• 0

Offerte sturen naar klanten als je prijzen op je website staan?

Hoi Allemaal!

 

In maart wil ik mijn vernieuwde business lanceren. 

Ik bied met mijn onderneming verschillende cursussen aan en heb een vraag over het sturen van offertes naar mijn klanten. 

 

De prijzen van mijn diensten staan duidelijk vermeld op mijn website en ik kan de prijslijst ook nog eens mailen in het contact met de klant. Als mijn klant de keuze heeft gemaakt welke cursus en welke aantallen ze bij mij af willen nemen, moet ik dan nog een offerte sturen? Of is prijslijst op de website en/of als bijlage in email voldoende?

 

Vervolg vraag: hoe stuur ik, en vraag ik akkoord op, mijn algemene voorwaarde? Dit deed ik altijd in dezelfde mail waarin ik mijn offerte stuurde. Nu ik geen offerte meer ga sturen moet ik dan een aparte mail sturen met algemene voorwaarde en vragen hier akkoord op te geven? Of is een zin als 'algemene voorwaarde zijn te vinden op de website, door onze diensten af te nemen gaat u automatisch akkoord met deze voorwaarde.' voldoende?

 

Ik ben erg benieuwd naar jullie reactie! 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Beste Sil,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Organisaties en inkoopafdelingen hebben offertes nodig voor hun interne procesvoering. Dit is geheel onafhankelijk van of jouw prijzen wel of niet op jouw website vermeld worden.

 

Mvg,


Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0

Een offerte is vaak ook een onderdeel van het verkoopproces. ZOals Wigbolt zegt sommige organisaties hebben het nodig voor hun proces, altijd bij 3 partijen een offerte vragen en dan kiezen. dat soort werk. OF de offerte wordt gebruikt om de goedkeuring van het budget / de uitgave te onderbouwen.

 

De prijzen op je website hebben vooral tot doel mensen die minder snappen wat een cursus kost kunnen lezen wat het kost voor ze gaan bellen of mailen, het verlaagd de drempel om een offerte te vragen of bestelling te plaatsen.

 

Ik zou niet heel zwart-wit van altijd offerte naar nooit offerte gaan. Kijk naar je doelgroep(en)

 

Prima als een cursus via een "winkelwagen" en Ideal meteen te boeken is, benadruk dan vooral ook het voordeel. 15 februari nog 4 plekken, bestel en betaal nu met Ideal om zeker te zijn van een plek..

 

Maar maak ook een knop voor offerte aanvragen.

en laat doorschemeren dat offerte aanvragen voor 5 of meer plekken voordeliger is of op locatie naar keuze kan. (ook wel in-company training genoemd)

 

Algemene voorwaarden moeten "ter hand" gesteld worden voordat de deal gesloten is, daarom is een offerte ook handig.

Maar tegelijkertijd als mensen de mogenlijkheid hebben om de voorwaarden te lezen voordat ze bestellen, maar ook door zich expliciet akkoord verklaren met de algemene voorwaarden (vinkje handmatig aan laten zetten voor je kunt afrekenen) dan is dat ook voldoende.

Let wel op, je mag niet alleen verwijzen naar Algemene voorwaarden als gedeponeerd of per mail op te vragen, het moet een klikbare link zijn.

 

Link naar reactie
  • 0
15 uur geleden, Sil de Weerd zei:

Nu ik geen offerte meer ga sturen moet ik dan een aparte mail sturen met algemene voorwaarde en vragen hier akkoord op te geven? Of is een zin als 'algemene voorwaarde zijn te vinden op de website, door onze diensten af te nemen gaat u automatisch akkoord met deze voorwaarde.' voldoende?

 

Hoofdregel is dat algemene voorwaarden ter hand dienen te worden gesteld, maar daar zijn allerlei uitzonderingen op. Een daarvan is de Dienstenrichtlijn: als dienstverrichter mag je inderdaad verwijzen naar een webadres en is expliciete instemming niet noodzakelijk.  

