• 0

aftrekbaarheid telefoonkosten

Wie kan mij vertellen hoe het precies zit met de telefoonkosten voor een zelfstandig ondernemer. Ik lees genoeg over hoe het zit met de vergoeding aan werknemers maar niet hoe het nu precies met de ondernemer gesteld is.

 

Mijn situatie is als volgt:

ik werk vanuit huis waarbij ik gebruik maak van mijn huistelefoon.

Hoe zit het met de aftrekbaarheid van:

 

Telefoon thuis (ik heb gelezen abonnement 0% en zakelijke gesprekken 100% maar ook heb ik ergens gelezen € 272 per jaar privé en rest zakelijk ???)

 

Telefoon werkruimte

 

Mobiele telefoon (tweede telefoon)

 

Internet aansluiting thuis

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit zegt de Belastingdienst hierover:

 

Telefoon thuis: aftrek 0% voor abonnement, 100% voor zakelijke gesprekken

 

Het gaat hier om het telefoonabonnement in uw woonruimte. De abonnementskosten voor een aansluiting in een werkruimte zijn volledig aftrekbaar. Kosten van zakelijke gesprekken thuis zijn ook aftrekbaar.

 

Bron: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/kosten/kosten-12.html

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel, Nils... ;)

 

Volgens mijn boekhouder ligt het anders als je het betreffende abonnement alleen zakelijk gebruikt, wat in mijn geval zo is.

 

Bellen doe ik 06, en voor mijn ADSL verbinding, die ik alleen zakelijk gebruik, heb ik helaas verplicht een telefoon-abonnement nodig waar ik verder geen gebruik van maak - los van de incidentele zakelijke fax.

 

Heeft iemand anders hier ervaring mee?

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dit een goeie vraag en nog geen eenduidige antwoord op gehad.

Want volgens mij speelt redelijkheid hier ook een rol. Situatie van Zaph is hiermee een voorbeeld.

 

Ook ik heb destijds ISDN genomen ivm ADSL, maar ook gescheiden nummers. Mij leek het redelijk dat het verschil tussen ISDN en gewoon abonnement ook zakelijk afgetrokken kan worden. Anders had ik die kosten namelijk niet gehad (had ik gewoon abonnement gehad).

 

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Leuk zo'n topic. Alles is mogelijk en iedereen heeft gelijk..

 

De vraagsteller heeft het over 272 euro privé. Dit raakt een regeling waarbij sprake is van een werkgever-werknemer relatie, waarbij werkgever aan werknemer een geheel of gedeeltelijk zakelijk te gebruiken telefoon verstrekt resp. vergoedt. Voor de inhoud van deze regeling verwijs ik naar http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/loonbelasting/lb22/lb22-283.html#P3471_386257.

 

Let wel: een ondernemer die zijn/haar onderneming drijft in de vorm van een BV, is als directeur-grootaandeelhouder ook werknemer en kan derhalve aanhaken in deze regeling, echter dit schept alleen duidelijkheid voor de DGA als werknemer, en niet voor de aftrekbaarheid van de kosten voor de BV, welke kantoor houdt op het woonadres van de DGA. Voor de BV-aan-huis geldt wat in dit berichtje hierna volgt.

 

Dan nu voor zelfstandig ondernemers (en ook voor een BV-aan-huis): de aftrekbaarheid van telefoonkosten voor de onderneming (en dus niet voor de ondernemer, let op het subtiele verschil).

 

Daar geldt de regel, waarnaar Jesper Zuidberg verwijst, oftewel de link http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/kosten/kosten-12.html.

 

Maar goed, deze regel is maar 2 regeltjes kort en dat biedt in mijn ogen ruimte aan ondernemers om vanuit hun eigen situatie in alle redelijkheid af te wijken van de regel. Hier geldt overigens de bewijslast voor de ondernemer: de ondernemer moet aantonen waarom het redelijk is om van de regel af te wijken. En altijd moet voorop blijven staan de "moeder aller regels": kosten welke aantoonbaar zakelijk zijn, zijn aftrekbaar en anders niet.

 

Bijvoorbeeld, zoals Zaph-Peter aangeeft.

