dure tot de goedkopere cursussen.

 

Arjan, hoe bedoel je dat je met in-company traingingen de continuitët kan waarborgen? Als die bedrijven een training gehad hebben, lijkt mij dat ze zo'n training niet meer doen... mischien een vervolg of variant erop, maar over het algemeen zal het bij 1x blijven. (lijkt mij)

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.