• 0

Aansprakelijkheid producten Chinese leverancier EU Warehouse

Vraagje,

 

Ik heb meerdere (Chinese) leveranciers met elektrische producten die een warehouse hebben in de EU. Ik betaal aan een Luxemburgs rek. nummer. Hoe gaat dit met aansprakelijkheid voor deze producten? Ik lees dat je geen aansprakelijkheid hebt als je niet importeert vanuit buiten de EU. Maar hoe zit dit met Chinese producenten die een warehouse hebben in EU?

 

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen!

 

Gr Lex

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Van ondernemersplein: is de schade < €500 is de verkoper aansprakelijk
Daarboven de importeur.


Waar de bankrekening waar je aan betaalt is gevestigd heeft geen waarde bij de bepaling of zij een importeur zijn, dat gaat slechts over een betaling en niet over van wie je waar koopt.

Van wie koop je? koop je van een firma van buiten de EU en hebben of huren zij een warehouse in de EU maar op naam van een buiten de EU gevestigde firma dan lijkt het mij dat jij de importeur bent: zij verzorgen dan slechts de levering tot in de EU voor je.

http://www.onym.nl

voor al uw inkoop/product sourcing in Polen, uw boots on the ground aldaar, wij hebben de contacten in Polen, wij weten de weg

ook voor fiscale, juridische zaken en real estate zijn wij hier uw partner

Link naar reactie
  • 0

De verkoop vanuit het warehouse is blijkbaar alleen gedaan om douane-technische redenen. Dat de Chinees de producten blijkbaar ingeklaard levert staat m.i. los van wie de importeur is voor wat betreft productaansprakelijkheid. De douanewetgeving kent niet eens een definitie van importeur. 

Link naar reactie
  • 0
Op 31-1-2022 om 13:54, Pomper zei:

Hebben de Chinese producten een CE-keurmerk? 


CE is géén keurmerk, maar een markering die neerkomt op een eigen verklaring.
 

CE markering op een Chinees product zegt dus vrij weinig: je bent als importeur zelf verantwoordelijk voor controle van die markering (bijvoorbeeld door opvragen van testrapporten van goed bekend staand testinstituten in China zoals TÜV, SGS en Intertek en/of door controles in de EU zelf uit te voeren als importeur)

 

En dan is er ook nog zoiets als een “China Export” markering dat verrassend verwarrend veel lijkt op een CE markering:

 

image.thumb.png.a31461fbb55b25bf3d3518e291aff84a.png

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens basisverordening 765/2008 (productveiligheid) kan TS beschouwd worden als importeur, ook als de producten door de Chinees al naar de EU zijn verzonden.  De verordening laat zich verder niet uit over het logistieke gedeelte of de douane-aangifte. En omgekeerd laat de douanewetgeving zich niet uit over productaansprakelijkheid.

 

TS kan dus als verkoper (dropshipper waarschijnlijk) aansprakelijk gehouden worden bij schade door een ondeugdelijk product.  Is ook wel logisch, anders zou als een consument schade lijdt er niemand  aansprakelijk gesteld kunnen worden. 

Link naar reactie
  • 0
Op 31-1-2022 om 17:31, Bert. zei:

TS kan dus als verkoper (dropshipper waarschijnlijk) aansprakelijk gehouden worden bij schade door een ondeugdelijk product.  Is ook wel logisch, anders zou als een consument schade lijdt er niemand  aansprakelijk gesteld kunnen worden. 

Correct.

 

Op 31-1-2022 om 13:54, Pomper zei:

Hebben de Chinese producten een CE-markering? 

-- stond keurmerk, is markering --

 

Of een Chinees product een CE-markering heeft zegt dus niet meer dan dat een producent zelf aangeeft dat het voldoet óf het blijkt een China Export logo te zijn.

Wat heb je daar aan als importeur? Helemaal niets: je zult als importeur zelf nader moeten controleren of een product ook daadwerkelijk deugdelijk is. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.