 

Je website is echter algemeen en veranderlijk. Het is voor beide partijen handig als is vastgelegd wat in een specifieke situatie is overeengekomen te leveren, wanneer, tegen welke prijs en onder welke voorwaarden. Ik stuur voor trainingen dan ook altijd een offerte met de voorwaarden erbij.

 

(En ik moet in de praktijk ook wel, want ik werk voor overheidsorganisaties en krijg geen factuur betaald zonder dat daar een ondertekende offerte tegenover staat hun administratie.)

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Tsja. Gemak dient de mens, maar bij bedrijven en zeker bij de overheid wil de inkoopafdeling (HRM-afdeling, manager die beslist over de cursus) gewoon een offerte zien. Daar kun je moeilijk over doen en handel verliezen, of gewoon snel met je tekstverwerker of boekhoudpakket regelen. 

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals, het vinkje om mensen akkoord te laten gaan met algemene voorwaarden betekent niets. Hooguit kun je het gebruiken om te bewijzen dat ze op die pagina zijn geweest, maar dat is geen beter of slechter bewijs dan het klikken op de bestelknop.

 

Normaal gesproken is dat geen probleem; AV zijn geldig als ze bij een overeenkomst ter hand zijn gesteld, of de ontvanger er nou akkoord mee is of niet en of hij/zij ze gelezen heeft of niet.

 

Maar dat vinkje kan een bepaalde luiheid in de hand werken. Waarom nog AV aanbieden als mensen zich al akkoord hebben verklaard? Dus dan krijg je vinkjes zonder linkjes, of linkjes die leiden naar een AV die je niet kunt opslaan. En dan ga je als verkoper nat, want je AV gelden dan niet.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Beste Wigbolt, Roel, Ron, Hans en Branko,

 

Ik kan met geen mogelijkheid vinden hoe ik individueel op jullie reacties kan reageren.

Maar ik wil jullie bedanken voor jullie input! Ik ga er achteraan of mijn klanten (met name scholen) een offerte nodig hebben voor hun administratie en ook hoe ik de AV het beste ter hand kan stellen. 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

De scholen of stichtingen die ik als klant heb, willen toch vaak wel een offerte (korting) of betalen vooraf.

 

Volgens mij was jouw oude of bestaande werkwijze gewoon helemaal in orde. Waarom zou je daar nu per maart van af willen gaan wijken?

 

Een offerte maken is m.i. gewoon een stap voor opdracht verkrijgen, opdracht uitvoeren, factureren en betalen (betaald worden). Je vraagt alvast contactgegevens en details uit en maakt direct jouw verkoopvoorwaarden en betaalcondities bekend.

Mvg,


Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Sil de Weerd zei:

Ik kan met geen mogelijkheid vinden hoe ik individueel op jullie reacties kan reageren.

Onder elke reactie staat een quote button; je kunt meerdere quote gebruiker in een reactie. Links van elke reactie staat een duim button.

 

2 minuten geleden, Sil de Weerd zei:

Maar ik wil jullie bedanken voor jullie input!

Graag gedaan!

 

3 minuten geleden, Sil de Weerd zei:

met name scholen

Scholen kunnen btw niet terugvragen, dus mogelijk is een btw-onderwijsvrijstelling interessant voor je.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Op 1-2-2022 om 17:59, Sil de Weerd zei:

Als mijn klant de keuze heeft gemaakt welke cursus en welke aantallen ze bij mij af willen nemen, moet ik dan nog een offerte sturen? Of is prijslijst op de website en/of als bijlage in email voldoende?

Je zou ze natuurlijk ook een orderbevestiging kunnen sturen wanneer ze de keuze al gemaakt hebben (met leveringsvoorwaarden). Dan bevestigd dat nog even de prijs en hebben ze ook duidelijkheid voor hun administratie.

 

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, Rik · zei:

Je zou ze natuurlijk ook een orderbevestiging kunnen sturen wanneer ze de keuze al gemaakt hebben (met leveringsvoorwaarden). Dan bevestigd dat nog even de prijs en hebben ze ook duidelijkheid voor hun administratie.

 

Dat is een hele goede! Als ik hier een standaard documentje voor maak kan bespaard dit ook veel in tijd. Dankjewel!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.