Hij heeft een telefoonaansluiting die uitsluitend functioneert ten behoeve van de zakelijk gebruikte ADSL-verbinding. Deze telefoonkosten zijn in mijn ogen 100% zakelijk oftewel 100% aftrekbaar. Bewijslast is geen probleem: de telefoonrekening laat zien wat er gebeurt op de verbinding.

 

Ik denk dat ik dan de vraagsteller moet antwoorden als volgt:

- huistelefoon abonnement 0% aftrek, zakelijke gesprekken (aan te tonen middels telefoonrekening) 100% aftrek, overige gesprekken geen aftrek.

- vaste telefoonlijn werkkamer, 100% aftrek voor abonnement en gesprekken.

- mobiele telefoon is aftrekbaar bij zakelijk gebruik (aantonen!).

 

Tenslotte dit, ik had laatst (voor een klant) een discussie met de belastingdienst over de zakelijke aftrekbaarheid van Internet. Wie kantoor aan huis houdt (als ondernemer) en maar 1 internet-provider heeft (en tsja waarom zou je meer dan 1 provider moeten hebben..), kan de vraag verwachten of er niet ook privé ge-internet wordt. Dat was dus geen leuke discussie...

 

Groet,

 

 

 

 

gert jan smit

Link naar reactie
  • 0
Dat was dus geen leuke discussie...

 

Wat was de uitkomst? Bij de internetverbinding van een groter bedrijf met werknemers wordt deze ook niet alleen voor zakelijke doeleinden gebruikt - prive internetten, prive emails. Zouden die dan ook maar een deel van de kosten van die internet verbinding mogen aftrekken? ;-)

 

Ik zou kunnen redeneren dat ik, net als de gemiddelde werknemer, inderdaad ook prive van deze verbinding gebruik maak, maar dat dit gebruik vele malen kleiner is dan het zakelijk gebruik (wat ook zo is), en de gehele verbinding dus als zakelijk gezien zou moeten worden.

 

Ik bedoel - ik gebruik mijn zakelijk aangeschafte printer ook wel eens om prive iets te printen...

Link naar reactie
  • 0

Hoi Peter,

 

het voorlopige standpunt (discussie loopt nog) van de belastingdienst is dat privégebruik van internet voor tenminste 10% van het totaal gebruik niet is uit te sluiten, dat er derhalve dus minder dan 90% zakelijk gebruik is, en dat derhalve de kosten (van provider, verbinding etc.) slechts voor 50% aftrek in aanmerking kunnen komen.

 

Nu moet ik er wel bijzeggen dat ik dit ook niet eerder heb meegemaakt en ook dat deze klant de pech heeft gehad dat er een opmerkelijk mieren....erige controleur op bezoek is geweest.

 

Meestal (en ook in dit geval) praat je over relatief kleine bedragen die hiermee gemoeid zijn, maar ja het principe is ook wat waard vind ik.

 

Mijn stelling (en ik denk velen met mij) is veel meer dat zonder internet geen bedrijf meer is te runnen (al gaat het alleen maar om email-verkeer) en dat maakt voor mij de kosten van internet per definitie zakelijk, ook al gebruik ik het misschien ook wel eens privé. (hetzelfde principe dus eigenlijk als jouw privé-brief op de zakelijke printer).

 

Of dit wordt vervolgd is nog duidelijk. We kunnen ook slikken om van het gezeur af te zijn.

 

Groet,

 

gert jan smit

Link naar reactie
  • 0

Hallo Gert Jan,

 

Jij bent wel een aanwinst op dit forum, jij lost in een klap 2 vragen op die ook in ons bedrijfje leven en ik zie bij een ander draadje (free lance opdracht) ook een gedegen antwoord. Dikke reus erbij.

 

Mieke

Link naar reactie
  • 0
Mijn stelling (en ik denk velen met mij) is veel meer dat zonder internet geen bedrijf meer is te runnen (al gaat het alleen maar om email-verkeer) en dat maakt voor mij de kosten van internet per definitie zakelijk, ook al gebruik ik het misschien ook wel eens privé.

 

Voor mij als webdeveloper geldt dat nog meer, zelfs - zonder internet geen inkomsten. Ik heb zo'n onderbuikgevoel dat ik het wel aannemelijk kan maken dat de internetverbinding zakelijk is... ;-)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.