• 0

Gebruik klantenbestand na ontbinding maatschap

Goedemiddag,

 

Zelf ben ik lid van een maatschap. Ieder van ons is los van deze maatschap ook zzp-er. 

De maatschap heeft een klantenbestand voor PR doeleinden, met emailadressen om bijv. nieuwsbrieven te versturen. Ieder van ons hanteert een eigen lijst die afkomstig is vanuit onze eigen onderneming (verkregen zowel voor de oprichting van de maatschap als ook tijdens haar bestaan). Daarnaast zijn er ook nieuwe ons niet persoonlijk bekende contacten bijgekomen (sinds onze oprichting d.m.v. inschrijving via de maatschapswebsite). 

 

Vanwege problemen met één maat hebben we helaas moeten besluiten om de maatschap te ontbinden. In het maatschapscontract staat dat ieder afstand zal doen van het bedrijf van de maatschap en ook van de huidige naam.

Zou u mij misschien kunnen helpen met de volgende vraag:

Alle maten, op een na,  gaan door na beëindiging van de maatschap met dezelfde werkzaamheden. We zullen doorgaan onder een nieuwe naam. Een nieuwe maatschap zullen we vooralsnog niet starten. De ene maat heeft na ontbinding geen plannen om een nieuw verband op te richten of soortgelijke werkzaamheden te verrichten. Mogen degenen die doorgaan, behalve dat zij  hun persoonlijke klantenbestand behouden welke er al was vòòr oprichting maatschap, ook de emailadressen die in de afgelopen jaren tijdens de maatschap zijn vergaard, toch behouden? Of is dit absoluut niet toegestaan in het licht van de regels inzake bescherming van persoonsgegevens?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op Higherlevel.

 

Op 30-1-2022 om 15:53, Annebeth zei:

Mogen degenen die doorgaan, behalve dat zij  hun persoonlijke klantenbestand behouden welke er al was vòòr oprichting maatschap, ook de emailadressen die in de afgelopen jaren tijdens de maatschap zijn vergaard, toch behouden? Of is dit absoluut niet toegestaan in het licht van de regels inzake bescherming van persoonsgegevens?

Ik neem aan dat het gaat om emailadressen van personen die zelf hun adres hebben gegeven aan de maatschap, voor verwerking in de vorm van het toezenden van nieuwsbrieven.

 

Ik denk dat de vraag is: mag een maat, na het uiteenvallen van de maatschap, persoonsgegevens verwerken die verzameld zijn door de maatschap? 

Niet zonder meer. De personen hebben toestemming gegeven aan de maatschap voor verwerking, niet aan de voortzettende maat, die verder gaat onder een andere naam. Voor verdere verwerking is ofwel toestemming van de betreffende personen nodig (te vragen door de maatschap), of een gerechtvaardigd belang van de voortzettende maat. De voortzettende maat moet in dat laatste geval een belangenafweging maken of zijn belangen zwaarder wegen dan de belangen van de betreffende personen. De voortzettende maat moet moet bij verdere verwerking  de betreffende personen informeren over de verwerking en hoe hij met privacy omgaat. De afweging, vastlegging daarvan en het informeren zijn maatwerk, dus ik adviseer de voortzettende maat een privacyjurist in te schakelen. 

 

 

 

 

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Op 30-1-2022 om 21:08, Ron van der Kolk zei:

Ik denk dat de vraag is: mag een maat, na het uiteenvallen van de maatschap, persoonsgegevens verwerken die verzameld zijn door de maatschap? 

Nee … Zonder toestemming van de betrokkenen is dat niet toegestaan.

 

zie ook:

https://www.vbk.nl/sites/default/files/images/TvI 2018-9 mr Marisanne Martens-De verkoop van klantenbestanden door de curator.pdf

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

“In het maatschapscontract staat dat ieder afstand zal doen van het bedrijf van de maatschap en ook van de huidige naam.“

 

los daarvan …

Zonder voortzettingsbeding eindigt een maatschap door het uittreden van één van de maten.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 30-1-2022 om 21:08, Ron van der Kolk zei:

Welkom op Higherlevel.

 

Ik neem aan dat het gaat om emailadressen van personen die zelf hun adres hebben gegeven aan de maatschap, voor verwerking in de vorm van het toezenden van nieuwsbrieven.

 

Ik denk dat de vraag is: mag een maat, na het uiteenvallen van de maatschap, persoonsgegevens verwerken die verzameld zijn door de maatschap? 

Niet zonder meer. De personen hebben toestemming gegeven aan de maatschap voor verwerking, niet aan de voortzettende maat, die verder gaat onder een andere naam. Voor verdere verwerking is ofwel toestemming van de betreffende personen nodig (te vragen door de maatschap), of een gerechtvaardigd belang van de voortzettende maat. De voortzettende maat moet in dat laatste geval een belangenafweging maken of zijn belangen zwaarder wegen dan de belangen van de betreffende personen. De voortzettende maat moet moet bij verdere verwerking  de betreffende personen informeren over de verwerking en hoe hij met privacy omgaat. De afweging, vastlegging daarvan en het informeren zijn maatwerk, dus ik adviseer de voortzettende maat een privacyjurist in te schakelen. 

 

 

 

 

 

 

Veel dank voor uw antwoord!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.