• 0

Belasting inkomsten Second Life

Hi! Ik zit met een gecompliceerde vraag. Online kan ik hier geen antwoord op vinden.


Wellicht heb je ooit gehoord van de virtuele wereld Second Life. Dit is een spel waarin echt alles mogelijk is. Zo kun je bijvoorbeeld als DJ ‘werken’ in een virtuele club. Hier verdien je niets mee, het is op vrijwillige basis. Mensen doen dit omdat ze het leuk vinden. Wel kunnen gasten in de club je fooi geven. Deze fooi bestaat uit speelgeld, en wordt gegeven als waardering, omdat jij je tijd gebruikt om hen te vermaken. Dit virtuele geld wordt in de virtuele wereld gebruikt om bijv. kleding te kopen voor je avatar. Dit virtuele geld wordt aangekocht met echt geld. Het is ook mogelijk om je virtuele geld in te wisselen voor echt geld, en dit weer op je bankrekening te storten. Nu vraag ik me af hoe dit zit met de belastingaangifte als je af en toe wat verdient door je DJ werkzaamheden in de virtuele wereld, en na een tijdje het bedrag omzet in echt geld, en het op je rekening laat storten. Waar moet je dit aangeven in de IB? Het gaat hier natuurlijk niet om grote bedragen. Laten we zeggen dat iemand die hier erg veel tijd aan besteedt hier ongeveer €150 per maand aan overhoudt. Het is overigens onbekend wie jou het geld heeft gegeven, of waar zij vandaan komen.

 

Ik ben erg benieuwd naar jullie inzichten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit klinkt als resultaat uit overige werkzaamheden of inkomsten uit overig werk: als je wel geld verdient, maar niet uit een dienstbetrekking en het is geen winst uit onderneming; met andere woorden, je bent geen ondernemer voor de inkomstenbelasting.

 

En zo geef je dat ook bij je aangifte aan.

 

Lees de gelinkte pagina's, daar staat eigenlijk alles wel op.

 

Overigens kun je ook inkomsten uit overig werk hebben als er grote bedragen bij komen kijken. Pas bij (heel) kleine bedragen wordt het hobbymatig en hoef je het niet op te geven.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
On 28/01/2022 at 14:20, Branko Collin said:

Dit klinkt als resultaat uit overige werkzaamheden of inkomsten uit overig werk: als je wel geld verdient, maar niet uit een dienstbetrekking en het is geen winst uit onderneming; met andere woorden, je bent geen ondernemer voor de inkomstenbelasting.

 

En zo geef je dat ook bij je aangifte aan.

 

Lees de gelinkte pagina's, daar staat eigenlijk alles wel op.

 

Overigens kun je ook inkomsten uit overig werk hebben als er grote bedragen bij komen kijken. Pas bij (heel) kleine bedragen wordt het hobbymatig en hoef je het niet op te geven.

Hier zat ik zelf ook aan te denken. Het lijkt me de meest logische optie, maar vond het toch lastig omdat ik geen soortgelijke situaties kon vinden op internet. Bedankt voor de bevestiging! 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.